حتی امروز هم بعضی از سیستم‌ها هنوز از رم ۴ گیگابایت استفاده می‌کنند، بنابراین در این بخش می‌توان از مایکروسافت تشکر کرد. اما آیا واقعا ۴ گیگابایت رم برای اجرای ویندوز ۱۱ کافی است؟ در ادامه تجربه‌ی Make Use Of از اجرای این سیستم عامل روی لپ‌تاپی با رم ۴ گیگابایت را مرور خواهیم کرد.

رم ۴ گیگابایتی ویندوز ۱۱ را اجرا می‌کند… اما به‌سختی!

ویندوز 11

پیش از هر چیز، باید به مشخصات رایانه‌ای که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته است اشاره کنیم. وب‌سایت Make Use Of که منبع این مطلب ماست، از یک لپ‌تاپ اچ‌پی Pavilion از نوع ۱۱/۶ اینچی استفاده کرده است که به پردازنده‌ی Pentium Silver N5000 مجهز است که یک پردازنده‌ی رده پایین با فرکانسی بین ۱/۱۰ گیگاهرتز تا ۲/۷۰ گیگاهرتز است. این لپ‌تاپ به حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی SSD و حافظه‌ی رم ۴ گیگابایت از نوع DDR4 مجهز است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، با یک لپ‌تاپ قدرتمند روبرو نیستیم. این مشخصات سخت افزاری به‌سختی می‌توانند ویندوز ۱۱ را اجرا کنند، اما شرایط دریافت به‌روز رسانی به نسخه‌ی جدید ویندوز را دارد. پردازنده‌ی این لپ‌تاپ نسبتا جدید به‌شمار می‌آید و از TMP بهره می‌گیرد. طبق اعلام Make Use Of، این لپ‌تاپ از طریق به‌روز رسانی ویندوز ۱۰ به ویندوز ۱۱ به آخرین نسخه‌ی سیستم عامل ردموندی‌ها دسترسی پیدا کرده است.

همان‌طور که اشاره کردیم، این رایانه چندان قوی نیست، اما می‌تواند از پس اجرای نسخه‌ی جدید ویندوز بربیاید. وب‌گردی سبک و استفاده از مرورگر، تا قبل از رسیدن به ظرفیت رم و بارگذاری مجدد (reload) یا کرش کردن برنامه‌ها، تجربه‌ای قابل قبول است.

ویندوز 11

حتی پس از روشن کردن دستگاه و باز کردن Task Manager خواهید دید که در پس زمینه غوغایی برپاست: استفاده از حافظه‌ی رم بالای ۸۰ درصد است و پایین‌تر نمی‌آید، حتی بدون اجرای هیچ برنامه‌ای! باز کردن اپ‌های خود ویندوز مانند Search یا Snip می‌تواند این میزان را تا ۹۰ درصد هم برساند. ۱۰ درصد باقی‌مانده هم سهم سایر برنامه‌ها خواهد بود، البته پیش از آن که بر سر استفاده از منابع سخت افزاری جنگ راه بیاندازند.

استفاده از مرورگر کروم می‌تواند میزان استفاده از رم را به ۹۵ درصد برساند. مرور صفحات وب روی این دستگاه تجربه‌ی روانی است، اما با باز کردن بیش از ۴ تب، مرورگر کروم reload خواهد شد. شما با ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم نمی‌توانید تجربه‌ای لذت‌بخش یا حتی روان از مولتی تسکینگ داشته باشید.

استفاده از هر نوع نرم افزاری، به‌ویژه نرم افزارهای گرافیکی، روی چنین سخت افزاری ممکن است؛ اما اصلا تجربه‌ی خوبی نخواهید داشت. ممکن است سیستم شما کند کار کند، یا بر سر تقسیم منابع بین پردازش‌های سیستم و برنامه‌های شما دچار مشکل شود.

آیا ۴ گیگابایت برای ویندوز ۱۱ کافی است؟

ویندوز 11

پس از بررسی‌های انجام شده، وب‌سایت منبع ما به این نتیجه رسیده است که پاسخ این سوال «نه» خواهد بود.

ظاهرا مایکروسافت در اعلام مشخصات حداقلی برای اجرای ویندوز ۱۱ به‌درستی عمل کرده است، زیرا ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم واقعا از پس اجرای حداقل‌ها برمی‌آید. شما می‌توانید روی سیستمی با این میزان حافظه‌ی رم، ویندوز ۱۱ را نصب کنید. این سیستم عامل تقریبا عملکرد پایداری خواهد داشت و کاملا غیر قابل استفاده نخواهد بود.

در ابتدا، این سیستم عامل بسیار سریع به‌نظر می‌رسد؛ اما هنگامی که رایانه‌ی شما به ۴ گیگابایت رم مجهز باشد، واقعا نمی‌توانید توقع زیادی از آن داشته باشید. با چنین سیستمی، شما فقط قادر به انجام کارهای سبک هستید، پیش از آن که برای انجام عملیات سیستمی ساده هم دچار مشکل شود!

حداقل سخت افزار مورد نیاز برای اجرای ویندوز ۱۰، شامل ۱ گیگابایت حافظه‌ی رم برای نسخه‌ی ۳۲ بیتی و ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم برای نسخه‌ی ۶۴ بیتی بود. تصورش برای ما سخت است که بتوان ویندوز ۱۱ را روی سیستمی با حافظه‌ی رم کمتر از ۴ گیگابایت اجرا کرد، زیرا بوت شدن سیستم ۳ گیگابایت از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم را فقط برای پردازش‌های سیستمی (و نه اجرای برنامه‌هایی که شما باز می‌کنید) اشغال خواهد کرد. با تمام آنچه باقی مانده است، می‌توانید از مرورگری مانند کروم برای وب‌گردی سبک، ارسال ایمیل یا نوشتن یک سند استفاده کنید.

چه میزان حافظه‌ی رم برای ویندوز ۱۱ نیاز دارم؟

رم

شما برای اجرای روان ویندوز ۱۱ حداقل به ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم نیاز دارید، البته اگر این میزان به ۱۶ گیگابایت برسد بسیار بهتر است.

در واقع، حافظه‌ی ۴ گیگابایتی هیچ فضایی برای اجرای برنامه‌های شما در اختیار نمی‌گذارد. برای مثال، مرورگر کروم که همیشه به‌عنوان قاتل حافظه‌ی رم شناخته می‌شود، در هنگام اجرای چند تب به‌صورت هم‌زمان، به‌تنهایی می‌تواند ۲ گیگابایت را به‌خود اختصاص دهد. بنابراین، حداقل باید ۴ گیگابایت دیگر به آن اضافه کنید تا بتوانید برنامه‌های دیگر را در پس زمینه باز نگه دارید.

با استفاده از رم ۸ گیگابایتی، هنوز هم ممکن است در اجرای بعضی از برنامه‌ها با مشکل مواجه شوید و در شرایطی میزان استفاده از حافظه‌ی رم به درصد بالایی برسد. اما حداقل می‌توانید برنامه‌ها را باز نگه دارید، وب‌گردی کنید، کارهای مختلف خود را انجام دهید و بدون دردسر مولتی تسکینگ داشته باشید.

اگر به‌دنبال تجربه‌‌ای مناسب هستید، استفاده از حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی می‌تواند انتخاب بهتری باشد. این میزان حافظه به شما اجازه می‌دهد به‌صورت هم‌زمان چندین تب را در مرورگر سنگینی مانند کروم باز نگه‌ دارید و به‌ندرت درصد بالایی از حافظه‌ی رم اشغال خواهد شد.

سیستم من ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم دارد، باید چه‌کار کنم؟

رم

اگر قصد دارید ویندوز ۱۱ را روی سیستمی با ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم نصب کنید، بهتر است پیش از این کار به‌دنبال ارتقا حافظه‌ی رم باشید. اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، می‌توانید با جستجو در اینترنت امکان ارتقا حافظه‌ی رم دستگاه خود را بررسی کنید. اگر لپ‌تاپ شما به اسلات SODIMM باز مجهز است، می‌توانید یک رم ۴ گیگابایتی دیگر به آن اضافه کنید تا ظرفیت حافظه‌ی رم لپ‌تاپ به ۸ گیگابایت برسد. اگر لپ‌تاپ شما دو اسلات SODIMM دارد (یکی یا هر دو اسلات اشغال هستند)، یک کیت ۸ گیگابایتی (دو حافظه‌ی ۴ گیگابایتی) می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

اگر امکان انجام چنین کاری را ندارید، می‌توانید همچنان از ویندوز ۱۰ استفاده کنید یا با مسئولیت خودتان دستگاه را به ویندوز ۱۱ به‌روز رسانی کنید. همچنین، می‌توانید از سیستم‌ عامل‌های جایگزین مانند توزیع‌های مختلف لینوکس یا Chrome OS و FydeOS استفاده کنید. اما اگر از سیستم دسکتاپ استفاده می‌کنید، کار شما برای ارتقا حافظه‌ی رم ساده‌تر خواهد بود، فقط باید به مشخصات سخت افزاری سیستم خود دقت داشته باشید و از ظرفیت مناسب (حداقل ۸ گیگابایت و ترجیحا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم) استفاده کنید.

  • چگونه ویندوز ۱۱ را روی کامپیوترهای قدیمی نصب کنیم؟

منبع: Make Use Of

نوشته آیا ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم برای ویندوز ۱۱ کافی است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala