Enthusiastic Citizen فاش کرده که AMD تراشه‌های رایزن ۶۰۰۰ خود را در کنار پردازنده‌های Z670 و B650 بعد از جولای ۲۰۲۲ (تیر ماه ۱۴۰۱) وارد بازار خواهد کرد. گفته می‌شود این پردازنده‌های جدید از کارت گرافیک PCIe 5.0 و حافظه‌ی رم DDR5 پشتیبانی می‌کنند اما برخلاف نسل دوازدهم پردازنده‌ی Alder Lake اینتل، شایعات ادعا می‌کنند که پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ از حافظه‌ی رم DDR4 پشتیبانی نخواهد کرد.

اطلاعات این افشاگر نشان می‌دهد که به غیر از معرفی تراشه‌های رایزن ۶۰۰۰، شرکت AMD برنامه‌های دیگری نیز دارد. طبق آخرین شایعات و گمانه‌زنی‌ها، AMD سال آینده پردازنده‌های Zen 2 جدیدی را با نام رمز Renior X عرضه خواهد کرد. گفته می‌شود که این پردازنده‌ها همان مشخصات تراشه‌ی رایزن ۴۰۰۰G را دارند، اما از کارت‌های گرافیک یکپارچه پشتیبانی نمی‌کنند. این افشاکننده می‌گوید که AMD این تراشه‌ها را برای رقابت با پردازنده‌های نسل دوازدهم Core i3 اینتل وارد بازار خواهد کرد.

  • علاقه‌ی TSMC به اپل، AMD را به سمت سامسونگ می‌کشاند

شایعات همچنین مدعی هستند که AMD پردازنده‌های Vermeer S خود را در نمایشگاه CES عرضه خواهد کرد. این تراشه‌ها از  مشخصات تقریبا برابری نسبت به پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ برخوردار هستند و از سوکت AM4 پشتیبانی می‌کنند. تفاوت اصلی بین این تراشه‌ها پشتیبانی از فناوری ۳D V-Cache است. AMD این فناوری را در کنفرانس فناوری Computex 2021 معرفی کرد و ادعا کرده که تراشه‌های مجهز به فناوری ۳D V-Cache تا پایان سال عرضه خواهند شد. اما این اتفاق در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد و ما احتمالا باید منتظر معرفی این تراشه‌ها در نمایشگاه CES باشیم.

Enthusiastic Citizen علاوه‌بر اطلاعات شرکت AMD، جزئیاتی در مورد پردازنده‌های آینده Raptor Lake اینتل را هم منتشر کرده است. در توضیحات این افشاگر آمده که پردازنده‌های جدید Raptor Lake اینتل شباهت زیادی به نسل قبلی‌شان دارند. این تراشه‌های جدید همچنان از معماری هیبریدی بهره می‌برند که هسته‌های کارآمد (P) و (E) را ترکیب می‌کند، اما شایعات می‌گویند که هسته‌های E با تمام توان‌شان اجرا می‌شوند.

رایزن 6000

Enthusiastic Citizen می‌گوید که برخی قابلیت‌ها در تراشه‌های نسل دوازدهم پردازنده‌ی Alder Lake محدود شده‌اند، اما اینتل در نسل بعدی ممکن است این محدودیت‌ها را بردارد و از تمام پتانسیل هسته‌های E برای بهبود عملکرد پردازنده استفاده کند. این اطلاعات با شایعات قبلی که درباره پردازنده‌های Raptor Lake شنیده بودیم مطابقت دارد. گفته می‌شود که آن‌ها همان طراحی هسته‌ی E را دارند اما هسته‌‌ی P با طراحی پیشرفته‌تری در این پردازنده‌ها قرار می‌گیرد.

اینتل قبلا از برنامه‌‌ی خود تا سال ۲۰۲۵ سرنخ‌هایی را منتشر کرده بود که این برنامه با معرفی پردازنده‌ی Alder Lake شروع شده است. بیشتر مواردی که Enthusiastic Citizen فاش کرده، چیزهایی بوده که ما قبلاً از طریق شایعات یا از طریق اعلامیه‌های رسمی اینتل از آن‌ها آگاهی داشتیم. اما نکته‌ی قابل توجه‌ در اطلاعات این افشاگر این بود که پردازنده‌ی جدید Raptor Lake اینتل ممکن است از همان سوکت LGA1700 مانند تراشه‌ی Alder Lake بهره ببرد. این می‌تواند به این معنی باشد که تراشه‌های جدید با مادربردهای Z690 کار می‌کنند و همچنین از حافظه‌های رم DDR5 و DDR4 پشتیبانی می‌کنند.

  • کاخ سفید با برنامه‌های اینتل برای افزایش تولید تراشه در چین مخالفت کرد

منبع: Digitaltrends

نوشته پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ هنگام عرضه یک ویژگی کلیدی را نخواهند داشت اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala