سونی در دوربین A7 IV تمامی ویژگی‌های عکاسی موجود در نسل قبلی این دوربین را قرار داده و تمامی قابلیت‌های مربوط به فیلم‌برداری با این دوربین را هم بهبود داده است. در واقع سونی در این دوربین جدید سعی کرده است تا آن را به بهترین شکل ممکن به یک دوربین هیبریدی و با قابلیت‌های عالی برای عکاسی و فیلم‌برداری تبدیل کند.

نگاهی به مشخصات فنی دوربن سونی A7 IV نشان می‌دهد که این دوربین دارای یک سنسور فول‌فریم ۳۳ مگاپیکسلی Exmor R CMOS است. این سنسور جدید دارای بازه‌ی حساسیت ISO از ۵۰ تا ۲۰۴۸۰۰ است. البته باید بگوییم که با وجود قابلیت‌های متنوع سونی زیاد این سنسور جدید را تبلیغ نکرده است.

این سنسور جدید دارای ISO دوگانه‌ است که دومین ISO به کار رفته در این دوربین در زمان افزایش عدد ISO به بیشتر از ۳۲۰۰ فعال می‌شود. سونی همچنین ادعا می‌کند که این سنسور جدید دارای گستره‌ی دینامیکی ۱۵ استاپ است.

علاوه‌بر این سنسور جدید، سونی در این دوربین جدید از آخرین نسل از پردازنده‌ی تصویر BIONX XR هم استفاده کرده است. این شرکت پیش‌تر از این پردازدنده‌ی جدید در دوربین پرچم‌دار سونی آلفا ۱ استفاده کرده بود.

دوربین سونی A7 IV

دوربین جدید سونی می‌تواند که در زمان عکاسی با حداکثر سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه همراه با تنظیم خودکار فوکوس و اکسپوژر عکاسی کند و همچنین این دوربین دارای بافر با اندازه‌ی بزرگتری در مقایسه با نسل‌ پیشین خود است.

سیستم فوکوس خودکار به کار رفته در این دوربین دارای ۷۵۹ نقطه‌ی فوکوس با قابلیت تشخیص فاز است. این سیستم فوکوس همچنین می‌تواند که سوژه‌ها را به صورت زنده دنبال کند و دارای قابلیت تشخیص چشم انسان، پرندگان و برای اولین‌بار قابلیت تشخیص چشم حیوانات هم در حالت عکاسی و فیلم‌برداری است.

دوربین سونی A7 IV در زمان فیلم‌برداری می‌تواند که با استفاده از تمامی سنسور خود فیلم‌هایی را با رزولوشن ۴K ضبط کند. در مقایسه با دوربین سونی A7 III، باید گفت که دوربین سونی A7 IV می‌تواند که در زمان فیلم‌برداری با رزولوشن ۴K، این کار را به صورت ۶۰ فریم در ثانیه انجام دهد.

البته باید بگوییم که این دوربین تنها می‌تواند که این کار را در حالتی به نام Super 35mm انجام دهد. در این حالت دوربین اندازه‌ی تصویر را کاهش می‌دهد و از تمامی عرض سنسور برای ضبط فیلم استفاده نمی‌کند. همچنین این دوربین جدید می‌تواند که فیلم‌های ۱۰-bit و با رنگ‌های ۴:۲:۲ هم ضبط کند و این دوربین در زمان فیلم‌برداری از حالت تصویر S-Cinetone که به طور معمول در دوربین‌های فیلم‌برداری سونی وجود دارد، هم پشتیبانی می‌کند.

  • بهترین دوربین‌های بدون آینه در سال ۲۰۲۱

شرکت سونی همچنین قابلیت‌های خاص و جدیدی را در این دوربین جدید قرار داده است که تنها زمانی در دوربین سونی A7 IV می‌توان از آن‌ها استفاده کرد که از لنز‌های با مانت E سونی در این دوربین استفاده شده باشد.

یکی از این قابلیت‌های جدید حالت AF Assist است که از جابه‌جایی فوکوس در زمان استفاده از حالت فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند. دیگر قابیت Focus Map است که عمق میدان را با رنگ‌های مختلف به کاربر نشان می‌دهد.

همچنین در این دوربین قابلیتی دیگری به نام Breathing Compensation وجود دارد که با کراپ کردن اندک تصاویر در لنز‌هایی سونی که دارای مشکل Breathing هستند، سعی می‌کند که این مشکل را برطرف کند و میدان دید حتی در زمان تغییر فوکوس از حالت ابتدا به حالت انتهای آن، ثابت می‌ماند.

دوربین سونی A7 IV

از مشخصات فنی این دوربین که بگذریم، سونی در این دوربین تغییرات ظاهری را هم ایجاد کرده است تا بتواند از دکمه‌ی چرخان جدید مربوط به تنظیم حالت‌های مختلف عکاسی در این دوربین استفاده کند. این دکمه‌ی چرخان جدید متشکل از دو دکمه است که بر روی هم قرار گرفته‌اند.

  • بهترین گوشی‌های سال ۲۰۲۱ برای عکاسی و فیلم‌برداری 

دکمه‌ی چرخان بالایی دارای حالت خودکار P، A، S، M و MR و دکمه‌ی قرار گرفته در زیر دارای حالت‌هایی مانند Still، Movie، S&Q و دیگر حالت‌های مختلف این دوربین است. سونی همچنین در این دوربین از یک نمایشگر جدید چرخان استفاده کرده است.

در ضمن این دوربین دارای منظره‌یاب الکترونیکی با رزولوشن ۳.۶۸ میلیون نقطه است که در مقایسه با نسل قبلی خود رزولوشن این منظره‌یاب ۱.۶ برابر شده است. این دوربین دارای دو جای مموری کارت به روز شده‌ای است که از یکی از جاهای مموری کارت به کار رفته در این محفظه SD و دیگری با قابلیت پشتیبانی از کارت‌های SD یا CFexpress Type A است.

این دوربین دارای یک پورت HDMI با اندازه‌ی کامل در قسمت کناری خود است که می‌توان از آن برای انجام کارهای مختلفی مانند اتصال به مانیتور‌های خارجی استفاده کرد. در ضمن سونی در این دوربین دکمه‌ی مربوط به ضبط فیلم را به قسمت بالایی آن منتقل کرده است تا کاربران بتوانند که به‌راحتی از آن استفاده کنند. همچنین این دوربین دارای بدنه‌ای از آلیاژ منیزیم و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف است و گریپ به کار رفته در آن هم بهبود یافته‌ است.

در نهایت باید بگوییم که دوربین سونی A7 IV در مقایسه با نسل قبلی خود دارای بهبود‌های مختلفی در زمنیه‌ی عکاسی و به‌ویژه فیلم‌برداری است. قیمت در نظر گرفته شده برای بدنه‌ی این دوربین ۲۵۰۰ دلار و این دوربین در ماه دسامبر (آذر) عرضه خواهد شد. علاوه‌بر بدنه‌ی خالی، سونی نسخه‌ای از این دوربین را با لنز سونی ۲۸-۷۰ میلی‌متری EF و F3.5-5.6 OSS با قیمت ۲۷۰۰ دلار عرضه می‌کند.

  • سونی ZV-E10 رونمایی شد؛ دوربین ۴K مخصوص ولاگرها 

منبع: GSMArena

نوشته سونی از دوبین A7 IV با سنسور ۳۳ مگاپیکسلی رونمایی کرد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala