بعد از همه‌گیری کرونا، تقاضا برای تراشه‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و در نتیجه بحران کمبود تراشه پدید آمد. به همین خاطر بسیاری از تولیدکنندگان تراشه‌ها بودجه‌های هنگفتی را برای افزایش ظرفیت تولید خود اختصاصی داده‌اند. بر اساس تخمین‌های صورت گرفته، TSMC، سامسونگ و اینتل در مجموع سه پنجم سرمایه‌گذاری ۱۴۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۱ را عملی کرده‌اند.

یکی از مدیران ارشد TSMC اعلام کرده که تقاضا از طرف شرکت‌های تولیدکننده‌ی گجت‌های پیشرفته و سازندگان اتومبیل‌ها به حدی بالا است که کارخانه‌های این شرکت باید از تمام ظرفیت خود استفاده کنند. از سوی دیگر، تقاضا برای تراشه‌ها همچنان رو به افزایش است و همین موضوع بحران کمبود چیپست‌های پیشرفته را بدتر می‌کند. مدیران TSMC اعلام کرده‌اند که درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ بوده است.

TSMC

از سوی دیگر، این شرکت قصد دارد خطوط تولید جدیدی برای ایجاد تراشه‌های نه‌چندان پیشرفته احداث کند که معمولا برای محصولاتی مانند اتومبیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه این تراشه‌ها نسبت به مدل‌های جدید از فناوری‌های قدیمی‌تری استفاده می‌کنند، اما متخصصان می‌گویند که TSMC در این حوزه هم حرف زیادی برای گفتن دارد و به همین خاطر رقابت با آن کار ساده‌ای نیست.

اگرچه تولید تراشه‌های مربوط به اتومبیل‌ها در کارخانه‌های TSMC حدود ۶۰ درصد افزایش داشته، ولی در کل این تراشه‌ها فقط ۴ درصد از درآمد کل این شرکت را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که ۴۴ درصد از درآمد این شرکت از طرف گوشی‌های موبایل به دست می‌آید. TSMC یک شرکت تایوانی است ولی اخیرا اعلام کرده که یک کارخانه‌ی ۱۲ میلیارد دلاری در آمریکا و یک کارخانه‌ی ۷ میلیارد دلاری در ژاپن تاسیس خواهد کرد. همچنین این شرکت می‌خواهد کارخانه‌ای را در چین احداث کند.

رقبای این شرکت هم بیکار ننشسته‌اند و مثلا سامسونگ در حال ساخت کارخانه‌ی ۱۷ میلیارد دلاری در تگزاس آمریکا است و اینتل هم قصد دارد در اروپا مجموعه کارخانه‌های جدیدی را تاسیس کند که ارزش آن‌ها به حداکثر ۹۵ میلیارد دلار می‌رسد.

شرکت TSMC در سال ۱۹۸۷ تأسیس شده و طی این ۳۵ سال به یک شرکت چند صد میلیارد دلاری تبدیل شده که حالا یکی از ستون‌های اقتصاد تایوان محسوب می‌شود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، TSMC تراشه‌های بیش از ۴۶۰ شرکت را تولید می‌کند و در این صنعت نقش حیاتی دارد. این شرکت با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری قصد دارد فاصله‌ی خود را از رقبا بیش از پیش افزایش دهد.

TSMC

سامسونگ هم که در حوزه‌های متنوعی فعالیت دارد، در زمینه‌ی تراشه‌های حافظه حرف اول را می‌زند. همچنین با وجود سرمایه‌گذاری گسترده برای تراشه‌های پیشرفته، همچنان فاصله‌ی نسبتا زیادی با TSMC دارد. سامسونگ به غیر از تولید تراشه‌های اگزینوس که در گوشی‌های خود استفاده می‌شوند، با برخی شرکت‌ها مانند کوالکام هم همکاری دارد. اما عمده‌ی درآمد بخش نیمه‌رسانای سامسونگ از طرف فروش تراشه‌های حافظه به دست می‌آید. با این حال سامسونگ هم بودجه‌ی هنگفتی را برای افزایش ظرفیت تولید خود اختصاص داده و باید ببینیم رقابت بین این دو غول صنعت تراشه در سال‌های آینده به کجا می‌رسد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، اپل مهم‌ترین مشتری شرکت TSMC محسوب می‌شود و گفته می‌شود حدود ۲۶ درصد از درآمد این شرکت به لطف تراشه‌های اپل به دست می‌آید. در رتبه‌ی دوم نام مدیاتک دیده می‌شود که حدود ۶ درصد از درآمد TSMC را تامین می‌کند و در رتبه‌ی سوم نام AMD با سهم ۴.۴ درصدی دیده می‌شود.

به دلیل همین اهمیت اپل، مدیران TSMC همواره درخواست‌های مدیران ارشد اپل را در اولویت قرار می‌دهند و همین رویکرد با اعتراض شرکت‌هایی مانند AMD و مدیاتک روبرو شده است. اما از آنجایی که تراشه‌های ساخت TSMC کیفیت بسیار بالایی دارند، بسیاری از شرکت‌ها چاره‌ای جز همکاری با این شرکت تایوانی ندارند.

  • هر آنچه باید درباره‌ی چیپست موبایل (SoC) بدانید

منبع: GSM Arena

نوشته TSMC می‌خواهد ۴۴ میلیارد دلار برای افزایش تولید تراشه سرمایه‌گذاری کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala