BMW XM نخستین اَبَرشاسی‌بلند (Super SUV) پلاگین هیبریدی از این برند آلمانی است. این خودرو از قلب تپنده‌ی خود یعنی موتور V8 هیبریدی خود ۷۵۰ اسب بخار قدرت می‌گیرد که بیشتر از توان آئودی آراس‌کیو۸ (Audi RSQ8)، پورشه کاین توربو اس ای‌-هیبرید (Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid) و جتی یک لامبورگینی اوروس (Lamborghini Urus) است.

طراحی خودرو

از نظر فنی، هم‌اکنون فقط یک طرح مفهومی است اما نشان می‌دهد که نخستین پلاگین هیبریدی M، و البته دومین سری M عملکردی اختصاصی در طول تاریخچه‌ی ۵۰ ساله‌ی آن، هنگامی که سال آینده برای فروش عرضه شود، چگونه خواهد بود. بی‌ام‌و XM جدید هیچ شباهتی به دیگر خودروهای بازار ندارد.

این خودرو تقریبا به اندازه‌ی یک BMW X7 است اما لبه‌های تیز بسیار و سطوح زاویه‌دار آن، سرسختی یک وانت زرهی فوق‌العاده شیک را به آن می‌بخشد. حتی قوس‌های اطراف چرخ‌های ۲۳ اینچی هم با لبه‌هایی با خطوط مستقیم ساخته شده‌اند.

XM همچنین سبک جلوپنجره‌ی تازه‌ای را برای بی‌ام‌و تعریف می‌کند، اگرچه جلوپنجره‌ی خودروهای این شرکت معمولا وسیع است اما اکنون با یک جفت حلقه‌ی چراغ LED برای جذب نگاه‌ها، برجسته‌تر هم شده است.

لامپ‌های مثلثی باریک در هر طرف این جلوپنجره، چراغ‌های روشنایی روز XM هستند و نورهای اصلی هم پشت قطعه‌ای از پلاستیک نیمه‌شفاف زیر آن پنهان شده‌اند. انتظار می‌رود که این طراحی در نسخه‌های جدید سری ۷ بی‌ام‌و هم دیده شود.

بی‌ام‌و XM

جذابیت XM در نمای کناری هم کمتر نیست، جایی که رنگ نقره‌ای و رزگلد این طرح مفهومی، در سطوح کنار پنجره‌های جانبی آشکارا به چشم می‌آید. باید انتظار داشت که خودروی تولیدی با رنگ‌آمیزی مشابه آیفون (البته به قیمت خودش) عرضه شود.

دستگیره‌های در هم یک نوار مشکی پنهان شده‌اند که تقریبا تمام طول کناره‌های بی‌ام‌و XM را دربر می‌گیرد. همه چیز در قسمت عقب خودرو حتی جسورانه‌تر هم دنبال می‌شود. جایی که لوله‌های اگزوز XM در مجموع آن را کمی شبیه به دراکولا با دندان‌های نیش می‌کنند.

بی‌ام‌و XM

لوگوهای دوگانه‌ی بی‌ام‌و حکاکی شده با لیزر روی شیشه‌ی عقب هم، نشانه‌ای از ابرخودروی کلاسیک BMW M1 هستند؛ دیگر خودروی اختصاصی سری M که محصول واحد تیونینگ BMW است.

موتور و عملکرد

بی‌ام‌و XM

بی‌ام‌و XM نخستین خودروی پلاگین هیبریدی سری M است. زیر کاپوت، یک موتور V8 توربوشارژر دوقلو (به احتمال زیاد یک واحد ۴.۴ لیتری مشترک با M5 و M8 است اما توسط شرکت تأیید نشده است.) و یک موتور الکتریکی که در مجموع قدرت شگفت‌انگیز ۷۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند.

این قدرت تقریبا از هر شاسی‌بلند در حال فروشی دیگری بیشتر است و این یعنی بی‌ام‌و XM جدید سریع‌تر از لامبورگینی اوروس ۶۵۰ اسب بخاری و پورشه کاین توربو اس ای-هیبرید با قدرت ۶۸۰ اسب بخار پیشی می‌گیرد.

همچنین به‌نظر می‌رسد که بی‌ام‌و تلاش می‌کند رکورد «پورشه کاین توربو جی‌تی» (Porsche Cayenne Turbo GT) را در پیست نوربرگ برای خودروهای شاسی‌بلند تولیدی هم بشکند. عدد جادویی که باید به آن دست یابد ۷ دقیقه و ۳۹ ثانیه است.

بی‌ام‌و XM

بی‌ام‌و تأیید کرده است که XM پلاگین هیبریدی ۸۰ کیلومتر برد الکتریکی خواهد داشت که به شاید خیلی هیجان‌انگیز نباشد اما برای رانندگی در مرکز شهر شلوغ، مطلوب به‌نظر می‌رسد.

فضای داخلی

بی‌ام‌و XM

فضای داخلی BMW XM جدید در حقیقت ترکیبی عجیب از فناوری مدرن و مواد قدیمی است. از ویژگی‌های مدرن می‌توان به نمایشگر لمسی اطلاع‌رسانی و سرگرمی خمیده با گرافیک انحصاری سری M و داشبورد فیبر کربن با رشته‌های مسی که در سراسر آن کشیده شده‌اند، اشاره کرد.

دریچه‌های هوای مرکزی هم شکل آرم BMW را تداعی می‌کنند و با نور پس‌زمینه‌ی آبی، بنفش و قرمز، مطابق با نشان اختصاصی سری M هستند.

بی‌ام‌و XM

اما در میان این همه زیبایی مدرن، اینکه چرا بی‌ام‌و صندلی‌های XM را با چرمی که دست دوم به‌نظر می‌رسد، عجیب است. اما از این هم شگفت‌آورتر صندلی‌های پارچه‌ای با رنگ نفتی در پشتی و کفی سبز تیره به سبک دهه ۷۰ میلادی است.

قیمت و تاریخ عرضه

بی‌ام‌و XM

بی‌ام‌و تأیید کرده است که ساخت نسخه‌ی تولیدی این خودروی مفهومی XM را اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد بنابراین احتمالا در نیمه‌ی اول سال آینده شاهد XM نهایی خواهیم بود. بی‌ام‌و XM جدید به لطف سیستم هیبریدی جدید و بدنه‌ی کوپه‌ی سفارشی می‌تواند حتی بیشتر از M5 CS با قیمت ۱۴۰ هزار پوندی هم قیمت داشته باشد.

عکس‌ها: بی‌ام‌و ایکس‌ام (BMW XM)
Credit: BMW

منبع: Carwow

نوشته شاسی‌بلند بی‌ام‌و XM با ظاهری سرسخت و متفاوت رونمایی شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala