«لوسی» (Lucy) برای بررسی ۸ سیارک طی مسیری ۱۲ ساله و پیچیده، به سوی مدار مشتری حرکت می‌کند. این فضاپیما دارای دو آرایه‌ی خورشیدی بزرگ است که مجموع مساحت آن‌ها به ۵۱ متر مربع می‌رسد. چنین آرایه‌های بزرگی از این جهت ضروری است که در مدار مشتری، لوسی نسبت به زمین، تنها حدود ۳ درصد از انرژی خورشید را دریافت می‌کند.

  • همه چیز درباره‌ی کاوشگر لوسی ناسا برای کاوش فسیل‌های منظومه‌ی شمسی

بنابراین عملکرد صحیح صفحات خورشیدی برای مأموریت فضاپیما که قرار است دورتر و طولانی‌تر از هر فضاپیمای خورشیدی دیگر فعالیت داشته باشد، بسیار بحرانی است. اکنون یکی از آرایه‌های خورشیدی لوسی به‌طور کامل باز شده است اما فرآیند باز شدن دیگری کامل نشده و در هنگام باز شدن گیر کرده است.

هرچند با وجود این مشکل، به گفته‌ی «لوری گلیز» (Lori Glaze) مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا، هم‌اکنون هر دو آرایه در حال تولید برق و انتقال نیرو به لوسی هستند و باتری‌های فضاپیما را به‌طور کامل شارژ کرده‌اند.

این آژانس تأکید کرد: «در جهت‌گیری فعلی فضاپیما، لوسی می‌تواند بدون هیچ خطری برای سلامت و ایمنی به فعالیت خود ادامه دهد.» با این وجود هنوز مشخص نیست که این موضوع چگونه بر عملیات درازمدت و مانورهای ضروری این فضاپیمای ۱.۵ تنی برای تنظیم مسیر اثر خواهد گذاشت. هم‌اکنون مهندسان ناسا و لاکهید مارتین به عنوان پیمانکار اصلی فضاپیما، به‌طور پیوسته برای رفع این مشکل فعالیت می‌کنند.

آزمایش عملکرد آرایه‌های خورشیدی فضاپیمای لوسی در آزمایشگاه

پیش از پرتاب فرآیند باز شدن آرایه‌های خورشیدی با موفقیت در آزمایشگاه بررسی شده بود.
Credit: Lockheed Martin

«توماس زوربوچن» (Thomas Zurbuchen) رئیس کاوش‌های علمی آژانس هم گفت: «مأموریت لوسی ناسا ایمن و پایدار است. دو آرایه‌ی خورشیدی مستقر شده‌اند اما یکی ممکن است کاملا باز نشده باشد. تیم در حال تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای تعیین مراحل بعدی است. هم‌اکنون بر چالش‌های بسیاری غلبه کرده و من اطمینان دارم که در این مرحله هم پیروز خواهند شد.»

«جون سالوت» (Joan Salute) معاون برنامه‌های پرواز در بخش علوم سیاره‌ای ناسا گفت: «ما بسیار خوشحالیم که در این مرحله از مأموریت، بیشترین توان را دریافت می‌کنیم. هرچند ۱۰۰ درصد نیست اما تقریبا نزدیک است و این یک خبر عالی است.» به گفته‌ی او قدرت خروجی از آرایه‌های خورشیدی به احتمال زیاد بالای ۹۰ درصد سطح مورد انتظار، یعنی ۱۸۰۰۰ وات است.

یک مقام ارشد ناسا هم خاطرنشان کرد که نگرانی در مورد عملکرد فضاپیما وجود دارد اما سرپرستان این مأموریت نسبت به توانایی حل این مسئله بسیار خوشبین هستند. آن‌ها قصد دارند این هفته درباره‌ی مشکل بررسی بیشتری انجام دهند و راه حل‌های احتمالی را شناسایی کنند.

لوسی، که ابتدا به کمربند اصلی سیارک‌ها و سپس سیارک‌های تروجان در مدار مشتری سفر می‌کند، هم‌اکنون در مدار گریز از زمین قرار دارد و هیچ امیدی برای رفع مشکل آن توسط فرستادن یک فضاپیمای دیگر وجود ندارد.

این مأموریت ۹۸۱ میلیون دلاری طبق برنامه‌ریزی قرار است در سفری ۱۲ ساله یک مسیر بسیار پیچیده را طی کند. فضاپیمای لوسی طی این مدت در مجموع ۳ بار از گرانش زمین کمک خواهد گرفت تا نخست از یک سیارک در کمربند اصلی سیارک‌ها با نام «۵۲۲۴۶ دونالد جانسون» (۵۲۲۴۶ Donaldjohanson) بازدید کند و سپس به دور هشت سیارک تروجان که در مدار مشتری پیرامون خورشید می‌گردند پرواز کند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از آرایه‌های خورشیدی فضاپیمای لوسی ناسا در حالت کاملا باز
Credit: NASA

منابع: ArsTechnica, SpaceFlight Now

نوشته آرایه‌های خورشیدی فضاپیمای لوسی ناسا کامل باز نشده است اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala