درحالی‌که استفاده از یک الگوی مرتبط و یا چارچوب قطعاً‌ می‌تواند توجه مخاطب را به رزومه شما جلب کند، هنگام استفاده از عناصر بصری که خیلی به چشم می‌آیند، باید بیشتر دقت کنید. این موضوع برای رنگ‌های تند، نمودارهای بلند، گرافیک‌ها و نمودارها صدق می‌کند. البته اگر رزومه خودتان به‌عنوان یک گرافیست را ارائه می‌دهید، استفاده‌های این چنینی ایرادی نداشته و می‌تواند مرتبط با حیطه شما محسوب شود. ولی به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از این عناصر می‌تواند رزومه شما را غیر قابل خواندن کند. برخی از شرکت‌ها از سیستم‌های اتوماسیون بررسی رزومه استفاده می‌کنند و این کار می‌تواند باعث ناخوانا شدن رزومه شما شود.

استفاده از عناصر تصویری

همچنین توجه داشته باشید که درج یک عکس از خودتان در بالای رزومه دیگر منسوخ شده است. انجام این کار می‌تواند راه را برای بسیاری از انواع تبعیض باز کند. کارفرمایان ممکن است بلافاصله رزومه شما را رد کنند، تا از بروز هرگونه اتهامات احتمالی جلوگیری کنند. البته، انجام این کار در بخش‌ها و صنایعی که ویژگی ظاهری افراد اهمیت دارد (مانند بخش‌های مدلینگ) هنوز متداول است.

  • ۶ گام ضروری که برای یافتن اولین شغلتان باید بردارید

بنابراین، استفاده از عناصر تصویری اگرچه به عنوان یک ترفند برای بیشتر به چشم آمدن رزومه انجام می‌شود، ولی ممکن است مانند یک تله عمل کرده و تبدیل به اشتباه رزومه نویسی شما شود.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

اضافه کردن یک بخش کلیدواژه برای برجسته‌کردن مجموعه مهارت‌های خاص شما، راهی عالی برای نمایش توانایی‌هایتان است. این کلمات کوتاه سریعاً‌ خوانده شده و می‌توانند تأثیر مثبتی در ذهن کارفرما داشته باشند. استفاده از این بخش همچنین می‌تواند به شما اطمینان دهد که مسئول استخدام مهارت‌های شما را به راحتی می‌بیند.

با این حال، یکی اشتباه رزومه نویسی این است این بخش آن‌قدر بزرگ باشد که مانع از دیده شدن سایر بخش‌های رزومه کاری شما شود. علاوه بر این، برخی هم سعی می‌کنند با درج کردن طیف زیادی از کلمات کلیدی و توانایی‌ها، می‌توانند ضعف برخی از سوابق کاری خودشان را پنهان کنند. شاید شما فکر کنید که این یک ترفند هوشمندانه است، ولی مسئول استخدام عموماً متوجه این نکات می‌شوند. بنابراین، این ترفند می‌تواند اثر منفی در رزومه شما داشته و تبدیل به یک تله شود.

در هرحال، در خاطر داشته باشید که فرقی نمی‌کند چقدر در مورد توانایی‌ها و مهارت‌های خودتان صحبت کنید. مادامی که آن‌ها در کنار سوابق کاری و دست‌آوردهای مرتبطی نباشند، اهمیتی نخواهند داشت.

طولانی بودن

این ترفند اشتباه رزومه نویسی به‌ویژه برای افراد حرفه‌ای در سطوح متوسط و ارشد صدق می‌کند. اگر استراتژی شما این است که مدیران استخدامی را با نمایش سابقه کاری کامل خود شگفت زده کنید، بهتر است در این تصمیم تجدید نظر کنید. این موضوع در واقع یکی از جدی‌ترین اشتباهاتی است که متقاضیان کار می‌توانند انجام دهند. آن‌ها فکر می‌کنند هرچه رزومه‌ی کامل و طولانی‌تری داشته باشند، صلاحیت شغلی بیشتری داشته و این نشانگر توانایی بالای آن‌ها است.

این در حالی است که اگر شما ۲۰ سال سابقه کاری داشته باشید، مسئول استخدام هیچ علاقه‌ای به بررسی فعالیت‌های روزانه اولین سال‌ها و سوابق کاری شما نخواهد داشت.

  • ۶ نکته درباره‌ی زبان بدن که در مصاحبه‌ی شغلی بعدی باید به یاد داشته باشید

در مجموع، طول مناسب یک رزومه شغلی بستگی به جایگاه شغلی فعلی شما دارد، ولی حالت استاندارد، چیزی در حدود ۲ صفحه است. با این حال، خلاصه‌نویسی و درج گزینشی موارد می‌تواند خوانایی و تأثیرگذاری کار شما را بیشتر کند.

اطلاعات شخصی

درج هر نوع اطلاعات شخصی به‌غیر از اطلاعات تماس (مانند ایمیل، شماره تماس، آدرس لینکدین و شهر و استان محل سکونت) جایی در رزومه‌های مدرن امروزی ندارد. جزئیاتی در مورد علایق، عادت‌ها، زندگی خانوادگی و امثال آن‌ها هیچ اهمیتی برای فرد مصاحبه کننده و مسئول استخدام ندارد. این اطلاعات هیچ کمکی هم به شناخت بیشتر شخصیت شما و تسهیل امر استخدام نخواهند داشت.

از سوی دیگر، در درج اطلاعات رزومه خود سعی نکنید خیلی خلاقانه عمل کنید. این سبک نویسندگی اگرچه ممکن است جذاب باشد، ولی مخاطره‌آمیز است.

اشتباه رزومه نویسی

به‌جای درج اطلاعات شخصی، رزومه خود را هدفمند بنویسید

توجه داشته باشید که تنها یک مختصری از زندگی حرفه‌ای خود را ارائه کنید. اگر تجربه کاری کوتاه و ناچیزی دارید، به‌جای پرداختن به اطلاعات شخصی و حواشی، اهداف کاری و شغلی خودتان را بیان کرده و بگویید چطور سعی دارید به آن‌ها برسید و این اهداف چطور می‌توانند به شرکت مورد نظر سود برسانند.

درج سوابق کاری غیرمرتبط

هنگام نوشتن رزومه، تنها تجارب کاری و مهارت‌هایی را باید لیست کنید که به‌طور خاص مناسب آن موقعیت شغلی هستند که برای آن درخواست می‌کنید. مسئول استخدام مهارت‌های خاصی را مدنظر دارد و باید متوجه شود آیا شما این مهارت‌ها را دارید یا خیر. آیا می‌توانید مهارت‌های مورد نیاز سازمان‌ را به آن‌ها اضافه کنید؟

ارائه نکردن جزئیات کافی

به‌طور معمول، زمانی که تجربه حرفه‌ای خود را در یک رزومه ذکر می‌کنید، بهتر است حدود ۳ تا ۵ مورد از جزئیات مربوط به آن تجربه کاری را هم ذکر کنید تا نشان دهد آیا در این کارها موفق بوده‌اید و دقیقاً چه کاری انجام می‌دادید؟

ارائه کردن جزئیات کمتر ممکن است شواهد کافی برای کارفرما ارائه نکرده و آن‌ها را مجاب نکند که شما برای تصدی این شغل مناسب هستید.

  • مهم‌ترین عوامل رضایت شغلی از نگاه علم چیست؟

درج مهارت‌های غیرمرتبط

همان‌طور که درج سوابق کاری غیرمرتبط را به عنوان یک اشتباه رزومه نویسی معرفی کردیم، درج مهارت‌های غیرمرتبط هم می‌تواند به رزومه شما صدمه بزند. برای مثال، اگر درج مهارت‌های مربوط به خدمات مشتریان هیچ ارتباطی با تقاضا برای شغلی در بخش تولید ندارد، چراکه در این بخش که هیچ برخوردی با مشتری‌ها وجود ندارد.

استفاده از یک رزومه مشترک برای تمام درخواست‌های شغلی

برخی افراد یک رزومه جامع تهیه کرده و از آن برای تمام درخواست‌های شغلی خود استفاده می‌کنند. ولی این مورد را باید یک اشتباه رزومه نویسی بدانیم. هنگام تهیه کردن رزومه تنها مواردی را باید درج کنید که بیشترین ارتباط را با شغل مورد نظر دارند. انجام این کار شاید کمی زمان بیشتری از شما بگیرد، ولی حتماً ارزش آن را خواهد داشت.

درج اطلاعات تماس اشتباه

توجه داشته باشید که اطلاعات تماس شما کامل و به‌روز هستند. شماره تماس شما باید قابل دسترس بود هو آدرس شما هم باید مربوط به محل سکونت فعلی شما باشد؛ بنابراین دقت داشته باشید که اطلاعات خودتان را همیشه بازبینی کرده و به‌روز باشند.

توصیف وظایف شغلی به‌ جای دست‌آوردهای شغلی

وظایف شغلی ممکن است در زمینه‌های کاری مختلف مشترک باشند. اما دست‌آورد‌ها تنها مربوط تلاش‌های حرفه‌‌ای شما است و به کارفرما اجازه می‌دهد متوجه شود آیا توانایی انجام وظایف موردنظر آن‌ها را دارید و می‌توانید به شرکت آن‌ها سود برسانید یا خیر.

توصیه ما این است که عناوین شغلی خودتان را در رزومه درج کنید، ولی برای جزئیات مربوط به هرکدام از این عناوین، به ارائه دست‌آوردهای خود بپردازید. این جزئیات را به دست‌آوردهایی اختصاص دهید که به مدیر استخدام نشان دهد عملکرد قبلی شما چطور به سازمان‌هایی که در آن کار می‌کردید سود رسانده است. به‌عنوان‌مثال، صرف بیان مدیر فروش در شرکت X کافی نیست. بهتر است این نکته را هم اضافه کنید که من توانستم از طریق به‌کارگیری استراتژی Y، میزان فروش شرکت را در یک دوره ۱ سال به میزان ۳۰ درصد افزایش دهم.

  • ۶ گام ساده برای پیدا کردن بهترین شغل

خیلی کوتاه بودن

رزومه‌های کاری معمولاً ۱ یا نهایت ۲ صفحه دارند. ارائه رزومه‌های خیلی کوتاه و یا طولانی‌تر می‌تواند اثر منفی داشته باشد. اگر سوابق کاری خیلی زیادی دارید، شاید نهایتاً ۳ صفحه هم ایرادی نداشته باشد. ولی اگر تازه‌کار هستید،‌ به‌ هیچ عنوان رزومه خودتان را با اطلاعات بی‌اهمیت طولانی نکنید؛ همان یک صفحه کافی است.

ایرادات ساختاری و گرامری

قبل از ارسال رزومه برای هر فرد و یا سازمانی، حتماً آن را به‌دقت مطالعه کرده و ایرادات ساختاری و گرامی آن را برطرف کنید. علاوه بر این، رزومه شما باید با ساختاری ساده، تمیز و با فونتی خوانا تهیه شده باشد. از ارائه توضیحات مفصل و طولانی نیز پرهیز کنید.

از لحاظ رنگ، توصیه ما این است که رنگ‌ها یک‌دست باشند. از استفاده از رنگ‌های روشن اجتناب کنید. چراکه ممکن است حواس را معطوف به خود کرده و باعث دیده نشدن بخشی دیگری از اطلاعات شوند. برای فونت متن از فونت‌های رسمی استفاده کنید. اگر متن شما به انگلیسی است، فونت‌های Times New Roman و یا Arial (با رنگ سیاه) مناسب هستند. اگر متن فارسی می‌نویسید، فونت‌های نازنین، میترا و یکان جزو فونت‌های رسمی و رایگان هستند.

  • ۹ روش پنهان برای ایجاد روابط مؤثر در محیط کار

استفاده از ایمیل غیرحرفه‌ای

ایمیل کاری شما باید با نام و ترجیحاً‌ نام خانوادگی خود شما باشد. تنها در این صورت است که آدرس ایمیل شما رسمی و حرفه‌ای به نظر می‌رسد. هرگز از اسم‌های خاص، محاوره‌ای، ایمیل‌های طولانی و یا به غیر از اسم خودتان برای درج در رزومه استفاده نکنید.

درخواست حقوق بسیار بالا

شما ممکن است حداقل حقوقی را برای خودتان در نظر گرفته باشید و دلایل خودتان را هم برای این کار داشته باشید. ولی توصیه ما این است که این رقم را در داخل رزومه درج نکنید. این کار ممکن است در همان وهله اول شما را از لیست گزینه‌ها خارج کند؛ به‌خصوص زمانی که آن شرکت و مجموعه توان پرداخت مبلغ مورد نظر شما را نداشته باشند. بهترین راه برای اجتناب از این اشتباه این است که هیچ چیزی در این مورد در رزومه خودتان نویسید. بحث‌های مربوط به حقوق و مزایا معمولاً‌ در حین مصاحبه انجام می‌شود.

استفاده بیش از حد از اصطلاحات تخصصی

استفاده بیش از حد از لحاظ و اصطلاحات تخصصی یکی دیگر از اشتباه رزومه نویسی است که بسیاری از افراد مرتکب آن می‌شوند. توجه داشته باشید که رزومه شما احتمالاً توسط بخش منابع انسانی شرکت بررسی می‌شود و آن‌ها شاید به این مقدار اطلاعات تخصصی احاطه نداشته باشند. درهرحال، زیاده‌روی در این کار کاملاً زائد و بی‌دلیل است و حتی ممکن است باعث شود کارفرما به بخشی از اطلاعات توجه نکند. تا جای ممکن سعی کنید تمام بخش‌های رزومه شما ساده، خوانا و قابل درک باشند.

در انتها، توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از هرگونه اشتباه رزومه نویسی، فایل نهایی را برای یک دوست و بستگان خودتان ارسال کنید تا آن را مطالعه کرده و در مورد آن نظر دهد. احتمالاً آن‌ها متوجه بخش‌هایی خواهند شد که از چشم شما دور مانده است. بعد از اصلاح این بخش‌ها، می‌توانید نسخه بی‌عیب و نقص و حرفه‌ای‌تری از رزومه خودتان را برای شغل موردنظر ارسال کنید.

 منابع: Indeed, Fastcompany

نوشته مراقب باشید گرفتار این ۱۶ تله بزرگ رزومه نویسی نشوید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala