غول فناوری آمریکایی در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۰۱ اولین آیپاد را به دنیا معرفی کرد. آن روز استیو جابز روی صحن تالار اپل تاون در شهر کوپرتینو ایستاد و دستگاهی را به دنیا معرفی کرد که در جیب جا می‌شد، اما می توانست تمامی مجموعه ی موسیقی یک نفر را در خود ذخیره کند. این گجت زرد رنگ آجری شکل قدیمی که تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۰۱ برای آن ثبت شده تقریباً دو ماه قبل از تاریخ عرضه‌ی آیپاد اصلی در ۲۳ اکتبر ۲۰۰۱ طراحی و ساخته شده است.

این نمونه‌ی اولیه چندین برابر بزرگ‌تر از آیپادی است که ما می‌شناسیم. این آیپاد دارای یک دکمه اسکرول در گوشه‌ی بالایی سمت چپ و یک صفحه‌نمایش کوچک در سمت راست است. سایر دکمه‌های جهت‌یابی در قسمت کناری دستگاه قرار گرفته‌اند. اپل در آن دوران تصمیم گرفته بود که با طراحی ظاهری عجیب، اسرار ساخت این دستگاه را چه در داخل و چه در بیرون از دید رسانه‌ها پنهان نگه دارد. البته ما در گذشته نمونه‌های اولیه دیگری را از اپل دیده بودیم، اما هیچ چیز به اندازه این یکی مسخره به نظر نمی‌رسد.

  • اپل macOS Monterey را بدون قابلیت SharePlay منتشر کرد

جالب است بدانید به زودی یک نمونه اولیه از VideoPad 2 که هرگز روانه بازار نشده بود هم قرار است در ماه نوامبر به حراج گذاشته شود. با این حال، نمونه اولیه‌ی آیپادی که در این مطلب می‌بینید قطعاً در نوع خود بی‌نظیر است؛ زیرا این طراحی، گواهی بر تعهد اپل برای حفظ طرح اولین آیپاد است در سال ۲۰۰۱ به بازار عرضه شد. شرکت اپل نخستین نسل آیپاد را با این عبارت تبلیغ کرد: « ۱۰۰۰ آهنگ در جیب شما». دستگاه مستطیل شکلی که یک حافظه ی ۱.۸ اینچی به ظرفیت ۵GB داشت و می‌توانست هزار آهنگ را در خود جای دهد.

اولین آیپادی که به دست مردم رسید یک صفحه ی LCD سیاه و سفید داشت. نسل اول آیپاد برای نخستین بار «ویل» (wheel) کلیک‌دار را وارد دنیای دستگاه‌های دیجیتالی کرد. یک قطعه‌ی دندانه‌دار کوچک که با چرخاندنش زیر انگشت، نشانگر در صفحه‌ی آیپاد بالا یا پایین می‌رفت و آهنگ عوض می‌شد. ویل قبلا هم در دستگاه‌هایی مانند رادیو وجود داشت اما در آیپاد برای نخستین بار توانایی کلیک کردن پیدا کرد. به این ترتیب دیگر لازم نبود پس از بردن نشانگر روی آهنگ یا منوی مورد نظر انگشت خود را روی دکمه ی دیگری ببریم و با فشردن همان ویل می‌توانستیم آهنگ یا منو را اجرا کنیم. افزون بر این، ویل آی‌پاد مانند همه‌ی بخش‌های محصولات اپل نسبت به نمونه‌های مشابه کارآمدتر بود.

این قطعه که نوعی رابط کاربری چرخان به حساب می‌آید، چالاک‌تر و دقیق‌تر از ویل‌های دیگر بود. کاربران با استفاده از آن فهرست‌های طولانی آهنگ را به سرعت بالا و پایین می‌کردند. به کمک ویل می‌شد آهنگ را پخش کرد، متوقف کرد، برگرداند یا جلو برد و این خود یکی از ویژگی‌های جذاب آیپاد بود. باتری اولین آیپاد ۱۰ ساعت دوام داشت و پس از آن نیاز به شارژ مجدد بود. قیمت این دستگاه در آن زمان ۳۹۹ دلار تعیین شده بود.

  • اپل به‌روزرسانی iOS 15.1 و iPadOS 15.1 را با قابلیت‌های جدید منتشر کرد

منبع: TheVerge

نوشته ابعاد و شمایل نمونه اولیه‌ی آیپاد اپل شما را شگفت‌زده می‌کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala