اپل در سبد محصولات خود گوشی‌های متعددی دارد که بخشی از آن‌ها با پسوند S و بخشی دیگر بدون این پسوند راهی بازار شدند. همانطور که اشاره شد، اصلا نمی‌دانیم فلسفه‌ی این حرف چیست و چرا شرکت آمریکایی آن را در گوشی‌های خود استفاده می‌کرد اما می‌دانیم اولین گوشی که اینگونه نام‌گذاری شد آیفون ۳GS و آخرین گوشی هم آیفون XS بود. البته زمانی که آیفون ۳GS رونمایی شد، فیل شیرر گفت S مخفف کلمه‌ی Speed به معنای «سرعت» است چرا که در آن زمان این گوشی سریع‌ترین آیفون موجود به حساب می‌آمد.

چندین سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۸، آیفون XS به عنوان تحولی در طراحی گوشی‌های اپل رونمایی شد. البته بعد از آیفون ۶ که مدل S از آن راهی بازار شد، در سری ۷ و ۸ خبری از این نام نبود تا اینکه با آیفون XS بار دیگر شاهد این نام‌گذاری بودیم. بعد از گذشت حدودا دو سال، عجیب بود که بار دیگر اپل از چنین پسوندی در نام‌گذاری گوشی‌هایش استفاده کرد. کاربران زیادی به این فکر افتادند که شاید اپل قصد داشته باشد دوباره چنین نامی را برای گوشی‌هایش در نظر بگیرد  اما در سری آیفون ۱۱، ۱۲ و حالا ۱۳ چنین چیزی را شاهد نیستیم.

نکته‌ای که وجود دارد این است که گفته می‌شود دیگر خبری از یک آیفون با پسوند S نخواهد بود. این یعنی نام‌گذاری گوشی‌های اپل از این پس ساده و با همان اعداد هست. اما چرا دیگر اپل قرار نیست از چنین نامی برای گوشی‌هایش استفاده کند و در عوض سیاست جدید در نام‌گذاری بهتر و منطقی‌تر است؟

آیا برند آیفون «S» ایده‌ی خوبی برای شروع بود؟

آیفون ۳GS اولین آیفون با پسوند S بود

در ابتدا باید به صورت خیلی سر راست به این پرسش پاسخ دهیم که استفاده از پسوند S در نام‌گذاری آیفون ۳G3 اصلا ایده‌ی خوبی نبود. با همان حرف فیل شیرر مبنی براینکه این آیفون به خاطر سرعت بالایش از چنین نامی بهره می‌برد، همه متوجه این موضوع شدند که آیفون جدید قرار نیست تغییرات گسترده‌ای را به نسبت قبل داشته باشد چرا که تنها تغییر آن سرعت بیشتر است. بنابراین اصلا ایده‌ی خوبی نبود که چنین نامی برای این گوشی در نظر گرفته شود.

نکته‌ی جالب اینجاست که تقریبا ۱۰ سال طول کشید تا اپل متوجه شود «S» بهترین نامی نبود که این شرکت می‌توانست برای محصولاتش استفاده کند. محصولاتی که از محبوبیت فوق‌العاده بالایی در میان کاربران برخوردار بودند و اگر قرار بود یک سال برای آن منتظر بمانند، این انتظار را داشتند که گوشی مورد نظرشان از لحاظ کیفیت و عملکرد، ارتقای چشمگیری داشته باشد. با این حال اپل در نسل ۷ و ۸ همانطور که اشاره شد از این نام استفاده نکرد و بزرگ‌ترین پیشرفتی هم که داشت این بود که جک هدفون از آن‌ها برداشته شد!

وقتی آیفون ۸ و مهم‌تر از آن آیفون X در سال ۲۰۱۷ رونمایی راهی بازار شدند، اپل قصد داشت گزینه‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد. اینطور شد که آیفون ۸ در دو مدل و آیفون X در سه مدل راهی بازار شدند. البته آیفون ۸ را می‌شد همان آیفون ۷S دانست چرا که می‌توان گفت جز پردازنده، هیچ تفاوت معناداری بین آن‌ها وجود نداشت.

اما در سال ۲۰۱۸ داستان تغییر کرد. اپل دیگر نتوانست همان روش قبل را در پیش بگیرد. اگرچه آیفون‌های عرضه شده در سال ۲۰۱۷ با دو نام متفاوت در دسترس قرار گرفتند ولی این‌بار اپل تصمیم گرفت بار دیگر از نام S استفاده کند چرا که به نسبت آیفون X، تغییر خاصی در شکل ظاهری آیفون‌های ۲۰۱۸ دیده نمی‌شد. البته از لحاظ قابلیت سخت‌افزاری می‌شد آیفون XS را ارتقای خوبی به نسبت قبل دانست. مثلا این گوشی با ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم راهی بازار شد و تراشه‌ای مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری داشت.  مهم‌تر اینکه اپل این گوشی را با اولین نسحه‌ی Smart HDR راهی بازار کرد تا بدین ترتیب آیفون XS یکی از بهترین گوشی‌های سه سال قبل از لحاظ دوربین لقب بگیرد و هم‌سطح با پیکسل‌های آن زمان شود.

سایر گوشی‌های سری S پیشرفت بسیار خوبی به نسبت قبل داشتند

به صورت کلی می‌توان پیشرفتی که گوشی‌هایی با نام S به نسبت قبل داشتند را در زیر خلاصه کرد.

  • آیفون ۳GS ضبط ویدیو را روی آیفون‌ها برای اولین بار ممکن کرد.
  • آیفون ۴S با سیری معرفی شد و دوربین اصلی آن هم برای اولین بار قابلیت ضبط ویدیو در وضوح ۱۰۸۰P را به آیفون‌ها اضافه کرد.
  • آیفون ۵S با اولین تراشه‌ی ۶۴ بیتی و تاچ‌آیدی راهی بازار شد.
  • آیفون ۶S اولین گوشی اپل با دوربین باکیفیت ۱۲ مگاپیکسلی اصلی و ۵ مگاپیکسلی به حساب می‌آمد. همچنین این گوشی از قابلیت‌هایی نظیر لرزشگیر اپتیکال، لمس سه‌بعدی، ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و تراشه‌ی ۱۴ نانومتری A9 راهی بازار شد که برای یک گوشی با پسوند S بسیار پیشرفت زیادی بود.

اما تمام این‌ها با آیفون XS به پایان رسید. از آن زمان تاکنون، دو دسته‌ی مختلف از آیفون‌ها را هر سال شاهد هستیم. یک دسته شامل آیفون استاندارد و دسته‌ی دیگر شامل مدل‌های پرو می‌شوند. البته در آیفون‌های سری ۱۱ خبری از مدل مینی نبود ولی در دو نسل بعد یعنی آیفون ۱۲ و ۱۳ شاهد این گوشی بودیم. با این حال منصفانه نیست که بخواهیم بگوییم آیفون ۱۱ فقط به خاطر نامی که داشت توانست دو مدل پرو از آن سری را با اختلاف ۵۰ درصدی از لحاظ فروش از میان بردارد. اما می‌شد این موضوع را بخشی از برنامه‌ی شرکت دانست. تفاوتی که آیفون ۱۱ با مدل پرو داشت فقط به خاطر دوربین دیده می‌شد در غیر این صورت تمام آنچه که یک گوشی قدرتمند برای موفقیت نیاز داشت در این گوشی هم دیده می‌شد.

  • اپل می‌گوید اندروید امن نیست چون اجازه‌ی نصب اپلیکیشن از منابع متفرقه را می‌دهد

آیفون ۱۳ همان آیفون ۱۲S است؛ آیا آیفون ۱۴ هم آیفون ۱۳S خواهد بود؟

آیفون S

بعد از حذف پسوند S، اپل از گوشی‌های آیفون ۱۱ رونمایی کرد. این سری در سه مدل راهی بازار شدند که شامل یک مدل استاندارد و دو مدل پرو و پرو مکس می‌شد. سال بعد از آن، آیفون ۱۲ در چهار مدل عرضه شد. سه مدل مشابه با سری قبل ولی یک مدل مینی که نمایشگری ۵٫۴ اینچی داشت و برای آن دسته از کاربرانی در نظر گرفته شد که به گوشی‌های کوچک علاقه‌مند بودند.

البته به خاطر عملکرد بسیار ضعیفی که آیفون ۱۲ مینی در فروش داشت، اپل تصمیم گرفت تولید آن را متوقف کند. شرکت آمریکایی به خاطر عملکرد خوب آیفون ۱۱ که ۶٫۱ اینچی بود و آیفون SE با اندازه‌ی ۴٫۷ اینچ تصور کرد با عرضه‌ی یک گوشی کوچک پرچم‌دار می‌تواند توجه را به خود جلب کند که اینطور نشد. البته به نظر می‌رسد نامی هم که برای آن در نظر گرفته شد در عدم موفقیت آن بی‌تاثیر نبود.

همانطور که می‌دانید، کاربران با نگاه به نام مینی، تصور می‌کنند گوشی کوچک و ضعیفی با قابلیت‌های کمتر به نسبت سایر مدل‌ها خریداری می‌کنند. اینطور می‌شود که تصمیم می‌گیرند با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر، مدلی با قابلیت‌های بهتر یعنی آیفون ۱۲ را خریداری کنند. این در حالی است که این دو گوشی جز اندازه و ظرفیت باتری تفاوت خیلی زیادی با یکدیگر ندارند.

می‌رسیم به امسال، جایی که آیفون ۱۳ در همان چهار مدل مشابه آیفون ۱۲ راهی بازار شد. در واقع باید آپدیتی که این سری به نسبت قبل داشت را بسیار جزئی دانست به گونه‌ای که می‌توان از این گوشی‌ها به عنوان آیفون ۱۲S یاد کرد. البته اپل در مراسم رونمایی از این گوشی‌ها مثل همیشه تعریف و تمجید زیادی به عمل آورد ولی در عمل تفاوت زیادی را به نسبت قبل شاهد نیستیم جز نمایشگر ۱۲۰ هرتز که آن هم فقط در دو مدل پرو و پرو مکس از این سری دیده می‌شود. اما اینکه اپل تصمیم گرفت این‌بار آیفون ۱۲S وجود نداشته باشد و به‌جای آن مستقیما سراغ آیفون ۱۳ رفت بسیار هوشمندانه بود. چرا که دیگر کاربران به این خاطر که این گوشی‌ها یک آپدیت جزئی به نسبت قبل به حساب می‌آیند رغبت خود را برای خرید آن‌ها از دست نمی‌دهند.

البته اینطور که به نظر می‌رسد، ظاهرا آیفون ۱۴ هم تغییر خاصی به نسبت مدل کنونی نخواهد داشت. در رابطه با مدل استاندارد صحبت می‌کنیم چون گفته می‌شود دو مدل پرو و پرو مکس با ظاهری کاملا جدید راهی بازار می‌شوند. طبق خبرهای منتشر شده، به نظر می‌رسد آیفون ۱۴ چیزی بین آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو خواهد بود. به همین خاطر می‌توان از آن هم به عنوان آیفون ۱۳S یاد کرد.

گوشی‌های سال ۲۰۲۲ اپل احتمالا در چهار مدل بدون پسوند S‌ عرضه می‌شوند

اما اپل قصد دارد دیگر مدل مینی را به جمع گوشی‌های خود اضافه نکند ولی همچنان آن‌ها را در چهار مدل عرضه کند که طبق خبرهای منتشر شده تاکنون، به نظر می‌رسد این چهار مدل شامل آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ مکس، آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس می‌شوند. آیفون ۱۴ مکس همان تفاوت را با مدل استاندارد خواهد داشت که آیفون ۱۴ پرو مکس با ۱۴ پرو دارد؛ یعنی اندکی نمایشگر بزرگ‌تر و احتمالا باتری پرظرفیت‌تر. این یعنی اپل بالاخره متوجه شده است که آیفون‌های کوچک هیچ طرفداری ندارند مگر اینکه اپل قیمت آن‌ها را به زیر ۵۰۰ دلار برساند؛ مثل آیفون SE 2020. به همین خاطر هم هست که دیگر شاهد آیفون مینی نخواهیم بود.

  • چرا اپل متعصب‌ترین طرفداران را دارد؟

در آخر، دیگر خبری از آیفون با پسوند S نخواهد بود و این فوق‌العاده است

آیفون S

تصویری از آیفون XS، آخرین آیفون اپل با پسوند S

در نهایت اما باید بگوییم که دیگر قرار نیست هیچ آیفونی با پسوند S راهی بازار شود چرا که آن دوران دیگر به سر آمده است و اپل هم به خوبی متوجه شد که کاربران با وجود این حرف، رغبت خود را برای خرید از دست می‌دهند. اپل اولین باری که تصمیم گرفت سه گوشی را راهی بازار کند، آیفون XR را به همراه دو مدل XS و XS مکس رونمایی کرد. سپس به سراغ آیفون ۱۱ رفت و آن را به همراه دو مدل پرو و پرو مکس راهی بازار کرد و این رویه را تا دو سال بعد هم ادامه داد. اما قصد دارد برای سال سوم، دو مدل استاندارد و مکس را به دو مدل پرو و پرو مکس اضافه کند. البته این فعلا شایعه‌ای است که در رابطه با آیفون‌های جدید وجود دارد. حال اینکه آیا به حقیقت تبدیل می‌شود یا خیر مشخص نیست.

اینطور که به نظر می‌رسد، سری آیفون ۱۴ از لحاظ نام‌گذاری و تعداد بسیار منطقی هستند چرا که دو مدل مختلف با دو اندازه‌ی متفاوت را تشکیل می‌دهند؛ به همین سادگی. اما نباید این مورد را نادیده گرفت که نام‌گذاری آن‌ها بسیار مهم است و تاثیر بسیار زیادی روی فروش آن‌ها خواهد داشت. خصوصا مدل آیفون ۱۴ مکس چرا که این نام می‌تواند در ذهن کاربران این را تداعی کند که محصولی که خریداری می‌کنند قرار است قابلیت‌های بسیار خوبی داشته باشد. یعنی شاید برای اولین‌بار، مدلی جز مدل استاندارد باشد که فروش بهتری از آن خواهد داشت.

اما این پرسش که آیا قرار است بار دیگر آیفون‌ها را با پسوند S شاهد باشیم یا خیر همچنان باقی است ولی پاسخ قطعی‌مان به آن، «خیر» خواهد بود. چرا که به نظر می‌رسد اپل به تدریج آیفون‌های خود را «آیفون» نام‌گذاری کند تا اینکه مثلا در سال ۲۰۲۵، آیفون ۱۷ راه شاهد باشیم. این یعنی شاید در سال ۲۰۲۵، نام‌گذاری آیفون‌ها به شکل زیر باشد؛

  • آیفون فولد (۲۰۲۵)
  • آیفون (۲۰۲۵)
  • آیفون مکس (۲۰۲۵)
  • آیفون پرو (۲۰۲۵)
  • آیفون پرو مکس (۲۰۲۵)

البته اصلا هیچ ایده‌ای نداریم که اپل قرار است آیفون‌های سال ۲۰۲۵ خود را با چه ظاهری و با چه قابلیت‌هایی راهی بازار کند. بنابراین هیچ ایده‌ای از بابت نام‌گذاری آن‌ها هم نداریم و این فقط یک حدس است که مشخص نیست به حقیقت بدل شود. چون اگر اینطور باشد، این سوال پیش می‌آید که آیفون‌های سال ۲۰۲۴ باز هم به همین شکل نام‌گذاری می‌شوند؟ چون در این صورت دو آیفون خواهیم داشت که فقط با عدد سال میلادی از یکدیگر تمییز داده می‌شوند.

با این حال باید پذیرفت که از یک جایی به بعد، دیگر نام‌گذاری به شکلی که شرکت‌ها پیش می‌روند منسوخ می‌شود و اصلا جالب نخواهد بود که مثلا آیفون ۲۵ پرو مکس را چندین سال بعد شاهد باشیم. از یک جایی به بعد این روند باید تغییر کند و سیاست جدیدی در نام‌گذاری اتخاذ شود. هرچند شاید هم اپل سیاست سامسونگ را در نام‌گذاری محصولاتش در پیش بگیرد که بر اساس سال میلادی است و آنچه که فکر می‌کردیم جالب نیست واقعا به حقیقت تبدیل شود. یعنی آیفون ۲۵ به رقیبی برای گلکسی S25 تبدیل شود.

  • ویدیوی مفهومی جدیدی از طراحی آیفون ۱۴ پرو منتشر شد

منبع: PhoneArena

نوشته چرا دیگر خبری از آیفون با پسوند S نخواهد بود؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala