در نسل‌های قبلی گوشی‌های پیکسل، بین مدل‌های معمولی و ایکس‌ال به غیر از بحث اندازه، تفاوت کلیدی دیگری وجود نداشت. اما حالا امسال گوگل برای مدل پرو توجه بیشتری نشان داده است. در ادامه به تمام شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو گوشی می‌پردازیم.

طراحی و نمایشگر

گوگل پیکسل 6

طراحی این گوشی‌ها توجه را تا حد زیادی جلب می‌کند. در بخش فوقانی پنل پشتی شاهد یک نوار افقی هستیم که تمام دوربین‌ها در آن تعبیه شده‌اند و همین مشخصه کار سازندگان قاب‌های محافظ را سخت‌تر می‌کند. هر دو گوشی از فریم آلومینیومی و پنل پشتی شیشه‌ای بهره می‌برند ولی در زمینه‌ی شیشه‌ی محافظ با هم فرق دارند.

مدل استاندارد فقط برای پنل جلویی از گوریلا گلس ویکتوس استفاده کرده و پنل پشتی آن مبتنی بر گوریلا گلس ۶ است. اما مدل پرو در بخش پشتی و جلویی همراه با شیشه‌ی محافظ گوریلا گلس ویکتوس به دست کاربران می‌رسد. همچنین طبیعی است که مدل پرو اندازه و وزن بیشتری دارد.

گوگل پیکسل 6

در رابطه با نمایشگر هم باید خاطرنشان کنیم پیکسل ۶ از نمایشگر ۶.۴ اینچی با رزولوشن FHD+ و رفرش ریت ۹۰ هرتز بهره می‌برد. ولی گوگل برای مدل پرو از نمایشگر ۶.۷ اینچ با رزولوشن QHD+ و رفرش ریت ۱۲۰ هرتز استفاده کرده که در ضمن لبه‌های آن هم خمیده است.

سخت‌افزار و دوربین‌ها

گوگل پیکسل 6

این گوشی‌ها برای اولین بار از چیپست اختصاصی گوگل تنسور بهره می‌برند. گوگل در نهایت تصمیم گرفته در این زمینه مسیر اپل را در پیش بگیرد و به خاطر وارد دنیای طراحی چیپست‌های اختصاصی شده است. در رابطه با عملکرد این تراشه باید منتظر انتشار گزارش‌ها باشیم و هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت در این مورد اظهارنظر کنیم. اما در هر صورت با توجه به مشخصات گوگل تنسور، این گوشی‌ها باید حداقل عملکرد نزدیک به پرچم‌داران را به ارمغان بیاورند.

مدل استاندارد پیکسل ۶ مبتنی بر ۸ گیگابایت رم است ولی مدل پرو همراه با ۱۲ گیگابایت رم به دست کاربران می‌رسد. اگرچه برای بسیاری از کاربران ۶ تا ۸ گیگابایت رم کافی است، اما در هر صورت هرچقدر ظرفیت آن بیشتر باشد، خریداران برای چند سال آینده نگرانی کمتری خواهند داشت. در رابطه با ظرفیت حافظه‌ی داخلی هم باید بگوییم که هر دو گوشی با ظرفیت‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ راهی بازار می‌شوند ولی خریداران مدل پرو می‌توانند ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت را هم انتخاب کنند.

اندازه‌ی بزرگ‌تر پیکسل ۶ پرو به گوگل اجازه داده از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده کند ولی پیکسل ۶ مبتنی بر باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است. با این حال با توجه به اندازه‌ی بزرگ‌تر نمایشگر و رزولوشن بیشتر در مدل پرو، احتمالا عمر باتری هر دوی آن‌ها تفاوت چندانی نخواهد داشت. هر دو گوشی از شارژ سریع ۳۰ وات پشتیبانی می‌کنند یعنی در عرض تقریبا ۳۰ دقیقه، میزان شارژ باتری آن‌ها از ۰ به ۵۰ درصد می‌رسد. البته گوگل هم مانند اپل و سامسونگ این گوشی‌ها را بدون شارژر به دست کاربران می‌رساند و خریداران باید شارژر را جداگانه بخرند.

گوگل پیکسل 6

بالاخره بعد از سال‌ها انتظار، گوشی‌های سری پیکسل ۶ از دوربین مبتنی بر رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی بهره می‌برند که در کنار آن شاهد دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی هستیم. در ضمن مدل پرو دارای دوربین پریسکوپی ۴۸ مگاپیکسلی است که زوم ۴ برابری را به ارمغان می‌آورد.

با وجود اینکه نسل‌های قدیمی گوشی‌های پیکسل از نظر سخت‌افزار دوربین حرفی برای گفتن نداشتند، اما همچنان به عنوان بهترین دوربین‌های موبایل به حساب می‌آیند. حالا با استفاده از سخت‌افزار بهتر برای آن‌ها، با بهبود کیفیت عکس‌ها روبرو خواهیم شد. اما در هر صورت باید منتظر انتشار نقد و بررسی‌های انجام شده بمانیم.

یکی از تفاوت‌های عجیب این دو گوشی در زمینه‌ی دوربین سلفی است. این دوربین در مرکز بخش فوقانی نمایشگر تعبیه شده و گوگل برای پیکسل ۶ از سنسور ۸ مگاپیکسلی استفاده کرده ولی مدل پرو با سنسور ۱۱.۱ مگاپیکسلی به دست کاربران می‌رسد.

قیمت

گوگل‌ پیکسل‌ 6

پیکسل ۶ با قیمت پایه ۵۹۹ دلار در قفسه‌ی فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد که پایین‌تر از قیمت پیکسل ۵ محسوب می‌شود. مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن هم ۶۹۹ دلار قیمت دارد. همچنین قیمت پایه پیکسل ۶ پرو ۸۹۹ دلار است و به همین خاطر با گران‌ترین گوشی در سری پیکسل سروکار داریم. اما با توجه به ویژگی‌های این گوشی، چنین قیمتی برای آن کاملا طبیعی است. برای خرید مدل‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی هم باید به ترتیب ۹۹۹ و ۱۰۹۹ دلار بپردازید.

کدام مدل بهتر است؟

گوگل‌ پیکسل‌ 6

هر دو گوشی از یک چیپست و طراحی مشابه بهره می‌برند و به لطف گواهی IP68 ضد آب هستند. طبق اعلام گوگل، این گوشی‌ها به مدت ۳ سال آپدیت اندروید و به مدت ۵ سال آپدیت امنیتی دریافت می‌کنند. اما شباهت بین آن‌ها در همین جا به پایان می‌رسد.

مدل پرو نمایشگر بزرگ‌تر به همراه رزولوشن و رفرش ریت بیشتری ارائه می‌کند، ظرفیت رم آن بیشتر است، از باتری بزرگ‌تری بهره می‌برد، مجهز به دوربین پریسکوپی است و از نظر دوربین سلفی هم حرف بیشتری برای گفتن دارد. همچنین گران‌ترین مدل پرو با ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی راهی بازار می‌شود.

اگرچه مدل پرو در کل جذابیت بیشتری دارد، اما پیکسل ۶ هم روی هم رفته یک گوشی عالی محسوب می‌شود. با خرید این گوشی، کاربران می‌توانند از عملکرد خوب، دوربین‌های عالی، تجربه‌ی نرم‌افزاری فوق‌العاده و عمر باتری مناسب بهره‌مند شوند. بنابراین کاربرانی که به دنبال خرید بهترین گوشی گوگل در سال ۲۰۲۱ هستند، باید مدل پرو را انتخاب کنند. اما اگر به ویژگی‌های اضافی آن نیازی ندارند، پیکسل ۶ به خوبی تمام نیازهای این افراد را برطرف خواهد کرد.

منبع: Android Authority

نوشته مقایسه‌ی گوگل پیکسل ۶ با پیکسل ۶ پرو؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala