امروز ۱۳ ژانویه (بامداد ۲۴ دی در ایران) در ساعت ۱۶:۳۹ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۱:۰۹ به وقت تهران) «دختر کیهانی» (Cosmic Girl) که هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ بهینه شده برای ویرجین اوربیت است، با قرارگیری موشک «لانچروان» (LauncherOne) در زیر بال خود، از بندرگاه هوایی و فضایی موهاوی در جنوب کالیفرنیا برخاست.

این هواپیما حدود ۷۰ دقیقه به سمت جنوب غربی پرواز کرد تا به منطقه‌ی جدایش تعیین شده‌ی خود، بخشی از اقیانوس آرام در حدود ۸۰ کیلومتری جنوب غربی جزایر کانال کالیفرنیا برسد. بدین ترتیب در ساعت ۱۷:۵۲ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۲:۲۲ بامداد به وقت تهران)موشک دو مرحله‌ای در ارتفاع حدود ۳۵ هزار پایی (۱۰۷۰۰ متری) از هواپیما جدا شد و مسیر خود را به سوی مدار زمین پیش گرفت.

«ویرجین اوربیت» (Virgin Orbit) در ساعت ۱۸:۵۳ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۳:۲۳ به وقت تهران) اعلام کرد که هر هفت محموله با موفقیت در مدار برنامه‌ریزی شده‌ی خود که یک مسیر دایره‌ای در ۵۰۰ کیلومتری زمین است، مستقر شده‌اند.

مجموعه‌ای از موفقیت‌ها

ویرجین اوربیت قصد دارد با هواپیمای کازمیک گرل و موشک ۲۱ متری لانچروان که قادر است در هر مأموریت ۵۰۰ کیلوگرم بار را به مدار برساند، سهم قابل توجهی از بازار پرتاب ماهواره‌های کوچک را به‌دست آورد.

هواپیمای دختر کیهانی ویرجین اوربیت

هواپیمای ویرجین اوربیت برای بردن موشک لانچروان به ارتفاع ۳۵ هزار پایی
Credit: Virgin Orbit

این شرکت استراتژی پرتاب هوایی خود را که با شرکت گردشگری فضایی «ویرجین گلکتیک» (Virgin Galactic)، هر دو به‌عنوان زیرمجموعه‌های گروه ویرجین تحت مدیریت «ریچارد برانسون» (Richard Branson) مشترک است، یک مزیت مهم می‌داند که به مشتریان انعظاف‌پذیری و امکانات بیشتری نسبت به موشک‌های پرتاب عمودی سنتی ارائه می‌دهد.

  • نخستین پرواز انسان به فضا از قلب آمریکا

«سرهنگ کارلوس کینیونس» (Col. Carlos Quiñones) مدیر برنامه‌ی آزمایش فضایی ارتش آمریکا (STP) به‌عنوان یکی از مشتریان پرتاب امروز در این رابطه گفت: «ما همیشه به دنبال انعطاف‌پذیری هستیم، زیرا باید بتوانیم درست عمل کنیم و نه تنها فناوری کارآمد، بلکه به موقع ارائه دهیم.»

او افزود: «پرتاب یک موشک از یک هواپیما این انعطاف‌پذیری را ممکن می‌کند، زیرا شما دیگر به یک نقطه‌ی زمینی مشخص برای پرتاب و چالش‌هایی که می‌تواند با آن همراه باشد، وابسته نیستید. بنابراین از مسیری که این فناوری دنبال می‌کند و فرصت‌هایی که به همراه دارد، هیجان‌زده‌ایم.»

لانچروان برای نخستین بار در ماه می ۲۰۲۰ (اردیبهشت) طی یک پرواز آزمایشی بدون ماهواره پرتاب شد. این مأموریت پس از پاره شدن مسیر سوخت موتور مرحله اول موشک شکست خورد. اما پرواز آزمایشی دوم که در ژانویه‌ی ۲۰۲۱ انجام شد، به‌خوبی پیش رفت و لانچروان ۱۰ ریزماهواره را برای برنامه‌ی آزمایشی پرتاب نانوماهواره‌های ناسا به مدار فرستاد. مرحله‌ی آزمایشی این پرتابگر در نهایت با پرواز سوم که در ژوئن ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) هفت ماهواره را در مدار قرار داد به پایان رسید.

مأموریت امروز که ویرجین اوربیت آن را بر اساس آهنگی از «گنگ استار» (Gang Starr)، «بر فراز ابرها» (Above the Clouds) نامید، هفت ماهواره را با خود حمل کرد. چهار ماهواره توسط STP پشتیبانی می‌شوند که برای تحقیق و توسعه‌ی برنامه‌های نیروی فضایی آمریکا درنظر گرفته شده‌اند. آزمایش‌هایی که به گفته‌ی «دن هارت» (Dan Hart) مدیرعامل ویرجین اوربیت معمولا برای بررسی فناوری‌های فضایی و ماهواره‌ها و ارتباطات پیشرفته انجام می‌شوند.

یک آزمایش STP توسط مرکز تحقیقات ایمز ناسا در کالیفرنیا ساخته شده است و Education Satellite-13 نام دارد که یک نمایش فناوری یادگیری ماشینی و ارتباطات پیشرفته در رده‌ی نانوماهواره است. همچنین دو ماهواره برای شرکت لهستانی «ست‌رولوشن» (SatRevolution) و یک ماهواره برای شرکت «اسپیرال گلوبال» (Spire Global) مستقر در سانفرانسیسکو در پرواز امروز به مدار تزریق شدند.

مسیر راکت لانچر وان پس از جدایش از هواپیما

مسیر موشک لانچروان پس از جدایش از هواپیما
Credit: Virgin Orbit

یک سال شلوغ

مأموریت «بر فراز ابرها» سالی پرمشغله را برای ویرجین اوربیت آغاز کرد. این شرکت قصد دارد پنج مأموریت دیگر را در سال ۲۰۲۲ انجام دهد، که شامل دو مأموریت از بندرگاه فضایی «کورنوال» (Cornwall) در انگلستان و سه مأموریت از بندرگاه هوایی و فضایی موهاوی خواهند بود.

هارت درباره‌ی این مأموریت‌ها گفت: «پیش‌بینی می‌شود که فرآیند صدور مجوز و برخی تدارکات پرواز را با موفقیت پشت سر بگذاریم و برای آن تلاش می‌کنیم. این نخستین پرتاب از خاک بریتانیا و نخستین پرتاب مداری از منطقه‌ی اروپا خواهد بود.»

ویرجین اوربیت در تلاش است تا عملیات پرتاب خود را به مناطق دیگر هم گسترش دهد. ممکن است گوام گزینه‌ی بعدی باشد. این شرکت هم‌اکنون مقدمات پرتاب از این جزیره در اقیانوس آرام را فراهم و همچنین قراردادهایی را برای پرتاب از ژاپن و برزیل امضا کرده است.

به گفته‌ی هارت این شرکت همچنین در حال مذاکره با کشورهایی ازجمله استرالیا و چند کشور اروپایی و همچنین کشورهایی در مناطق دیگر است و بدین ترتیب سال شلوغی را در پیش خواهد داشت.

عکس کاور: موشک لانچروان برای جدایش از هواپیمای کازمیک گرل شرکت ویرجین اوربیت و قرار دادن ۷ ماهواره در مدار آماده می‌شود.
Credit: Virgin Orbit

منبع: Space

نوشته ویرجین اوربیت ۷ ماهواره را از هوا به فضا فرستاد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala