هواوی در سال ۲۰۱۹ توسط دولت ترامپ و همچنین گوگل تحریم شد. دلایل این تحریم‌ها هم همکاری هواوی با دولت کمونیستی چین اعلام شد که به ادعای دولت ترامپ، تلاش آن‌ها سرقت اطلاعات از کاربران بود. البته هواوی همیشه این ادعا را رد می‌کرد و هنوز هم این کار را انجام می‌دهد اما نتیجه‌ی آن جز تحریم‌های بیشتر نبود. همانطور که می‌دانید شرکت چینی فقط در ابتدا از لحاظ نرم‌افزاری تحریم بود و نمی‌توانست از سرویس‌ها و خدمات گوگل در گوشی‌های خود استفاده کند. اما کمی بعد از لحاظ سخت‌افزاری هم تحریم شد و حق استفاده از تراشه‌های ۵G قدرتمند را در گوشی‌های خود نداشت.

آنر به این خاطر که هواوی در چنین شرایطی قرار گرفت، تصمیم گرفت از آن جدا شود چرا که آنر مانند سایر شرکت‌های چینی دیگر کار خاصی انجام نمی‌داد اما به این خاطر که تحت نظارت هواوی فعالیت می‌کرد، مشمول تحریم‌ها شد و نمی‌توانست آنطور که باید از فروش محصولاتش سود ببرد و مانند شرکت چینی در ورطه‌ی نابودی قرار گرفت.

اما سال گذشته بود که مدیرعامل آنر تصمیم گرفت طی یک تصمیم سخت ولی کاملا قابل پیش‌بینی، با مبلغ ۱۵ میلیارد دلار از هواوی جدا شود و به صورت مستقل به فعالیت بپردازد. در حال حاضر هم این شرکت محصولاتی نظیر آنر V40 و آنر ۵۰ را بدون دخالت هواوی تولید و روانه‌ی بازار کرده است که البته شباهت بسیار زیادی هم به محصولات هواوی دارند. هرچند گفته می‌شود چون فرایند ساخت این محصولات زمانی که شرکت زیر نظر هواوی فعالیت داشت آغاز شده است، شباهت زیاد بین محصولات این دو کاملا طبیعی است.

  • گوشی تاشوی آنر مجیک ایکس سه‌ماهه‌ی آخر ۲۰۲۱ عرضه می‌شود

مدیرعامل آنر هم صراحتا اعلام کرد شاید این دو روابط خوبی در گذشته با یکدیگر داشتند اما اکنون کاملا دو مسیر جدا را در پیش گرفته‌اند. آنر تحریم نیست و می‌تواند از تراشه‌های ۵G قدرتمند و سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل در محصولاتش بهره ببرد، هواوی هم که به دنبال توسعه‌ی سیستم‌عامل اختصاصی خود یعنی هارمونی است تا بتواند با اندروید رقابت کند و در واقع از آن بی‌نیاز شود.

البته سیاست‌مداران آمریکا کاملا عقیده‌ی متفاوتی دارند. آن‌ها می‌گویند درست مانند کاری که با هواوی در سال ۲۰۱۹ انجام شد، باید با آنر هم انجام شود. در واقع هواوی به عنوان یک تهدید امنیت ملی به حساب می‌آمد و به همین خاطر در لیست سیاه قرار گرفت تا دیگر نتواند هیچ دسترسی به فناوری‌های آمریکایی داشته باشد که همانطور که اشاره شد شامل تراشه‌ها و سرویس‌ها و خدمات گوگل می‌شود.

پیشنهاد تحریم آنر در حالی مطرح شد که آنر طرفداران بسیار زیادی در سراسر اروپا بین کاربران جوان دارد و فوق‌العاده محصولات باکیفیت و خوبی هم تولید می‌کند. این شرکت حتی به تولید ساعت‌های هوشمند و لپ‌تاپ گیمینگ هم مشغول است و این محصولاتش هم طرفداران زیادی دارند. بنابراین به نظر می‌رسد تصمیم جدایی تصمیم بسیار عاقلانه‌ای بود چرا که شرکت‌هایی نظیر کوالکام، گوگل، مایکروسافت، اینتل، مدیاتک، سامسونگ، سونی و … که روزی به خاطر هواوی با آنر رابطه داشتند اکنون به صورت مستقل با این شرکت رابطه دارند.

آنر می‌گوید در حال حاضر به سرعت در حال برگرداندن سهم‌های از دست رفته‌ی خود از بازار است. این شرکت در حال حاضر تحت نظارت یک کنسرسیوم دولتی چینی فعالیت خود را ادامه می‌دهد و جورج ژائو که مدیرعامل این شرکت در زمان دوستی با هواوی بود، اکنون بار دیگر به عنوان مدیرعامل آن مشغول به فعالیت است و تعدادی از مهندسین هواوی هم به این شرکت پیوستند.

  • بهره‌گیری آنر ۵۰ از سرویس‌های موبایل گوگل رسما تأیید شد

جمهوری‌خواهان ایالات متحده؛ آنر بازیچه‌ی دست دولت چین است

همانطور که گفته شد، سناتورهای جمهوری‌خواه ایالات متحده معتقد هستند قطع رابطه‌ی آنر با هواوی قرار نیست صورت مسئله را پاک کند و این شرکت هم مانند هواوی بازیچه‌ی دست دولت کمونیستی چین شده است و به همین خاطر باید تحریم شود. همانطور که می‌دانید چین و آمریکا رقابت شدیدی در هر زمینه با یکدیگر دارند و تعلل یک کشور در انجام کارهای مرتبط با فناوری باعث می‌شود کشور دیگر فاصله‌ی زیادی ایجاد کند. به همین خاطر دولت آمریکا از هر فرصتی استفاده می‌کند تا چین را تحت فشار قرار دهد. دقیقا به این دلیل بود که وقتی هواوی به صدر جدول بهترین شرکت سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند رسید ناگهان از لحاظ سخت‌افزاری هم تحریم شد تا اکنون در ورطه‌ی نابودی باشد.

جمهوری‌خواهان ایالات متحده‌ی آمریکا معتقدند آنر همچنان یک تهدید امنیتی به حساب می‌آید و در همین راستا از بایدن خواسته‌اند تا آن را در لیست سیاه قرار دهند. مارکو روبیو، سناتور فلوریدا در نامه‌ای که روز پنج‌شنبه برای بایدن ارسال کرد نوشت که آنر به عنوان بازوی دولت چین، از دسترسی بدون محدودیت به فناوری‌های آمریکایی نفع می‌برد. او در نامه‌اش نوشت:

پکن به طور موثری خود را از کنترل صادرات آمریکا خارج کرده است و چون وزارت بازرگانی به این موضوع واکنشی نشان نداد باعث شد سابقه‌ی خطرناکی ایجاد شود و این حس به دشمن القا شود که ما ظرفیت و اراده‌ی تنبیه مهندسین مالی خاطی را نداریم.

هواوی اما می‌گوید هیچ سهمی در آنر ندارد و به همین خاطر آنر باید از هرگونه اتهامی مبرا باشد. اما حساسیت سیاست‌مداران آمریکا نسبت به این موضوع مدتی است که وجود داشته است. مثلا در آگوست امسال، تعدادی از جمهوری‌خواهان عضو کنگره‌ی آمریکا به رهبری مایکل مک‌کال از وزارت بازرگانی این کشور درخواست کردند تا آنر را در لیست سیاه قرار دهد. آن‌ها معتقد هستند هواوی با فروختن آنر قصد داشت به تراشه و نرم‌افزارهایی که خودش نمی‌تواند مستقیما در اختیار داشته باشد دسترسی پیدا کند.

در ماه سپتامبر، آژانس‌های امنیتی مهم ایالات متحده‌ی آمریکا بر سر این موضوع با یکدیگر اختلاف نظر پیدا کردند. اینطور که به نظر می‌رسید، پنتاگون و وزارت نیرو در رابطه با تحریم آنر رای موافق دادند و قبول کردند این شرکت باید در لیست سیاه قرار بگیرد. از طرفی وزارت بازرگانی و وزارت دولت این موضوع را نپذیرفتند. بنابراین به نظر می‌رسد تحریم یا عدم تحریم آنر به طور کامل به این ۴ وزارت و تصمیمی که می‌گیرند بستگی دارد. اما متاسفانه یا خوشبختانه فعلا مذاکرات داخلی سران آمریکایی به بن‌بست رسیده است و نتیجه‌ای از آن حاصل نشد. به احتمال بسیار فراوان بحث سر این موضوع باید به کابینه‌ی دولت سپرده شود که البته اگر در این بخش ماجرا باز هم نتیجه‌ای حاصل نشود، رئیس جمهور بایدن باید تصمیم نهایی را اتخاذ کند. شخصی که از بدو ورودش تاکنون تصمیم مهم خاصی نگرفته است.

البته نتایج این مذاکرات روی شرکت‌های آمریکایی هم تاثیر خود را خواهد گذاشت. برای مثال همانطور که گفته شد قبل از اینکه هواوی وارد لیست سیاه شود، این شرکت در بین بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در جهان قرار داشت و حتی در مقطعی سه‌ماه توانست سامسونگ را هم کنار بزند در حالی که بسیاری از تامین‌کنندگان آن هم آمریکایی بودند. در نتیجه بسیاری از از این تحریم زیان دیدند یا بهتر است بگوییم سود خاصی عایدشان نشد. حتی گوگل وقتی توسط دولت ترامپ برای تحریم هواوی تحت فشار قرار گرفت نسبت به این موضوع اعتراض داشت اما در نهایت تسلیم شد و شرکت بزرگ چینی را با یکی از شدیدترین تحریم‌های تاریخ روبرو کرد. با این حال آن‌ها در ازای این تحریم از ترامپ در خواست کردند که شرایط را اندکی آسان‌تر کند که ترامپ انجام چنین کارهایی را وظیفه‌ی آن‌ها دانست که نباید در قبالش منفعتی بدست بیاید.

البته آنچه که باعث شده است تا هواوی در این لیست شوم قرار بگیرد، فعالیت آن در حوزه‌ی تجهیزات اینترنتی و شبکه است. هواوی در این زمینه فوق‌العاده پیشرفته بود و حتی قرار بود بخش بزرگی از اروپا را این شرکت به فناوری‌های پیشرفته‌ی اینترنتی مجهز کند. این یعنی بخش گوشی هوشمند خیلی چیز مهمی نبود. به همین خاطر بعید به نظر می‌رسد آنر اصلا تهدید خاصی به حساب بیاید چرا که این شرکت یک شرکت تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند ساده است. حال اینکه دولت آمریکا نگران باشد که ممکن است آنر و هواوی در پشت پرده با یکدیگر روابطی داشته باشند مشخص نیست اما اگر چنین نگرانی وجود نداشته باشد، تحریم آنر اصلا منطقی نخواهد بود.

  • آنر به سومین برند بزرگ گوشی هوشمند در چین تبدیل شده است

منبع: PhoneArena

نوشته درخواست سیاست‌مداران آمریکا از بایدن: آنر را تحریم کنید! اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala