در واقع اپل بعد از رونمایی از این پردازنده‌های سری M جدید ادعا‌های خارق‌العاده‌ای را درباره‌ی میزان قدرت پردازشی این تراشه‌های جدید مطرح کرد. در واقع باید بگوییم که بر روی کاغذ، قدرتمندترین نسخه از تراشه‌ی M1 مکس دارای واحد گرافیکی ۳۲ هسته‌ای است که توان خام واحد گرافیکی آن از کنسول پلی‌استیشن ۵ سونی بیشتر است.

اپل دیشب اعلام کرد که کاربران می‌توانند مک‌بوک پرو‌های مجهز به تراشه‌ی M1 مکس را با واحد گرافیکی حداکثر با ۳۲ هسته‌ی پردازشی خریداری کنند. در مقایسه با تراشه‌ی اپل M1 که دارای واحد گرافیکی ۸ هسته‌ای است، مجهز بودن این تراشه‌ی جدید به یک واحد گرافیکی ۳۲ هسته‌ای پیشرفته بزرگی است.

اپل همچنین گفت که تراشه‌ی جدید M1 مکس در زمان ارائه‌ی حداکثر توان گرافیکی خود در مقایسه با لپ‌تاپ‌های دارای واحد گرافیکی مجزا، تا %۷۰ مصرف انرژی کمتری را دارد. البته ادعا‌های مطرح شده درباره‌ی تراشه‌ی M1 مکس در اینجا به پایان نرسید و در نهایت اپل گفت که تراشه‌ی M1 مکس از لحاظ قدرت گرافیکی مشابه لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای موجود در بازار است که واحد گرافیکی مجزا دارند، اما این تراشه در مقایسه با این لپ‌تاپ‌ها ۱۰۰ وات مصرف انرژی کمتری را دارد.

اپل M1 مکس

اپل برای دست‌یابی به این ادعا‌ها، نسخه‌ای از مک‌بوک پرو ۱۶ اینچ مجهز به تراشه‌ی اپل M1 مکس را مورد بررسی قرار داده است. برای اطلاع باید بگوییم که تراشه‌ی M1 مکس به کار رفته در لپ‌تاپ مورد بررسی دارای واحد پردازشی (CPU) 10 هسته‌ای، واحد گرافیکی (GPU) 32 هسته‌ای و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ رم بوده است.

به‌تازگی سایت معروف Notebookcheck با بررسی اطلاعات ارائه شده توسط اپل، توانسته است که توان واحد گرافیکی به کار رفته در تراشه‌های جدید M1 پرو و M1 مکس را براساس میزان ترافلاپس تخمین بزند. با توجه به این موضوع اطلاعات ارائه شده توسط این سایت عبارتند از:

  • واحد گرافیکی ۸ هسته‌ای در تراشه اپل M1 استاندارد: ۲.۶ ترافلاپس
  • واحد گرافیکی ۱۴ هسته‌ای در تراشه اپل M1 پرو: ۴.۵ ترافلاپس
  • واحد گرافیکی ۱۶ هسته‌ای در تراشه اپل M1 پرو: ۵.۲ ترافلاپس
  • واحد گرافیکی ۲۴ هسته‌ای در تراشه اپل M1 مکس: ۷.۸ ترافلاپس
  • واحد گرافیکی ۳۲ هسته‌ای در تراشه اپل M1 مکس: ۱۰.۴ ترافلاپس

در روی کاغذ می‌توان گفت که تراشه‌ی M1 مکس مجهز به واحد گرافیکی ۳۲ هسته‌ای می‌تواند از لحاظ میزان ترافلاپس واحد گرافیکی کنسول پلی‌استیشن ۵ سونی را پشت سر بگذارد. میزان توان گرافیکی کنسول پلی‌استیشن ۵ برابر ۱۰.۲۸ ترافلاپس است.

  • اپل مک‌بوک پرو جدید را با بریدگی نمایشگر و تراشه‌ی بسیار قدرتمند رونمایی کرد 

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که عدد‌های ارائه شده توسط سایت Notebookcheck تنها به صورت تخمینی بوده و این سایت با انجام آزمایش در دنیای واقعی به این عدد‌ها دست پیدا نکرده است. در نتیجه تا زمان رسیدن این لپ‌تاپ‌ها به دست مشتریان در هفته‌ی آینده، ما تنها می‌توانیم که به این عدد‌های منتشر شده اکتفا کنیم.

اپل M1 مکس

همان‌طور که اپل در مراسم دیشب به آن اشاره کرد و یکی از یوتوبر‌های به نام ZoneOfTech در شبکه‌ی اجتماعی توییتر به هم آن اشاره کرده است، سرعت خواندن اطلاعات حافظه‌ی SSD به کار رفته در نسل جدید مک‌بوک پرو‌ها به ۷.۴ گیگابایت در ثانیه می‌رسد، که باعث می‌شود سرعت خواندن اطلاعات این حافظه‌ی SSD از پلی‌استیشن ۵ با سرعت خواندن اطلاعات ۵.۵ گیگبایت در ثانیه هم بیشتر باشد.

البته قیمتی که اپل برای مک‌بوک پرو‌های جدید در نظر گرفته بسیار بیشتر از پلی‌استیشن ۵ سونی است. با این وجود باید بگوییم که توانایی اپل در مطرح کردن ادعا درباره‌ی ساخت لپ‌تاپی که می‌تواند از لحاظ قدرت واحد گرافیکی به رقیب یک کنسول بازی قدرتمند تبدیل شود، شگفت‌انگیز است.

همان‌‌طور که پیش‌تر گفته شد، این ادعای مطرح شده درباره‌ی توان واحد گرافیکی این لپ‌تاپ تنها بر روی کاغذ است. بدون شک بعد از عرضه‌ی این لپ‌تاپ‌ها در هفته‌ی آینده، بررسی و آزمایش‌های زیادی بر روی نسل جدید مک‌بوک پرو انجام خواهد شد.

  • M1 در برابر M1 پرو و مکس؛ تفاوت تراشه‌های اپل در چیست؟ 

منبع: MacRumors

نوشته توان گرافیکی تراشه‌ی M1 مکس شاید از پلی‌استیشن ۵ بیشتر باشد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala