در دنیای گوشی‌های هوشمند، پرچم‌دارها طبیعتا بیشترین قیمت را به خاطر بهره‌مندی از سخت‌افزار قدرتمندتر و قابلیت‌های بیشتر در اختیار دارند. به همین خاطر شرکت‌های سازنده‌ی گوشی هم برای اینکه کاربران بیشتری هر سال بتوانند این دسته از محصولات‌شان را خریداری کنند، معمولا قیمت آن‌ها را خیلی افزایش نمی‌دهند و در اکثر مواقع هم قیمت‌ها به مدت یکی دو سال ثابت می‌مانند.

اما اینطور که به نظر می‌رسد، اپل می‌خواهد قیمت پرچم‌داران سال ۲۰۲۲ خود را افزایش دهد. درست مانند بزرگ‌ترین رقیبش یعنی سامسونگ که گفته می‌شود قصد دارد قیمت بیشتری برای گلکسی S22 اولترا به نسبت نسل قبل در نظر بگیرد. یکی از افشاگران معروف حوزه‌ی فناوری که با نام LeaksApplePro شناخته می‌شود روز گذشته خبر افزایش قیمت آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس را با کاربران به اشتراک گذاشت و به این موضوع نیز اشاره کرد که آیفون ۱۴ همچنان با همان قیمت ۷۹۹ دلار در مدل پایه راهی بازار خواهد شد.

طبق گفته‌های این افشاگر، قیمت آیفون ۱۴ پرو مکس باید چیزی حدود ۱۲۰۰ دلار در مدل پایه (قیمتی که سامسونگ سال گذشته برای گلکسی S21 اولترا در نظر گرفت)، و قیمت آیفون ۱۴ هم باید حول و حوش ۱۱۰۰ دلار باشد، یعنی همان قیمتی که شرکت آمریکایی برای بهترین پرچم‌دار کنونی خود، آیفون ۱۳ پرو مکس، در نظر گرفت.

دلیل اینکه اپل می‌خواهد قیمت پرچم‌داران سال ۲۰۲۲ خود را افزایش دهد این است که شرکت این موضوع را منطقی ندید که بین آیفون ۱۴ مکس و آیفون ۱۴ پرو با این همه تغییرات و بهبودی‌ها فقط ۱۰۰ دلار اختلاف وجود داشته باشد. مدل‌های پرو از محصولات اپل از قابلیت‌های ظاهری گرفته تا سخت‌افزاری شرایط بهتری از مدل‌های استاندارد، مینی و مکس دارند. در نتیجه اختلاف قیمت ۱۰۰ دلار بین آن‌ها به نظر اپل منطقی نمی‌رسید. در حال حاضر مثلا بین آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو حدودا ۲۰۰ دلار اختلاف قیمت وجود دارد. اپل ظاهرا می‌خواهد این سیاست را در برای نسل جدید هم در پیش بگیرد.

قیمت آیفون 14 پرو

طبق خبرهای منتشر شده، ظاهرا مدل پرو از محصولات مورد انتظار اپل از سنسورهای تشخیص چهره‌ی زیر نمایشگر بهره خواهند برد و روی نمایشگر هم یک حفره‌ی عریض برای تعبیه‌ی سنسور دوربین سلفی و سایر اجزای مربوط به تشخیص چهره در نظر گرفته خواهد شد. علاوه بر این موارد، از لحاظ دوربین، کیفیت و قابلیت‌های نمایشگر، قدرت پردازشی و گرافیکی، باتری و … هم گوشی‌های مدل پرو عملکرد بهتری دارند و کاملا طبیعی بود شرکت بخواهد چنین اختلاف قیمتی را برای آن‌ها در نظر بگیرد. با توجه به آنچه که در اختیار داریم، قیمت گوشی‌های امسال اپل باید از قرار زیر باشد:

  • آیفون ۱۴ با نمایشگر ۶٫۱ اینچی: ۷۹۹ دلار در مدل پایه
  • آیفون ۱۴ مکس با نمایشگر ۶٫۷ اینچی: ۸۹۹ دلار در مدل پایه
  • آیفون ۱۴ پرو با نمایشگر ۶٫۱ اینچی: ۱۰۹۹ دلار در مدل پایه
  • آیفون ۱۴ پرو مکس با نمایشگر ۶٫۷ اینچی: ۱۱۹۹ دلار در مدل پایه

قیمت گوشی‌های آیفون ۱۳ بر اساس مدل و ظرفیت حافظه‌ی داخلی هم از قرار زیر است تا متوجه‌ی تفاوت بین آن‌ها و نسل جدید شویم.

  • آیفون ۱۳ مینی در مدل ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت: به ترتیب ۶۹۹/۷۹۹/۹۹۹ دلار
  • آیفون ۱۳ در مدل ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت: به ترتیب ۷۹۹/۸۹۹/۱۰۹۹ دلار
  • آیفون ۱۳ پرو در مدل ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت: به ترتیب ۹۹۹/۱۰۹۹/۱۲۹۹/۱۴۹۹
  • آیفون ۱۳ پرو مکس در مدل ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت: به ترتیب ۱۰۹۹/۱۱۹۹/۱۳۹۹/۱۵۹۹ دلار

همانطور که مشاهده می‌کنید، آیفون ۱۴ پرو حدودا ۱۰۰ دلار به نسبت نسل گذشته در مدل پایه افزایش قیمت داشته است که همین افزایش ۱۰۰ دلاری برای مدل‌های دیگر با ظرفیت حافظه‌ی داخلی بیشتر هم حفظ خواهد شد. اپل در حالی قیمت این گوشی را در همان مدل ۱۲۸ گیگابایتی ۱۰۰ دلار افزایش می‌دهد که گفته می‌شود گلکسی S22 اولترا با ظرفیت حافظه‌ی داخلی ۲۵۶ گیگابایت به عنوان مدل پایه، افزایشی ۱۰۰ دلاری در قیمت خود خواهد داشت.

در واقع قیمت متوسط گوشی‌های سری آیفون ۱۴ به طور محسوسی به نسبت نسل گذشته افزایش پیدا خواهد کرد چرا که در سری کنونی آیفون ۱۳ مینی هم وجود دارد که قیمتی ۶۹۹ دلاری برای آن در نظر گرفته شده بود. برای خرید تمام گوشی‌های سری آیفون ۱۴ آن هم در مدل پایه باید حدودا ۴۰۰۰ دلار هزینه کنید در حالی که این میزان برای نسل کنونی یعنی آیفون ۱۳ ۳۵۹۶ دلار است.

دلیل اصلی این موضوع هم حذف مدل مینی و اضافه شدن مدل مکس به مجموعه است که گفته می‌شود همان مدل آیفون ۱۴ پرو مکس با قابلیت‌های بسیار کمتر است. یعنی هر تفاوتی که آیفون ۱۴ با مدل پرو دارد، این گوشی با مدل پرو مکس خواهد داشت. اپل با اضافه کردن این گوشی و حذف مدل مینی، زیرکانه قیمت گوشی‌های خود را افزایش داد و در واقع امسال مدل پایه‌ی محصولات خود را با قیمت ۷۹۹ دلار به‌جای ۶۹۹ دلار به فروش می‌رساند.

  • نمایشگر حفره‌دار آیفون ۱۴ پرو توسط یک افشاگر دیگر تأیید شد
  • طرح لو رفته از آیفون ۱۴ پرو بدون ناچ عجیب‌تر از آن است که فکر می‌کنید
  • کو: آیفون ۱۴ دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و آیفون ۱۵ لنز پریسکوپی خواهد داشت

چه قابلیت‌هایی باعث افزایش قیمت آیفون ۱۴ به نسبت نسل گذشته شده‌اند؟

قیمت آیفون 14 پرو

در رابطه با دلیل افزایش قیمت گوشی‌های این سری اوایل متن هم توضیحاتی را ارائه دادیم اما این توضیحات در رابطه با قابلیت‌های آیفون ۱۴ نبود. معمولا شرکت‌ها به خاطر اضافه شدن یک سری قابلیت جدید هم قیمت گوشی‌های خود را افزایش می‌دهند. بنابراین اپل هم شاید یکی از دلایلی که باعث شد چنین تصمیمی بگیرد همین باشد. حال این قابلیت‌ها چه هستند فعلا مشخص نیست و از بابت آن‌ها به صورت صد درصدی اطلاع نداریم. اما شاید اپل تصمیم بگیرد نمایشگر ۱۲۰ هرتزی را برای گوشی آیفون ۱۴ مکس هم در نظر بگیرد.

البته وجود حفره روی نمایشگر و یک سری از اجزای تشخیص چهره در زیر نمایشگر هم می‌تواند یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مدل‌های پرو به حساب بیاید. قطعا اپل برای قرار دادن سنسورهای نوری تشخیص چهره در زیر نمایشگر و یک حفره روی آن باید هزینه‌های زیادی بپردازد چون این فرایند نیازمند دقت بسیار زیادی است. سازنده‌ی پنل هم سامسونگ است و به همین خاطر نباید انتظار داشته باشیم در این بخش قیمت پایینی در نظر گرفته شود. از طرفی گفته می‌شود سنسور دوربین سلفی هم اندکی عریض‌تر و در نتیجه جدیدتر خواهد بود که تمام این موارد باعث افزایش چشمگیر قیمت نمایشگر آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس به نسبت نسل گذشته خواهد شد. قطعا اپل هم نمی‌گذارد فشار واردشده از این افزایش قیمت به خود شرکت صدمه بزند و آن را از کاربران خواهد گرفت.

اما در این بین امیدواریم واقعا نمایشگر ۱۲۰ هرتزی به تمام چهار مدل اضافه شود. اصلا جالب نیست وقتی تمام شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های اندرویدی محصولات میان‌رده و اقتصادی خود را به نمایشگرهایی با رفرش‌ریت بیشتر از ۶۰ هرتز مجهز می‌کنند، اپل پرچم‌دار خود را از آن محروم می‌کند. قطعا این چیزی نیست که برای اپل منحصر بفرد به حساب بیاید و طرفداران شرکت هم باید این موضوع را بپذیرند.

طبق گفته‌های منبع، قیمت بالای آیفون ۱۴ پرو توسط اپل در حال بررسی است و این یعنی خود شرکت هم هنوز تصمیم قطعی خود را مبنی بر افزایش قیمت پرچم‌دار مورد انتظار خود نگرفته است. اما با در نظر گرفت افزایش قیمت پرچم‌داران سامسونگ، افزایش کلی قیمت گوشی‌های هوشمند طی چند سال گذشته، مشکلات در زنجیره‌ی تامین و کمبود شدید برخی از قطعات نظیر پردازنده (و در نتیجه افزایش قیمت آن‌ها)، اضافه شدن قابلیت‌های جدید به آیفون‌ها و بسیاری از موارد دیگر که در بالا هم اشاره کردیم، به نظر می‌رسد در نهایت تصمیم بر افزایش قیمت آیفون‌ها گرفته خواهد شد.

  • اپل با احیای زنجیره تأمین برای عرضه‌ی محصولات ۲۰۲۲ جان تازه‌ای گرفت
  • آیفون ۱۴ پرو شاید با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و ۸ گیگابایت رم معرفی شود
  • آیفون ۱۴ و گلکسی S22 ثابت می‌کنند تحول بزرگ بعدی، گوشی نیست
  • اپل شاید آیفون‌های سال ۲۰۲۲ را بدون شیار سیم کارت عرضه کند

منبع: PhoneArena

نوشته گزارشات جدید از افزایش قیمت آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس خبر می‌دهند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala