اپل از سال گذشته تاکنون، تصمیم گرفت به‌جای استفاده از تراشه‌های اینتل در محصولات خود، از تراشه‌ی سری M استفاده کند. تراشه‌های سری M بسیار قدرتمند هستند و با احتساب شب گذشته که از دو مدل M1 پرو و M1 مکس رونمایی شد، می‌توان گفت در حال حاضر سه تراشه از سری M معرفی شده‌اند. یکی از آن‌ها تراشه‌ی M1 مبتنی بر معماری ARM است که توسط شرکت TSMC و با لیتوگرافی ۵ نانومتری با ۱۶ میلیارد ترانزیستور تولید شده است.

تراشه‌ی M1 را به نوعی باید نسخه‌ی قدرتمندتر A15 که در سری آیفون ۱۳ بکار گرفته شده است دانست اما این موضوع اصلا در رابطه با تراشه‌هایی که دیشب رونمایی شدند صدق نمی‌کند. اپل شب گذشته ادعاهای عجیب و شگفت‌انگیزی را مطرح کرد. این شرکت معتقد است تراشه‌های M1 پرو و M1 مکس حتی قادر هستند پردازنده‌ی i7 بکار رفته در مک‌های سال گذشته را هم پشت سر بگذارند. بنابراین به نظر می‌رسد اصلا نیازی نباشد که شرکت آمریکایی از اینتل که یک شرکت سازنده‌ی تراشه‌ی شخص ثالث به حساب می‌آید تراشه خریداری کند.

اما پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، کاملا عقیده‌ی متفاوتی دارد. او در صحبت‌های اخیر خود گفت: «اپل به این نتیجه رسید که می‌تواند تراشه‌های بهتر و قدرتمندتری از ما تولید کند. و می‌دانید که کار آن‌ها هم بسیار در این زمینه عالی است. بنابراین کاری که ما باید انجام دهیم این است که تراشه‌ای قدرتمندتر از آنچه که آن‌ها می‌توانند، تولید کنیم. امیدوارم بتوانیم مثل بسیاری از فعالیت‌های دیگر، در طول زمان دوباره اپل را به عنوان مشتری خود داشته باشیم».

همانطور که اشاره شد، اپل شب گذشته از تراشه‌های جدید M1 پرو و M1 مکس رونمایی کرد. تراشه‌هایی که فوق‌العاده قدرتمند هستند و در مک بوک پرو ۱۴٫۲ و ۱۶٫۲ اینچی بکار گرفته شده‌اند. اپل در رابطه با قدرت پردازشی و گرافیکی این تراشه‌های خود کاملا مطمئن است و می‌گوید به لطف آن‌ها، تناسبی که بین قدرت و مصرف انرژی لپ‌تاپ‌های این شرکت بوجود می‌آید حتی بیشتر از لپ‌تاپ‌هایی است که از پردازنده‌های i7 و گرافیک‌های مجزا بهره می‌برند.

تراشه‌ی M1 پرو از ۱۰ هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد و پردازشگر گرافیکی آن هم ۱۶ هسته‌ای است. این پردازنده در نهایت از ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم پشتیبانی می‌کند که یکی از مدل‌های مک بوک پرو هم از این میزان حافظه‌ی رم بهره می‌برد. M1 مکس اما تراشه‌ای بسیار قدرتمندتر با همان ۱۰ هسته‌ی پردازشی اما با ۳۲ هسته‌ی گرافیکی است که در نهایت از ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی رم پشتیبانی می‌کند و اتفاقا این میزان رم هم در یکی از مدل‌های مک بوک پرو بکار گرفته شده است.

تراشه‌ی M1 پرو از نسل گذشته‌ی خود یعنی M1 حدودا ۷۰٪ از لحاظ پردازشی سریع‌تر و ۲ برابر از لحاظ گرافیکی قدرتمندتر است. همه‌ی این‌ها در حالی است که معماری پایه در M1 پرو مشابه نسل قبلی است. در مجموع این پردازنده از ۳۳٫۷ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد که تقریباً دو برابر از تعداد ترانزیستورهای بکار رفته در تراشه‌ی M1 بیشتر است. لازم به ذکر است تعداد ترانزیستورهای تراشه‌ی M1 مکس به ۵۷ میلیارد می‌رسد.

  • اپل M1 در برابر M1 پرو و مکس؛ تفاوت این چیپست‌ها در چیست؟

مدیرعامل اینتل با این حال باز هم معتقد است که می‌تواند توجه اپل را به خود جلب کند

مدیرعامل اینتل با در نظر گرفتن تمام این موارد، باز هم معتقد است می‌تواند تراشه‌ای تولید کند که اپل را به خرید آن مجاب کند. اما اینطور که به نظر می‌رسد، اصلا امکان ندارد این اتفاق رخ دهد مگر اینکه اپل در جایی که حضور دارد متوقف شود و اینتل رو به جلو حرکت کند. چون در این مورد دو نکته وجود دارد که اصلا نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

اول اینکه اپل توانست تراشه‌ای تولید کند که از لحاظ پردازشی و گرافیکی، فوق‌العاده قدرتمند و بهینه است و می‌تواند نیاز کاربران اپل را به بهترین شکل ممکن پاسخگو باشد. نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که اپل با تولید تراشه‌های اختصاصی، هماهنگی خوبی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار خود بوجود می‌آورد و به همین خاطر عملکرد محصولاتش دگرگون می‌شود. حال پرسشی که پیش می‌آید این است که آیا اینتل محصولات اپل را از خود شرکت بهتر می‌شناسد که بتواند تراشه‌ای متناسب با نرم‌افزار آن‌ها تولید کند؟ یا اینکه آیا اینتل می‌تواند تراشه‌ای تولید کند که از لحاظ فناوری، از آنچه که TSMC برای اپل تولید می‌کند پیشرفته‌تر باشد؟ البته پت گلسینگر احتمال این را که روزی اپل تصمیم بگیرد ساخت تراشه‌هایش را به اینتل واگذار کند هم مطرح کرد اما بعید به نظر می‌رسد حالا حالاها شاهد این اتفاق باشیم.

گلسینگر در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت: در حال حاضر باید مطمئن شویم آنچه که تولید می‌کنیم از محصولات آن‌ها بهتر است. اینکه اکوسیستم ما گسترده‌تر و باکیفیت‌تر است. اینکه ما می‌توانیم محصولاتی را تولید کنیم که برای توسعه‌دهندگان و کاربرانشان جذاب‌تر و کاربردی‌تر است. بنابراین باید سخت بجنگیم تا بتوانیم پیروز نبرد در این زمینه باشیم. لازم به ذکر است اینتل در حال حاضر برای شرکت‌هایی نظیر آمازون و کوالکام تراشه تولید می‌کند اما اپل را به عنوان یکی از مشتریان بزرگ خود از دست داد.

نکته‌ی جالب در این رابطه اما جایی است که وقتی از مدیرعامل اینتل پرسیده شد که آیا او از این بابت که شرکتش قرار است در آینده باز هم به عنوان سازنده‌ی تراشه برای اپل فعالیت کند ناامید است و تقریبا تسلیم شده است در پاسخ گفت: «من هیچوقت نمی‌توانم بپذیرم روزی پردازنده‌های اینتل در هیچ محصولی مورد استفاده قرار نگیرند. اما نکته‌ی جالب‌تر جایی است که اینتل اخیرا در یوتیوب، اپل را مورد تمسخر قرار داد و حالا پرسش اینجاست که آیا واقعا این شرکت می‌تواند بار دیگر اپل را به عنوان مشتری بزرگ خود داشته باشد؟ گلسینگر می‌گوید که این اتفاق یک‌شبه رخ نخواهد داد و باید حتما تلاش زیادی در این زمینه داشت و شاید سال‌ها طول بکشد تا باز هم اپل برای محصولات خود، پردازنده‌های اینتل را به عنوان قلب تپنده برگزیند.

با در نظر گرفتن اتفاقاتی که در رویداد Unleashed اپل در شب گذشته رخ داد و با توجه به قدرت زیاد پردازنده‌های جدید این شرکت، فکر می‌کنید اپل در سال‌های پیش رو واقعا از لحاظ پردازنده به اینتل و فناوری این شرکت محتاج خواهد شد؟

منبع: PhoneArena

نوشته مدیرعامل اینتل می‌گوید می‌داند چطور دوباره اپل را به خرید تراشه‌های خود مجاب کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala