اما تراشه‌ی M1 تنها پردازنده‌ی اپل برای جایگزینی اینتل هنگام ورود به دنیای سخت‌افزارهای متوسط بود که در مک‌بوک پرو، آی‌مک و مک‌مینی استفاده شد. همه‌‌ی این گجت‌ها در سال گذشته از تراشه‌های اینتل استفاده می‌کردند. پردازنده‌های M1 Pro و M1 Max با فناوری ۵ نانومتری ساخته شده‌اند که اپل از پیشرفت چشمگیر در عملکرد آن‌ها خبر می‌دهد.

تراشه‌های اپل

تراشه‌ی M1 Pro از تراشه‌ی M1 هفتاد درصد سریع‌تر است و عملکرد گرافیکی دو برابری دارد. در حالی که معماری پایه در M1 پرو مشابه نسل قبلی است، اما تعداد هسته‌ها افزایش پیدا کرده و حالا با ۱۰ هسته روبه‌رو هستیم که شامل ۸ هسته قدرتمند و ۲ هسته کم‌مصرف می‌شود. اپل همچنین از پردازنده‌ی گرافیکی با ۱۶ هسته استفاده کرده که ۲۰۴۸ واحد اجرایی دارد. تراشه‌ی جدید اپل همچنین از حافظه‌ی رم بیشتری برخوردار است و حداکثر از ۳۲ گیگابایت رم با پهنای باند ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. در مجموع این پردازنده از از ۳۳.۷ میلیارد ترانزیستور و ۱۰ هسته تشکیل شده که  تقریباً دو برابر ترانزیستور تراشه‌ی M1 محسوب می‌شود.

اپل همچنین در این مراسم از چیپست قدرتمندتری با نام  M1 Max رونمایی کرده که دارای پیکربندی ۱۰ هسته‌ای سی پی یو که شامل ۸ هسته قدرتمند و ۲ هسته کم‌مصرف، ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی رم با پهنای باند ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه و پردازنده‌ی گرافیکی ۳۲ هسته‌ای است. تراشه‌ی M1 Max دارای ۵۷ میلیارد ترانزیستور است که بزرگترین تراشه‌ای که اپل تاکنون ساخته به‌حساب می‌آید. همچنین اپل در این مراسم اعلام کرده که تراشه‌های جدید M1 Pro و M1 Max تا ۱.۷ برابر عملکرد پردازشی به ازای وات بالاتری نسبت به چیپ M1 دارند.

  • اپل از مک بوک پرو با ناچ روی نمایشگر و تراشه‌ی فوق‌العاده قدرتمند رونمایی کرد

منبع: TheVerge

نوشته تراشه‌های قدرتمند M1 Pro و M1 Max اپل رسما معرفی شدند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala