تاکنون مطالب زیادی در رابطه با مقایسه‌ی یک گوشی با گوشی دیگر در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری منتشر شده‌اند و در تمامی آن‌ها تقریبا یک چیز مشترک به چشم می‌خورد. عدم توانایی در کنترل منبع نور و در نتیجه ایجاد جلوه‌های شبح مانند در تصویر و از دست رفتن جزئیات زیاد در آن نواحی.

شاید تاکنون در رابطه با چنین مواردی مطالبی را خوانده باشید اما تکرار آن‌ها دو فایده‌ی بزرگ دارد؛ اول اینکه شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند مجاب می‌شوند گوشی‌های بهتری در این زمینه تولید کنند و دوم اینکه کاربران می‌توانند با آگاهی بیشتری نسبت به محصول مورد نظر خود، برای خرید اقدام کنند.

آنچه که در این مطلب قصد داریم به بررسی آن بپردازیم، دوربین گوشی‌های هوشمند کنونی است. دوربین چندین سال است که به بخش اصلی و جدانشدنی گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. آنقدر مهم که این روزها کاربران قبل از خرید یک گوشی مهم‌ترین پرسشی که دارند در رابطه با کیفیت دوربین آن است. بنابراین چه کاربر حرفه‌ای باشید چه معمولی، این مطلب برای شما اهمیت خواهد داشت چرا که دوربین برای شما اهمین دارد.

مشکل بازتاب و پخش نور در تمامی گوشی‌های پرچم‌دار از جمله آیفون ۱۳، پیکسل ۶ و گلکسی S21 وجود دارد

مشکل پخش نور در گوشی پیکسل ۶ پرو

اگر دوربین برای شما اهمیت دارد، اهمیت نور را هم باید بدانید. در واقع نور مهم‌ترین فاکتور در تعیین کیفیت یک تصویر، چه ویدیویی و چه ثابت است. به طور دقیق‌تر عکاسی چیزی نیست جز دریافت نور از منبع، فیلتر و پردازش کردن آن نور و در نهایت نمایش آنچه که نور را به لنز رساند.

در نور روز، یعنی زمانی که منبع نوری طبیعی وجود دارد، گوشی‌های هوشمند مشکل خاصی ندارند. قطعا شنیده‌اید که در بسیاری از مقایسه‌ها حتی مقایسه‌ی گوشی‌های میان‌رده با یکدیگر، گفته می‌شود که در طول روز، کیفیت تصاویر ثبت شده خوب و در برخی مواقع عالی هستند. این یعنی مادامی که خورشید به عنوان منبع نوری حضور داشته باشد، تقریبا تمام گوشی‌ها عملکرد خوبی دارند. البته وقتی در نور مستقیم خورشید هم بخواهید عکاسی یا فیلم‌برداری کنید، گوشی در ایجاد تعادل بین نور روشن پس‌زمینه و سوژه‌ی مد نظر شما به مشکل برمی‌خورد. احتمالا یکی از هر دو تصویر یا خیلی روشن ثبت می‌شود یا خیلی تیره.

اما اگر سوژه‌ای در پس‌زمینه نباشد، یعنی بخواهید فقط از خود خورشید عکاسی کنید می‌بینید که با مشکل بزرگ‌تری روبرو شده‌اید. گوشی‌های هوشمند معمولا از لنزهای پلاستیکی بهره می‌برند که نمی‌توانند در جلوگیری پخش نور عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند. چندین سال است که تقریبا می‌توانیم بگوییم هیچ گوشی هوشمندی نتوانسته نور مستقیم را کنترل کند. حتی بهترین و جدیدترین پرچم‌دارها از اپل، سامسونگ، گوگل و … که در شرایطی این‌چنینی کاملا تعادل خود را از دست می‌دهند.

در رابطه با پخش نور در گوشی‌های آیفون مطالبی نوشته شد، در رابطه با این مشکل در گلکسی‌ها هم بارها و بارها شنیدیم. اما حتی پیکسل ۶ پرو که گوگل تراشه‌ای اختصاصی فقط برای عملکرد خوب آن در عکاسی در نور شب طراحی کرد هم با این مشکل روبرو است. نکته‌ی جالب اینجاست که پیکسل حتی از آیفون هم عملکرد ضعیف‌تری در کنترل منبع نوری دارد این در حالی است که معمولا گوشی‌های پیکسل به خاطر بهره‌مندی از HDR بسیار قدرتمند معروف هستند اما می‌بینیم چه این فقط یک حرف است.

  • جزئیات بیشتری از سری گلکسی S22 فاش شد

گلکسی S22 اولترا؛ آیا لنزهای فوق شفاف مشکل را حل می‌کنند؟

گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین
  • گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین
  • گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین
  • گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین
  • گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین
  • گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین

در تصاویر بالا که مشاهده می‌کنید، فقط گلکسی زد فلیپ ۳ از لنز فوق شفاف ساخت کورنینگ بهره می‌برد که به نظر می‌رسد به نسبت سایر گوشی‌ها، برتری خاصی در کنترل منبع نوری ندارد. گوشی‌هایی نظیر آیفون ۱۳ پرو و به طور کلی سری گلکسی S21 از این قابلیت بهره نمی‌برند اما در عمل می‌بینیم که اصلا گلکسی زد فلیپ ۳ هیچ عملکرد بهتری در این زمینه نداشته است.

عکاسی محاسباتی یک فناوری فوق‌العاده به حساب می‌آید که اهمیت نرم‌افزار را به‌خوبی در کیفیت تصاویری که ثبت می‌کنیم نشان می‌دهد. هیچکسی منکر این موضوع نیست که نرم‌افزار اگر اهمیت بیشتری از سخت‌افزار نداشته باشد، کم‌اهمیت‌تر هم نیست اما موضوع اینجاست که گاهی اوقات باید دست به تغییراتی سخت‌افزاری زد تا بتوان با یک سری مشکل روبرو شد و آن‌ها را از میان برداشت. اینطور هم که به نظر می‌رسد، سامسونگ قرار است اولین شرکتی باشد که در این مسیر قدم بر می‌دارد.

لنزهای فوق شفاف (Super Clear Lens) راه حل شرکت کره‌ای برای مقابله با پخش و بازتاب شدید نور است. این لنز به احتمال بسیار فراوان فقط در گلکسی S22 اولترا بکار گرفته خواهد شد تا بدین ترتیب این گوشی طبق آنچه که پیش‌تر هم گفته می‌شد، پادشان عکاسی و فیلم‌برداری باشد. این اطلاعات توسط یکی از کاربران یوتیوب با نام زریاب خان منتشر شد و معروف‌ترین افشاگر سامسونگ یعنی Ice Universe هم صحت آن‌ها را تایید کرد.

نکته‌ی بسیار جالب اما اینجاست که گلکسی S22 اولترا اولین گوشی نیست که این قابلیت را دریافت می‌کند. پیش از آن، در گلکسی زد فلیپ ۳ و زد فولد ۳ هم شاهد بکارگیری چنین لنزهایی بودیم که البته نام آن‌ها شیشه‌ی فوق شفاف بود و نه لنز فوق شفاف. بعید به نظر می‌رسد از لحاظ عملکرد کلی بین آن‌ها تفاوت فاحشی وجود داشته باشد اما این احتمال وجود دارد که شرکت کره‌ای اندکی به دوربین گلکسی S22 اولترا اهمیت بیشتری بدهد.

البته دو نکته هم می‌تواند در این رابطه وجود داشته باشد. اول اینکه شاید به صورت کلی هر دوی این‌ها یکی باشند و فقط هنگام ترجمه‌ی خبر منتشر شده پیرامون آن یک اشتباه جزئی رخ داده باشد. دوم اینکه اصلا شاید سامسونگ خواسته این‌بار به‌جای شیشه از یک لنز واقعی با این فناوری جدید استفاده کند. فعلا در رابطه با گلکسی S22 اولترا و فناوری که قرار است در دوربین آن بکار گرفته شود اطلاع زیادی در اختیار نداریم اما در حال حاضر گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ به نوعی از آن مجهز شده‌اند که می‌توانیم به عملکرد آن‌ها بپردازیم.

همانطور که در نمونه‌های بالا مشاهده کردید، شیشه‌ی فوق شفاف هرچه یا هرچه که هست، آنچیزی که انتظار می‌رفت را به نمایش نگذاشت. گلکسی زد فلیپ ۳ حتی در مقایسه با گوشی‌هایی نظیر آیفون ۱۳ پرو که از چنین لنزی بهره نمی‌برند هم در کنترل منبع نور به مشکل برخورد. در فیلم‌برداری هم وضعیت همینطور بود که البتجه نعجب نکردیم چرا که عملکرد آیفون‌ها در این زمینه بی‌نظیر است. به صورت کلی هدف این است که بگوییم گلکسی زد فلیپ ۳ حتی با بهره‌مندی از این فناوری جدید هم نتوانست تصویر بهتری از رقیب آمریکایی خود ثبت کند.

در زمینه‌ی پخش نور هم وقتی گلکسی زد فلیپ ۳ در مقابل گلکسی S21 و S21 اولترا قرار گرفت، پیشرفت خاصی را به نمایش نگذاشت. در واقع باید بگوییم در بسیاری از مواقع این گلکسی S21 بود که تصاویری با تعادل بیشتر ثبت می‌کرد علی‌رغم اینکه خبری از این شیشه‌ی فوق شفاف در آن‌ها نیست.

  • قیمت تمام مدل‌های گلکسی S22 و گلکسی تب S8 سامسونگ فاش شد

پوشش زایس T؛ آیا کلید مشکل اپل، سامسونگ و گوگل در دستان ویوو است؟

گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین
  • گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین
  • گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین
  • گلکسی S22 اولترا مشکل دوربین

تصاویری که در بالا مشاهده می‌کنید (سمت چپ توسط ویوو X70 پرو پلاس ثبت شده است) نشان می‌دهد چگونه ویوو با پرچم‌دار جدید خود در کنترل منبع نوری عملکرد موفقی داشته است. تصاویر سمت راست توسط گلکسی S21 اولترا به ثبت رسیده‌اند و می‌بینیم که پخش نور آنقدر شدید است که حتی روی سوژه‌های اطراف هم تاثیر گذاشته اما خبری از این اتفاق در تصویر ثبت شده توسط ویوو X70 پرو پلاس نیست.

گوشی پرچم‌دار ویوو از یک پوشش ساخت شرکت معروف زایس آلمان بهره می‌برد که می‌تواند پخش نور در تصاویر را خنثی کند. خیلی خلاصه بخواهیم بگوییم این پوشش آنقدر موثر است که نگاه کردن به تصویر ثبت شده توسط ویوو X70 پرو پلاس و گلکسی S21 اولترا در ثبت نمونه‌های بالا این تصور را ایجاد می‌کند که نماینده‌ی سامسونگ اصلا برای عکاسی گوشی مناسبی نیست. این پوشش آنقدر کار خود را به درستی انجام می‌دهد که مهم نیست عکاسی در طول روز صورت می‌گیرد یا شب، آنچه که انتظار می‌رود، پرچم‌دار ویوو قادر به ارائه‌ی آن است و همین موضوع برای کاربر اهمیت دارد.

از سویی دیگر گلکسی S21 و مدل اولترا از این سری و حتی آیفون ۱۳ پرو در ثبت تصاویر در چنین صحنه‌هایی با مشکل مواجه شده‌اند. به صورت کلی رفتار این گوشی‌ها در کنترل منبع نوری عجیب به نظر می‌رسد؛ حال این منبع نوری می‌خواهد طبیعی باشد مثل نور خورشید یا ماه یا مصنوعی مثل چراغ‌های عابر در خیابان.

مشکل بزرگ‌تر هم جایی است که بدانید همانطور که در ابتدای منتن هم اشاره شد، عدم بهره‌مندی از قابلیتی که بتواند به لنز دوربین‌ها در کنترل پخش نور کمک کند می‌تواند جزئیات سایر صحنه‌ها را نیز به طور کامل از بین ببرد. درست مانند اتفاقی که در بالا رخ داد. اگر دقت کنید می‌بینید که آنقدر پخش نور شدید بود که یک سری از صحنه‌ها به صورت کلی تار ثبت شده‌اند. از شارپنس گرفته تا وضوح و نوردهی کلی، رنگ‌بندی و تعادل سفید در این تصاویر به صورت نرمال دیده نمی‌شود و مقصر تمام این‌ها هم عدم کنترل منبع نوری است. این موضوع همچنین سبب می‌شود نویز زیادی در تصویر ایجاد شده و در حالی که عکاسی محاسباتی تمام تلاش خود را می‌کند تا با کمک نرم‌افزار آن را کنترل کند اما نتیجه اصلا قابل قبول از آب در نمی‌آید.

  • سامسونگ تأخیر در عرضه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ را تأیید کرد

دوربین گلکسی S22 اولترا شاید این مشکل همیشگی را بالاخره حل کند

بارها و بارها شنیدیم که گلکسی S22 اولترا پادشاه عکاسی محاسباتی خواهد بود، پیشرفت بسیار زیادی به نسبت نسل گذشته خواهد داشت و می‌تواند تمام گوشی‌ها را در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری از میان بردارد. این حرف‌ها توسط افشاگران هم تاحدودی به تایید رسید اما طبیعتا تا وقتی نتوانیم خودمان به بررسی گوشی بپردازیم نمی‌توانیم به صورت قطعی این عملکرد‌ها را تایید کنیم.

اما با در نظر گرفتن آنچه که گفته می‌شود، ظاهرا طی چند سال اخیر هیچوقت محصولی در زمینه‌ی دوربین تا این اندازه که گلکسی S22 اولترا قرار است پیشرفت داشته باشد، پیشرفت نداشته است. اما آیا این گوشی می‌تواند در حل مشکل یادشده هم موثر واقع شود یا عملکردی مشابه گلکسی زد فلیپ ۳ خواهد داشت؟ این پرسشی است که باید هنگام بررسی دقیق محصول به آن پاسخ دهیم. بسیاری از شرکت‌ها معمولا قبل از عرضه‌ی رسمی یک گوشی از همکاری خود با شرکت‌های مطرح فعال در زمینه‌ی تولید لنز خبر می‌دهند و کاربران هم تصور می‌کنند این‌بار دیگر قرار است یک دوربین عکاسی با قابلیت برقراری تماس و ارسال پیام در اختیار داشته باشند اما در عمل می‌بینیم که هیچ یک از آن اتفاقات هیجان‌انگیز رخ نمی‌دهد.

حالا که توانستیم یک نقطه ضعف در دوربین گوشی‌های امروزی پیدا کنیم، یعنی پخش نور و بازتاب آن، این شانس را داریم که امسال شاهد راه حل آن هم باشیم و چه شرکتی بهتر از سامسونگ و چه گوشی بهتر از گلکسی S22 اولترا که قرار است تلفیقی از پرچم‌داران سری S و نوت باشد؟ قطعا باعث شرمساری خواهد بود اگر سامسونگ و اپل و گوگل نتوانند این مشکل را حل کنند در حالی که شرکت‌های چینی نظیر ویوو همین حالا هم راه حل آن را در اختیار دارند. فعلا البته سامسونگ نزدیک‌ترین فاصله را تا رونمایی از یک پرچم‌دار دارد و باید دید چه می‌کند.

خوشبختانه افشاگر معروف یعنی Ice Universe بارها گفته که گلکسی S22 اولترا در زمینه‌ی ثبت تصاویر و حفظ جزئیات و همچنین عکاسی در خالت HDR به شکل محسوسی از گلکسی S21 اولترا عملکرد بهتری دارد. باید امیدوار باشیم منظور این افشاگر از بهبود عملکرد محسوس در واقع همان استفاده از لنزهای فوق شفاف با قابلیت کنترل پخش و بازتاب نور باشد.

فعلا در رابطه با لنزهای یادشده خبرهای زیادی منتشر نشده است. از طرفی کمتر از یک ماه دیگر به رونمایی از نماینده‌های مورد انتظار سامسونگ زمان باقی مانده است. حال باید دید طی این روزها چه خبرهایی در این رابطه منتشر می‌شود. آیا سامسونگ موفق خواهد شد مشکل همیشگی دوربین گوشی‌های هوشمند را با گلکسی S22 اولترا حل کند؟

  • کیفیت دوربین گلکسی S22 اولترا بسیار بیشتر از S21 اولترا خواهد بود
  • گلکسی S22 اولترا احتمالا از نظر عکاسی در نور شب پیشرفت زیادی خواهد داشت
  • گلکسی S22 اولترا احتمالا در زمینه‌ی عکاسی محاسباتی بی‌نظیر خواهد بود
  • ۵ چیز که دوست داریم در محصولات ۲۰۲۲ سامسونگ ببینیم
  • قلم گلکسی S22 اولترا سه برابر سریع‌تر از نسل قبل خواهد بود

منبع: PhoneArena

نوشته گلکسی S22 اولترا مشکل همیشگی دوربین پرچم‌دارها را با لنز فوق شفاف برطرف می‌کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala