گلکسی S21 فن ادیشن

طراحی

این دو گوشی برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها، از نظر بدنه مسیر یکسانی را در پیش گرفته‌اند. به طور مشخص، در پنل جلویی شیشه‌ی محافظ گوریلا گلس ویکتوس تعبیه شده و در پنل پشتی هم از ترکیب شیشه و پلاستیک استفاده شده است که یک فریم آلومینیومی این دو بخش را به هم متصل کرده است. استفاده از پنل پلاستیکی در این گوشی‌ها اعتراضات زیادی به همراه داشته اما در نهایت اکثریت کاربران از کیس محافظ استفاده می‌کنند و چنین چیزی برای آن‌ها اهمیت زیادی ندارد. هر دو گوشی دارای گواهی IP68 هستند و این یعنی می‌توانند بدون مشکل به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب قرار بگیرند.

به غیر از تفاوت‌های جزئی در اندازه و وزن، هر دو گوشی از نظر طراحی شباهت زیادی به یکدیگر دارند. گلکسی S21 فن ادیشن مجهز به نمایشگر بزرگ‌تری است که احتمالا همین مشخصه از نظر برخی کاربران یک مزیت محسوب می‌شود. همچنین ماژول دوربین گوشی فن ادیشن برخلاف مدل استاندارد کاملا پلاستیکی است و به همین خاطر جذابیت آن کاهش یافته است.

نمایشگر

گلکسی S21 فن ادیشن

سامسونگ برای هر دو گوشی از نمایشگر اولد ۱۲۰ هرتز با رزولوشن FHD+ استفاده کرده است که بر روی آن‌ها شیشه‌ی محافظ گوریلا گلس ویکتوس قرار دارد. سامسونگ مهم‌ترین سازنده‌ی پنل‌های اولد جهان است و نمایشگر هر دو گوشی از نظر روشنایی، زاویه دید، کنتراست و شفافیت حرف زیادی برای گفتن دارند. مدل فن ادیشن با نمایشگر ۶.۴ اینچی معرفی شده ولی مدل استاندارد از نمایشگر ۶.۲ اینچی بهره می‌برد.

با این حال، باید خاطرنشان کنیم نمایشگر گلکسی S21 می‌تواند رفرش ریت متغیر بین ۴۸ تا ۱۲۰ هرتز را به ارمغان بیاورد ولی نمایشگر مدل فن ادیشن فقط از رفرش ریت ۶۰ و ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. این قابلیت اهمیت زیادی برای عمر باتری دارد. همچنین در مدل استاندارد از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر اولتراسونیک استفاده شده ولی مدل فن ادیشن از حسگر اثر انگشت اپتیکال استفاده می‌کند.

عملکرد

هر دو گوشی از اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ بهره می‌برند و در بازارهای مختلف با یکی از این دو تراشه به دست کاربران می‌رسند. هنگام انجام کارهای روزمره و همیشگی، بین این دو تراشه هیچ تفاوتی دیده نمی‌شود. هنگام اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین، تراشه‌ی اگزینوس کمی داغ می‌شود که این یکی از مشکلات قدیمی تراشه‌های سامسونگ به حساب می‌آید.

مدل پایه‌ی S21 از ۸ گیگابایت رم بهره می‌برد ولی ارزان‌ترین مدل S21 فن ادیشن مجهز به ۶ گیگابایت رم است. کاربرانی که می‌خواهند از گوشی فن ادیشن با ۸ گیگابایت رم استفاده کنند، باید مدل ۲۵۶ گیگابایتی را بخرند. در بدنه‌ی هر دو گوشی خبری از درگاه کارت microSD نیست. همچنین باید خاطرنشان کنیم این دو گوشی ۳ نسخه‌ی جدید اندروید را دریافت می‌کنند و به مدت ۴ سال از آپدیت‌های امنیتی بهره‌مند خواهند شد.

دوربین

گلکسی S21 فن ادیشن

در پنل پشتی گوشی‌های گلکسی S21 و S21 فن ادیشن سه دوربین دیده می‌شود. دوربین اصلی هر دو مبتنی بر سنسور ۱۲ مگاپیکسلی است و دوربین اولترا واید هم اگرچه از سنسور یکسانی بهره می‌برد، اما لنز این دوربین در مدل اولترا واید زاویه دید ۱۲۳ درجه‌ای را ارائه می‌کند ولی در مدل استاندارد با اولترا واید ۱۲۰ درجه‌ای سروکار داریم. اما در این میان، مهم‌ترین تفاوت ماژول دوربین به دوربین تله‌فوتو برمی‌گردد.

در مدل استاندارد این دوربین مبتنی بر سنسور ۶۴ مگاپیکسلی است که زوم هیبریدی ۳ برابری را به ارمغان می‌آورد. اما در مدل فن ادیشن از دوربین تله‌فوتوی ۸ مگاپیکسلی استفاده شده که زوم اپتیکال ۳ برابری را ارائه می‌کند. گفتنی است هر دو دوربین از لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برند.

دوربین گلکسی S21 به دلیل کیفیت بالا مورد ستایش قرار گرفته و S21 فن ادیشن هم در این زمینه عملا تفاوت زیادی با مدل اصلی ندارد. با توجه به فقدان دوربین ۶۴ مگاپیکسلی در مدل فن ادیشن، این گوشی قادر به ضبط ویدیوهای ۸K نیست و به ضبط ویدیوهای ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه محدود شده است. باید خاطرنشان کنیم مدل فن ادیشن از دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند ولی مدل استاندارد مبتنی بر دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی است. البته دوربین سلفی مدل استاندارد قابلیت فوکوس خودکار را ارائه می‌کند ولی در گوشی S21 فن ادیشن چنین مشخصه‌ای دیده نمی‌شود.

ارتباطات

بر روی کاغذ، این دو گوشی از نظر مشخصاتی مانند اینترنت ۵G، وای‌فای و بلوتوث تفاوتی با یکدیگر ندارند. با این حال اگر دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌توانیم ببینیم که حداکثر سرعت دانلود مدل فن ادیشن به ۱.۶ گیگابیت در ثانیه می‌رسد ولی مدل استاندارد حداکثر سرعت دانلود ۲ گیگابیت در ثانیه را امکان‌پذیر می‌کند. البته این تفاوت عملا برای بیشتر کاربران اهمیتی ندارد زیرا بسیاری از اپراتورهای مخابراتی نمی‌توانند چنین سرعت‌های بسیار بالایی را برای کاربران خود ارائه کنند.

عمر باتری

سامسونگ

ابعاد بزرگ‌تر گوشی S21 فن ادیشن به سامسونگ اجازه داده که از باتری بزرگ‌تری برای این گوشی استفاده کند. به طور مشخص، این گوشی از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد ولی مدل استاندارد مجهز به باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است. با وجود اینکه گلکسی S21 فن ادیشن از باتری بزرگ‌تری استفاده می‌کند، اما از سوی دیگر نمایشگر بزرگ‌تری دارد که از قابلیت رفرش‌ریت متغیر هم بهره نمی‌برد. بنابراین در نهایت به نظر می‌رسد عمر باتری هر دو تقریبا یکسان خواهد بود.

همچنین این دو گوشی از نظر سرعت شارژ هم تفاوتی با یکدیگر ندارند و از شارژ سیمی ۲۵ وات و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات بهره می‌برد. در جعبه‌ی هر دو گوشی اثری از شارژر دیده نمی‌شود و به همین خاطر خریداران آن‌ها، باید شارژر را به طور جداگانه خریداری کنند.

گلکسی S21 فن ادیشن در برابر S21؛ کدام گوشی بهتر است؟

سامسونگ برای پایین آوردن قیمت S21 فن ادیشن در بعضی حوزه‌ها صرفه‌جویی کرده است. با این حال با توجه به اینکه یک سال از عرضه‌ی گلکسی S21 می‌گذرد، سامسونگ این گوشی را در کشورهای مختلف با تخفیف‌های قابل توجهی راهی بازار می‌کند. اگر قیمت این دو را یکسان در نظر بگیریم، تنها مزیت مهم S21 فن ادیشن نسبت به مدل استاندارد بهره‌گیری آن از نمایشگر نسبتا بزرگ‌تر است. اما در کل خرید مدل استاندارد منطقی‌تر به نظر می‌رسد. طی ماه‌های آینده که سامسونگ در بازارهای مختلف قیمت مدل فن ادیشن را کاهش می‌دهد، این گوشی برای خرید به محصول جذاب‌تری تبدیل خواهد شد.

  • نگاهی به فراز و نشیب‌های سامسونگ در سال ۲۰۲۱

منبع: Android Police

نوشته گلکسی S21 فن ادیشن در برابر گلکسی S21؛ کدام را بخریم؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala