قیمت پایه‌‌ مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی از ۱.۹۹۹.۹۹ دلار و مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی از ۲.۴۹۹ دلار شروع می‌شود. حتی شما می‌توانید که پردازنده‌، حافظه‌ی درونی و رم  بسیار بیشتری را برای لپ‌تاپ خود درنظر بگیرد که طبیعتاً قیمت آن را افزایش خواهد داد.

پردازنده

مدل پایه‌ی مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی از پردازنده‌ی M1 Pro اپل بهره می‌برد که دارای سی پی یو ۸ هسته‌ای و پردازنده‌ی گرافیکی ۱۴ هسته‌ای است. در همین حال، مدل ۱۶ اینچی این لپ‌تاپ‌ هم از پردازنده‌ی M1 Pro با سی پی یو ۱۰ هسته‌ای و پردازنده‌ی گرافیکی ۱۶ هسته‌ای بهره می‌برد. با این حال شما می‌توانید به دلخواه خود مشخصات فنی این مک‌بوک‌های پرو را ارتقاء دهید. با انجام این کار، قیمت مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی به ۳.۰۹۹ دلار و در مدل ۱۶ اینچی به ۳.۲۹۹ دلار افزایش می‌یابد.

مک‌بوک پروی اپل

  • دستمال جدید اپل ۱۹ دلار برای شما آب می‌خورد

حافظه‌ی رم

هر دو مدل ۱۶ و ۱۴ اینچی مک‌بوک‌ پرو از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم پشتیبانی می‌کنند که این عدد با پرداخت ۴۰۰ دلار به ۳۲ گیگابایت و با ۸۰۰ دلار به ۶۴ گیگابایت نیز می‌رسد. قیمت کل مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی به ۳۴۹۹ دلار و در نسخه‌ی ۱۶ اینچی به ۳۶۹۹ دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

حافظه‌ی درونی

هر دو مدل ۱۶ و ۱۴ اینچی مک‌بوک‌ پرو از ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی پشتیبانی می‌کنند. که این حجم به ۱، ۲، ۴ یا حتی ۸ ترابایت نیز قابل ارتقاء است. لازم به ذکر است که ارتقای حافظه‌ درونی بسیار پرهزینه خواهد بود و ۲۴۰۰ دلار قیمت دارد. بنابراین قیمت نهایی آن ۵۸۹۹ دلار برای مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی و ۶۹۹۹ دلار برای نسخه ۱۶ اینچی خواهد بود. البته همه‌ی این‌ها بدون در نظر گرفتن سرویس‌های اختیاری یا مجوزهای نرم‌افزاری است که می توانید به آن اضافه کنید. سرویس‌های Apple Care ،Final Cut Pro و موارد دیگر هزینه شما را بیشتر خواهد کرد.

اگر بخواهیم این لپ‌تاپ‌ها را با سایر  لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای و قدرتمند با سیستم‌عامل ویندوز مثلاً دل XPS 15 مقایسه کنیم، با همان مقدار رم و حافظه‌ی درونی و با پردازنده‌ی Intel Core i9، گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti و یک صفحه نمایش ۴K بیش از ۵۰۰۰ دلار هزینه به‌همراه خواهد داشت. حتی اگر از لپ‌تاپ دل XPS 17 استفاده کنید و مشخصات فنی آن را با Intel Core i9 11980HK و GeForce RTX 3060 به حداکثر ارتقاء برسانید، باز هم هزینه‌ی شما چیزی حدود ۵۴۰۰ دلار خواهد بود.

اپل در طول مراسم دیشب به عملکرد فوق‌العاده‌ی تراشه‌های مک‌بوک‌های پرو نیز اشاره کرده که چیپست M1 Pro اپل، ۴ برابر عملکرد بهتری نسبت پردازنده‌های گرافیکی AMD Radeon Pro 5600M دارد. اما تفاوت‌هایی در ارتقای رم و حافظه‌ی درونی این لپ‌تاپ‌ها با سایر لپ‌تاپ‌های قدرتمند ویندوز نیز وجود دارد. برای مثال، ارتقای حافظه‌ از ۱ به ۸ ترابایت در لپ‌تاپ دل XPS 17 در حدود ۱۸۰۰ دلار هزینه خواهد داشت اما در مدل‌های مک‌بوک پرو اپل، شما مبلغ ۲۲۰۰ دلار برای این ارتقاء پرداخت خواهید کرد. در مثال دیگری، ارتقاء رم از ۳۲ گیگابایت به ۶۴ گیگابایت در لپ‌تاپ دل ۳۰۰ دلار هزینه دارد، در حالی که در مک‌بوک پرو ۴۰۰ دلار خواهد بود.

  • M1 در برابر M1 پرو و مکس؛ تفاوت تراشه‌های اپل در چیست؟

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره شده، مک‌بوک پرو جدید در دو مدل ۱۴ و ۱۶ اینچ طراحی شده است. اپل برای نسل جدید مک بوک پرو به سراغ طراحی تازه‌ای رفته و حالا شاهد افزودن ناچ به بالای نمایشگر آن‌ها هستیم. اینبار کوپرتینویی‌ها مدل ۱۴ اینچی را به خانواده مک بوک پرو اضافه کرده‌اند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند. حاشیه‌های سمت چپ و راست و نیز بالای نمایشگر مک بوک پرو حالا باریک‌تر از قبل است و تنها ۳.۵ میلی‌متر ضخامت دارد. علاوه بر این در بالای نمایشگر، یک بریدگی به چشم می‌خورد که میزبان دوربین سلفی با رزولوشن ۱۰۸۰p است. اما عجیب این‌که با وجود ناچ در بالای نمایشگر، شاهد مجهز شدن مک‌بوک پرو جدید به سیستم تشخیص چهره فیس‌آی‌دی نیستیم.

اما مهم‌ترین تغییر نمایشگر‌ پرو موشن مک بوک پرو،‌ پشتیبانی از رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی است. مک بوک پرو مشابه دو مدل آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس نرخ رفرش نمایشگر را بسته به شرایط استفاده، به طور خودکار تنظیم می‌کند تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود. علاوه بر این کاربران می‌توانند نرخ رفرش را به طور دستی تنظیم کنند. این ویژگی به خصوص به کار تولید کنندگان محتوای ویدیویی می‌آید تا به کمک آن بتوانند نرخ رفرش را بر اساس محتوای مورد نظر خود تنظیم نمایند.

نمایشگر هر دو مدل مک بوک پرو از تکنولوژی مینی LED یعنی همان فناوری مورد استفاده در آیپد پرو جدید بهره می‌برد. این نمایشگر به قابلیت لوکال دیمینگ مجهز شده که به لطف آن امکان تنظیم جداگانه روشنایی در بخش‌های مختلف با دقتی بالاتر از نمایشگرهای LED قدیمی‌ را دارد. نام لیکویید رتینا نیز اشاره به لبه‌های خمیده در ۴ گوشه نمایشگر دارد که ظاهری مدرن به مک بوک پرو جدید بخشیده است. از دیگر مشخصات نمایشگر باید به روشنایی ۱۰۰۰ نیتی و کنتراست با نسبت یک میلیون به یک اشاره کرد.

اپل در این لپ‌تاپ‌ها از سیستم صوتی مجهز به ۶ اسپیکر استفاده کرده که از صدای فضایی (Spatial Audio) و همچنین دالبی اتموس پشتیبانی می‌کند. این محصولات همچنین از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و سه میکروفن بهره می‌برند. اپل پنج سال قبل زمانی که لپ‌تاپ‌های جدید خود را به شارژ USB-C مجهز کرد،‌ مگ‌سیف را کنار گذاشت، اما اکنون مگ‌سیف ۳ را به آخرین سری لپ‌تاپ‌های مک بوک پرو بازگردانده است. به گفته اپل، مک‌بوک پرو جدید می‌تواند از طریق USB-C تاندربولت شارژ شود، اما پلاگین مگ‌سیف ۳ جدید و به روز شده، قدرت بیشتری نسبت به قبل ارائه می‌دهد. درگاه جدید مگ‌سیف از اتصال مغناطیسی آشنای اپل که در سال ۲۰۰۶ شاهد آن بودیم، بهره می‌برد.

بنابراین اینطور به نظر می‌رسد که لپ‌تاپ‌های جدید اپل به هیچ عنوان ارزان‌قیمت نیستند، خصوصا اگر دنبال ارتقای این لپ‌تاپ‌ها باشید.

  • ویدیوی رسمی معرفی مک‌بوک پرو جدید را تماشا کنید

منبع: Xdadevelopers

نوشته قیمت گران‌ترین مک‌بوک پرو جدید اپل به ۶۰۰۰ دلار می‌رسد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala