موتورهای الکتریکی و پکیج‌های باتری در حال تغییر دادن دنیای وسایل نقلیه‌ی گوناگون هستند و این فناوری می‌تواند یک مزیت برای خودروهای خدماتی تجاری باشد زیرا بسیاری بخش‌ها و سازمان‌ها مشغول بررسی یا شروع استفاده از پیشرانه‌های جدید هستند.

اتوبوس‌ها هم از جمله وسایل نقلیه‌ای هستند که به سمت تمام‌الکتریکی شدن می‌روند. تعیین مسیرها، شارژهای برنامه‌ریزی شده و شبکه‌ی توزیع خوب می‌تواند جایگزین حمل‌ونقل ناخوشایند شهری فعلی شود و یکی از ایده‌ها در این زمینه اتوبوس‌های دو طبقه‌ی الکتریکی «جوئل ای» (Jewel E) است.

اتوبوس دو طبقه‌ی الکتریکی Jewel E
اتوبوس دو طبقه‌ی الکتریکی Jewel E

این اتوبوس دو طبقه توسط «اکوییپ‌میک» (Equipmake) فعال در زمینه‌ی برقی‌سازی خودروهای تجاری و با همکاری «بیلاس» (Beulas) خودروساز اسپانیایی تولید خواهد شد. Jewel E از پیشرانه‌ی Zero Emission Drivetrain اکوییپ‌میک استفاده می‌کند که متناسب با ابعاد اتوبوس قابل تنظیم می‌شود.

این پیشرانه می‌تواند تا ۵۳۶ اسب بخار قدرت و گشتاور شگفت‌انگیز ۳۵۰۰ نیوتن متر ارائه دهد. موتور HTM 3500 با یک باتری لیتیوم-یونی با حداکثر ۵۴۳ کیلووات-ساعت توان خروجی جفت می‌شود.

مجموعه‌ی باتری‌ها و گشتاور بالا، برد این اتوبوس دو طبقه را تا ۴۰۲ کیلومتر افزایش می‌دهند که برای برنامه‌ی روزانه‌ی آن کافی خواهد بود. به گفته‌ی اکوییپ‌میک Jewel E نخستین اتوبوس تمام‌الکتریکی است که استانداردهای جدید ایمنی «حمل‌ونقل لندن» (Transport for London) را که در سال ۲۰۲۴ اجرایی می‌شود، تأمین می‌کند. بدین ترتیب این اتوبوس برقی نه تنها با توجه به سیستم خدماتی قدیمی اتوبوس‌های لندن طراحی شده است، بلکه ایمنی آن را هم افزایش می‌دهد.

اتوبوس دو طبقه‌ی الکتریکی Jewel E

انتظار می‌رود که آزمایش این اتوبوس طی ماه‌های آینده و پیش از پایان سال ۲۰۲۱ شروع شود. خدمات‌دهی آزمایشی هم در سه ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۲ آغاز می‌شود و برنامه‌ی راه‌اندازی خط تولید تولید و فروش هم برای سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است.

بریتانیا تا سال ۲۰۲۴ حداقل به ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس بدون آلایندگی ساخت این کشور نیاز خواهد داشت. اتوبوس‌ها به‌دلیل استفاده‌ی منظم و مسافت‌های کوتاه رانندگی یک وسیله‌ی مطلوب برای الکتریکی شدن به‌شمار می‌روند و مدت زمان شارژ هم با توجه به پارک شدن اتوبوس‌ها در شب، چندان نگران‌کننده نخواهد بود.

  • این اتوبوس الکتریکی رکورد زد

عکس‌ها: نمونه‌ی اولیه‌ی اتوبوس دو طبقه‌ی الکتریکی Jewel E
Credit: Equipmake

منبع: Motor1

نوشته اتوبوس‌های دو طبقه‌ی لندن الکتریکی می‌شوند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala