این پرتاب اسپیس‌ایکس امروز پنجشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) در ساعت ۱۰:۲۵ منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۸:۵۵ به وقت تهران)، توسط یک موشک دو مرحله‌ای «فالکون ۹» (Falcon 9) به نام «ترنسپورتر-۳» (Transporter-3) است که از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در ایستگاه نیروی فضایی در کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد.

بر فراز این پرتابگر ۷۰ متری و به‌عنوان سومین مأموریت اختصاصی پرتاب اشتراکی اسپیس‌ایکس، ده‌ها ماهواره‌ی کوچک از مشتریان مختلف قرار گرفته بود. مانند یک تاکسی فضایی، این موشک، ماهواره‌های قرار گرفته درون دماغه‌ی موشک را به‌عنوان مسافران فضایی در مدار قرار می‌دهد.

۱۰۵ ماهواره‌ی حمل شده در این مأموریت شامل ماهواره‌هایی از شرکت‌های «پلنت» (Planet)، «کپلر کامیونیکیشنز» (Kepler Communication)، «کاپلا اسپیس» (Capella Space) و «آمبرا اسپیس» (Umbra Space و همچنین کشورهای ایتالیا، لهستان، چک، آلمان، امارات متحده عربی و برخی ماهواره‌های دیگر می‌شوند.

این مأموریت نخستین مأموریت ماه ژوئن است که شامل پرتاب به محل پرتاب (RTLS) می‌شود، بدین معنی که بوستر مرحله‌ی اول موشک در همان سایت پرتاب به زمین نشست و طی آن دیوار صوتی هم شکسته شد. این شرکت روز چهارشنبه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) یک ایمیل توصیه‌نامه ارسال کرد و به ساکنان درباره‌ی احتمال این موضوع هشدار داد.

در توصیه‌نامه‌ی اسپیس‌ایکس آمده بود: «حدود هشت دقیقه پس از برخاست، نخستین مرحله‌ی فالکون ۹ در منطقه‌ی فرود ۱ اسپیس‌ایکس (LZ-1) در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا فرود خواهد آمد. این احتمال وجود دارد که ساکنان محلی و ساکنان شهرستان‌های اطراف، یک یا چند بوم صوتی (صدای شکسته شدن دیوار صوتی) را در طول فرود بشنوند.» اسپیس‌ایکس همچنین خاطرنشان کرد که آنچه ساکنان می‌شوند به شرایط آب‌وهوایی بستگی دارد.

به‌طور معمول، اسپیس‌ایکس بیشتر موشک‌هایی خود را روی یکی از سکوهای شناور بدون سرنشین عظیم خود فرود می‌آورد زیرا بازگشت به خشکی، نسبت به فرود در دریا، نیاز به ذخایر سوخت بیشتری دارد.

پس از پرتاب ماهواره‌های استارلینک در هفته‌ی گذشته، پرواز امروز دومین مأموریت سال اسپیس‌ایکس و نخستین فرود در کیپ کاناورال از تابستان گذشته بود. فالکون ۹ این بار در یک مسیر منحصربه‌فرد پرواز کرد. مسیری به سمت جنوب که برای پروازهای خارج از کیپ نادر است. بدین ترتیب امکان مشاهده‌ی فالکون ۹ از روی زمین هم بود.

جدایش ماهواره‌های مأموریت ترنسپورتر 1 اسپیس‌ایکس حدود یک ساعت پس از پرتاب

جدایش ماهواره‌های مأموریت ترنسپورتر ۳ اسپیس‌ایکس حدود یک ساعت پس از پرتاب
Credit: SpaceX

مأموریت‌هایی مانند این، که محموله‌هایی را از مشتریان مختلف حمل می‌کنند، به چندین مشتری امکان می‌دهند تا هزینه‌ی موشک را با هم تقسیم کنند. به‌طور معمول ماهواره‌هایی که در مأموریت‌های ترنسپورتر اسپیس‌ایکس پرواز می‌کنند، هنگام رسیدن به مقصد مورد نظر بسیار دقیق در موقعیت قرار می‌گیرند اما اگر مشتریان به مداری دقیق‌تر برای ماهواره‌ی خود نیاز داشته باشند، می‌توانند منتظر یک مأموریت حمل مشترک (Rideshare) باشند که مداری نزدیک به نیاز آن‌ها دارد یا می‌توانند یک پرتابگر متفاوت را انتخاب کنند.

اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۱۸ با پرتاب ۶۰ ماهواره‌ی کوچک برای مأموریتی به نام SSO-A تلاش خود را برای مأموریت‌های حمل مشترک آغاز کرد. این پرواز که از کالیفرنیا انجام شد به اسپیس‌ایکس امکان داد تا مجموعه‌ی کوچکی از ماهواره‌ها را به مدار پایین زمین برساند که هر کدام طی یک رقص مداری طراحی شده‌ی دقیق، رها شدند. عملیاتی که به دقت زمان‌بندی شده بود تا ماهواره‌ها با هم برخورد نکنند.

با موفقیت در آن مأموریت، این شرکت تصمیم گرفت خدمات حمل اشتراکی خود را به‌صورت تجاری دردسترس قرار دهد و بارهای سواری را با یک موشک فالکون به قیمت ۱ میلیون دلار در هر پرواز ارائه دهد. هر محموله باید ۲۰۰ کیلوگرم وزن یا کمتر داشته باشد و به ارتفاع ۵۲۵ کیلومتری زمین و یک مدار خورشیدآهنگ (SSO) سفر می‌کند. فرصت‌های پرتاب از طریق وب‌سایت شرکت رزرو و در فواصل منظم تقریبا ۳ یا ۴ بار در سال ارائه می‌شوند.

نخستین مأموریت حمل مشترک اسپیس‌ایکس با نام «ترنسپورتر-۱» در ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) با ۱۴۳ فروند ماهواره داخل محفظه‌ی موشک به فضا پرتاب شد و رکورد تازه‌ای را برای تعداد ماهواره‌های حمل شده توسط یک موشک به ثبت رساند. اسپیس‌ایکس این موفقیت را با مأموریت ترنسپورتر-۲ در ژوئن (تیر) دنبال کرد و ۸۸ ماهواره‌ی کوچک را به فضا فرستاد. اکنون سومین مأموریت ترنسپورتر هم با موفقیت انجام شده است و این شرکت برای فرصت‌های حمل مشترک بعدی آماده می‌شود.

عکس کاور: پرتاب موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس در مأموریت ترنسپورتر ۳
Credit: SpaceX

منابع: Space, SpaceX< NASA SpaceFlight

نوشته اسپیس‌ایکس بیش از ۱۰۰ ماهواره را طی یک پرتاب در مدار قرار دارد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala