امسال سال بسیار هیجان‌انگیز و در عین حال پر سر و صدایی برای اپل خواهد بود. اگر شایعات حقیقت داشته باشند، ظاهرا شرکت کوپرتینویی می‌خواهد از محصول بزرگ خود رونمایی کند که تاثیر آن روی دنیای فناوری مثل زمانی است که اولین‌بار شاهد رونمایی از مکینتاش، آی‌مک یا آیفون در سال‌های ۱۹۸۴، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۷ بودیم.

احتمالا می‌دانید که راجع به عینک واقعیت مجازی/واقعیت افزوده‌ی اپل صحبت می‌کنیم که بارها و بارها و در رابطه با آن در خبرهای مختلف شنیدیم و هنوز هم این خبرها تمام نشده‌اند. این پروژه که هنوز به صورت کامل برای کاربران افشا نشده است ظاهرا واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را دربرخواهد داشت. بدین صورت که یک هدست یا عینک، اطلاعات دریافتی را از طریق لنزهای خود به چشمان کاربر منتقل می‌کند. فاصله‌ی این عینک با چشم آنقدر کم است که مغز به اشتباه فکر می‌کند وارد دنیای جدیدی شده است. دقیقا به همین خاطر این فناوری فوق‌العاده جذاب و مورد انتظار است.

عینک واقعیت مجازی اپل در واقع یک چیزی بین هولولنز ۳۵۰۰ دلاری مایکروسافت و کوعست ۳۰۰ دلاری متا (فیسبوک سابق) است. در واقع مایکروسافت هولولنز را برای کارهای فنی و حرفه‌ای طراحی کرده تا کاربران با آن بتوانند به تعمیرات چیزهای مختلف، انجام کارهای پزشکی و … بپردازند در حالی که کوعست تجربه‌ای فوق‌العاده کم‌نظیر در انجام بازی‌های ویدیوی برای کاربر به ارمغان می‌آورد. اما محصول بزرگ و مورد انتظار اپل هنوز مشخص نیست که دقیقا با چه هدفی ساخته می‌شود.

در خبرهایی هم که در رابطه با هدست واقعیت مجازی/افزوده‌ی شرکت آمریکایی منتشر می‌شد بیشتر تمرکز روی مشخصات فنی منعطف شده است. مثلا گفته می‌شود این محصول از شبکه‌ی بی‌سیم فوق سریع بهره برده و تصاویر فوق‌العاده شفاف و باجزئیاتی را به چشمان کاربر می‌رساند. هنوز نه می‌دانیم کاربرد دقیقا این محصول چیست نه اینکه اصلا نام آن اعلام شده. طبق شایعات مختلف، شاید اپل بخواهد این محصول بزرگ را iGlass نام‌گذاری کند اما فعلا از این بابت مطمئن نیستیم.

تاریخ رونمایی و قیمت هدست واقعیت مجازی/افزوده‌ی اپل درست مانند کاربرد و نام آن مشخص نشده است. در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰ شاهد رونمایی از آن باشیم اما می‌دانیم که چنین اتفاقی رخ نداد. در سال ۲۰۲۱ هم شایعه پشت شایعه در رابطه با این محصول منتشر شد اما باز هم خبری از خود آن نبود. با این حال حجم شایعاتی که به عرضه‌ی این محصول در سال جاری اشاره کرده بودند بسیار بیشتر بود و به نظر می‌رسد باید امسال قطعا شاهد رونمایی از آن باشیم.

متاسفانه اپل هم خیلی در رابطه با این گجت اطلاعاتی را منتشر نکرده است اما گفته می‌شود این عینک به صورت مستقل و بدون نیاز به گوشی یا دیگر محصولات اپل کار می‌کند. حال از این بابت هم نمی‌توانیم مطمئن باشیم چرا که رسما تایید یا تکذیب نشده است. بنابراین تنها کاری که می‌توان کرد این است که منتظر ماند و دید چه خبرهای بیشتری پیرامون آن منتشر می‌شود.

این محصول هرچه که باشد و هر زمانی راهی بازار شود، طبق گفته‌ی افشاگران به خاطر عملکرد بی‌نظیر و استثنائی اپل در زمینه‌ی بهینه‌سازی نرم‌افزار و همچنین اپ‌استوری با اپلیکیشن‌های متنوع و گوناگون برای بهره‌مندی از این فناوری‌های جدید، قطعا به شرکت آمریکایی کمک خواهد کرد در رقابت با شرکت‌های دیگر پیروز شود. حال باید دید اپل اصلا چه زمانی قصد عرضه‌ی این گجت مورد انتظار به بازار را دارد. در خبرهای جدید آمده که شاید عرضه‌ی این محصول تا سال ۲۰۲۳ به تعویق بیفتد که اگر هم اینطور باشد، به احتمال بسیار زیاد باید همان ابتدای سال عرضه شود.

  • هدست واقعیت افزوده‌ی اپل احتمالا امکان ردیابی حرکات دست را خواهد داشت
  • کو: هدست اپل از آداپتور ۹۶ واتی مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی استفاده خواهد کرد
  • اپل برای عرضه‌ی هدست واقعیت افزوده مدیر ارتباطات AR متا را جذب کرد

منبع: Cnet

نوشته محصول بزرگ اپل شاید در سال ۲۰۲۲ راهی بازار شود اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala