AMD و مایکروسافت همان ابتدا اعلام کردند که منشا این مشکل به دو بخش برمی‌گردد. به نظر می‌رسد ویندوز ۱۱ تاخیر کش سطح سوم (L3) پردازنده را افزایش می‌دهد که موجب افت ۱۵ درصدی عملکرد برخی بازی‌ها می‌شود. مشکل دوم هم مربوط به یک تکنولوژی موسوم به به قابلیت preferred core است که اجازه می‌دهد سیستم از سریع‌ترین هسته‌ی موجود برای انجام کارها استفاده کند که گویا در ویندوز ۱۱ این مشخصه به خوبی نمی‌تواند کار خود را انجام دهد.

سایت TechPowerUp در گزارش خود نوشته که در ویندوز ۱۰، میزان تاخیر کش L3 پردازنده‌ی Ryzen 7 2700X به ۱۰ نانوثانیه می‌رسد ولی در ویندوز ۱۱ تاخیر آن به ۱۷ نانوثانیه رسیده است. اما بعد از نصب اولین آپدیت ویندوز ۱۱، کش L3 با تاخیر ۳۱٫۹ نانوثانیه‌ای روبرو می‌شود که یک جهش بزرگ به حساب می‌آید و مشکل پردازنده را بدتر می‌کند.

ویندوز 11 AMD

گفته می‌شود تا چند هفته‌ی دیگر آپدیت‌های مربوط به این مشکل ارائه خواهند شد. طبق یکی از شایعات، مایکروسافت در تاریخ ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) یک آپدیت برای مشکل تاخیر کش L3 منتشر می‌کند. همچنین مشکل مربوط به استفاده از سریع‌ترین هسته‌ی پردازنده هم از طریق آپدیت درایور AMD برطرف خواهد شد که احتمالا به سرعت به عنوان بخشی از آپدیت ویندوز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

باید خاطرنشان کنیم ویندوز ۱۱ به طور رسمی از بسیاری از پردازنده‌ها پشتیبانی نمی‌کند و از طرف دیگر ماه‌هاست که نسخه‌ی بتای آن توسط کاربران در دست بررسی قرار دارد. با وجود این محدودیت‌ها و این بررسی‌ها، باز هم شاهد بروز چنین مشکلات مهمی هستیم که امیدواریم هرچه زودتر برطرف شود تا کاربران سیستم‌های مبتنی بر پردازنده‌های AMD بتوانند بدون مشکل از ویندوز ۱۱ استفاده کنند.

  • چگونه ویندوز ۱۱ را روی کامپیوترهای قدیمی نصب کنیم؟

منبع: The Verge

نوشته اولین آپدیت ویندوز ۱۱ عملکرد پردازنده‌های AMD را بدتر از قبل می‌کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala