هم سامسونگ و هم اپل در ساخت گجت‌های پوشیدنی سابقه‌ی طولانی دارند و عملکرد هر دو شرکت هم واقعا در این زمینه عالی است. اما سال‌هاست که اپل را به عنوان بهترین شرکت در این زمینه می‌شناسیم چرا که اکوسیستم این شرکت فوق‌العاده هماهنگ است و کار کردن با آن تجربه‌ی بسیار خوبی را به همراه دارد. به همین خاطر بسیاری از کاربرانی که گوشی‌های اپل را خریداری می‌کردند به‌جای خرید ساعت‌های اندرویدی که البته با آیفون‌ها نیز سازگاری داشتند ترجیح می‌دادند ساعت‌های هوشمند خود شرکت یعنی اپل واچ‌ها را خریداری کنند.

سامسونگ اما اکوسیستم گسترده‌ای به اندازه‌ی اپل ندارد اما این بدان معنا نیست که ساعت‌های هوشمند شرکت کره‌ای عملکرد بدی دارند یا با محصولات آن سازگاری خوبی ندارند. اتفاقا برعکس این ماجرا صادق است. ساعت‌های سری گلکسی واچ که پیش‌تر هم به معرفی تمام آن‌ها پرداختیم محصولات بسیار خوبی هستند که اگرچه در مقایسه به مدل‌های ساخته شده توسط شرکت آمریکایی تا حدودی عملکرد ضعیف‌تری دارند اما می‌توانند نیاز کاربران را به شکلی که باید برطرف کنند.

با تمام این تفاسیر شرکت کره‌ای تصمیم گرفت سال گذشته از ساعتی رونمایی کند که به‌جای سیستم‌عامل تایزن از سیستم‌عامل معروف گوگل یعنی WearOS بهره می‌برد. این ساعت‌ها در دو مدل استاندارد و کلاسیک با قابلیت‌های بسیار فراوان راهی بازار شدند. این اولین بار بعد از چند سال است که می‌بینیم سامسونگ تصمیم گرفته برای ساعت‌های خود از این سیستم‌عامل استفاده کند اما نتیجه اصلا بد نبود چرا که کلی اپلیکیشن و سرویس‌های مختلف به لطف همین سیستم‌عامل به ساعت‌های هوشمند شرکت کره‌ای اضافه شد و اکنون می‌توان آن‌ها را رقیبی بسیار جدی برای اپل و ساعت‌های آن در نظر گرفت.

اپل واچ سری ۷ اما به نسبت دو نسل قبل خود تغییرات چشمگیر و محسوسی نداشت که بخواهیم بگوییم کاملا دگرگون شده است. بیشتر تغییراتی که صورت گرفته ظاهری است و اکنون ساعتی را شاهد هستیم که مثلا حواشی کمتری دارد، سرعت و قدرت آن افزایش پیدا کرده و مواردی از این دست که معمولا از نسلی به نسل بعد دیده می‌شوند. البته این ساعت نیاز خاصی به تغییر نداشت به همین خاطر هم است که اپل خیلی روی این موضوع تمرکز نکرد.

اما می‌پردازیم به مقایسه‌ی اپل واچ سری ۷ با گلکسی واچ ۴ تا ببینیم کدام یک از این دو محصول به عنوان یک گجت پوشیدنی عملکرد بهتری را در انجام کارهای مختلف ارائه می‌کنند. دلیل اینکه نمی‌گوییم کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد به این خاطر است که شما اگر آیفون داشته باشید نمی‌توانید از گلکسی واچ‌ها استفاده کنید و همچنین اگر گوشی اندرویدی داشته باشید نمی‌توانید از اپل واچ بهره ببرید. به همین خاطر این مطلب بیشتر مناسب کاربرانی است که به دنبال اکوسیستمی جذاب هستند و به‌تازگی می‌خواهند مسیر خود را انتخاب کنند. باید دید کدام یک از این دو ساعت می‌توانند کاربران را در انتخاب اکوسیستم مورد نظر متقاعد کنند.

اپل واچ سری ۷ در مقابل گلکسی واچ ۴

قیمت و بازار عرضه

در حال حاضر اپل واچ سری ۷ با قیمت حدودا ۴۰۰ دلار (در برخی از بازارها با قیمت کمتر هم می‌توان به این محصول دسترسی داشت) در دسترس قرار می‌گیرد. البته این قیمت پایه‌ی این محصول است که برای مدل ۴۱ میلی‌متری GPS در نظر گرفته شده، یعنی تقریبا هم‌قیمت با مدل ۴۰ میلی‌متری اپل واچ سری ۶ با GPS. این ساعت در کنار آیفون ۱۳ یعنی در ماه اکتبر رونمایی شد و کمی بعد در بازارهای مختلف جهان از جمله بازار کشور ما در دسترس قرار گرفت.

خرید اپل واچ سری ۷

گلکسی واچ ۴ هم در حال حاضر در دسترس قرار دارد اما قیمت آن در مدل پایه به ۲۵۰ دلار می‌رسد که در واقع قیمت مدل ۴۰ میلی‌متری آن است که از بلوتوث پشتیبانی می‌کند. مدل ۴۰ میلی‌متری این محصول با پشتیبانی از LTE (شبکه‌ی پرسرعت ۴G) حدودا ۳۰۰ دلار است. البته در رویداد معرفی از این محصول شاهد رونمایی از یک مدل کلاسیک هم بودیم که از بزل گردان برای کنترل منوهای مختلف آن استفاده می‌شود. این ساعت در مدل پایه که ۴۲ میلی‌متری است و از بلوتوث پشتیبانی می‌کند ۳۵۰ دلار و در مدل LTE با همین اندازه هم ۴۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است. این محصول در کنار گوشی‌های تاشوی گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ رونمایی و راهی بازار شد و اکنون در بازار کشور ما هم در دسترس قرار دارند.

خرید گلکسی واچ ۴ خرید گلکسی واچ ۴ کلاسیک

طراحی

از لحاظ طراحی دو ساعت کاملا متفاوت ظاهر شده‌اند. اپل واچ سری ۷ نمایشگری مربعی‌شکل اما با گوشه‌های منحنی دارد اما گلکسی واچ ۴ کاملا دایره‌ای شکل است. قبل از اینکه اپل ساعت هوشمند خود را راهی بازار کند پیش‌بینی می‌شد نمایشگری کاملا تخت برای آن در نظر گرفته شود اما شرکت آمریکایی ترجیح داد همان زبان طراحی را برای این نسل هم در نظر بگیرد. خوشبختانه مشکل خاصی هم وجود ندارد چرا که اپل واچ سری ۶ از لحاظ طراحی نمرات قابل قبولی دریافت کرد و از آن جایی هم که هیچ تفاوتی بین دو نسل از این حیث وجود ندارد می‌توانیم بگوییم نماینده‌ی امسال اپل با ظاهر خود کاربران را راضی نگه می‌دارد.

اپل واچ سری 7 گلکسی واچ 4

اما نمایشگری که روی اپل واچ سری ۷ بکار رفته بیشترین تغییر را در مقایسه با سایر اجزای دیگر داشته است. به لطف همین نمایشگر است که بسیاری از بررسی‌کنندگان این محصول را بهترین اپل واچ تاریخ می‌دانند. اپل چند سالی بود که حواشی را از اطراف نمایشگر ساعت‌هایش حذف نکرده بود اما همانطور که در بالا هم اشاره شد، این‌بار میزان حواشی نمایشگر ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد تا بدین ترتیب نمایشگر به همین میزان بزرگ‌تر از نسل قبل نشان دهد. اندازه‌ی حواشی این محصول تنها ۱٫۷ میلی‌متر است که روی زیبایی آن هم تاثیر به‌سزایی داشته در حالی که اندازه‌ی کلی ساعت تغییری نکرد. اینطور که به نظر می‌رسد، این محصول از این حیث اندکی بهتر از گلکسی واچ ۴ است چرا که کاربر فضا و سهولت بیشتری برای کار با پنل جلویی دارد.

اپل واچ سری 7 گلکسی واچ 4

گلکسی واچ ۴ اما از دو نوع طراحی بهره می‌برد. اول اینکه مدل استاندارد شرکت درست مانند گلکسی واچ اکتیو ۲ طراحی شده. یعنی نمایشگری دایره‌ای شکل با یک سری کلیدهای فیزیکی در اطراف آن برای تعامل با صفحه‌ای که به فرامین لمسی نیز واکنش نشان می‌دهد. مدل دوم اما از پسوند کلاسیک بهره می‌برد که در آن از بزل گردان استفاده شده است. منظور از بزل گردان همان حلقه‌ی فلزی شکل است که اطراف ساعت را احاطه می‌کند و کاربر با چرخاندن آن با نمایشگر تعامل برقرار می‌کند. درست مانند آنچه که در نسل گذشته یعنی گلکسی واچ ۳ دیده بودیم. در واقع این محصول شباهتی با مدل‌های اولیه‌ی گلکسی واچ نیز دارد اما به صورت کلی تعادلی بی‌نظیر در زیبایی و عملکرد را از آن شاهد هستیم.

قابلیت‌های جدید نرم‌افزاری و تناسب اندام

یک ساعت هوشمند برای این ساخته می‌شود که بتواند به کاربران در انجام کارهایی نظیر تناسب اندام، سلامتی، تمرینات ورزشی و … کمک کند. در واقع کاری که این محصول انجام می‌دهد این است که به کاربر نشان می‌دهد در طول روز چه فعالیت‌هایی را انجام داده و اینکه تاثیر آن‌ها چگونه بوده است. برخی از ساعت‌ها هم از قابلیت‌های بیشتری نظیر اندازه‌گیری اکسیژن خون، نوار قلب، کیفیت خواب و … بهره می‌برند که قرارگیری یا عدم قرارگیری آن‌ها به سلیقه‌ی شرکت بستگی دارد.

گلکسی واچ ۴ و اپل واچ سری ۷ از تمام قابلیت‌هایی که یک ساعت هوشمند باید داشته باشد بهره می‌برند. خوشبختانه کاربر هر کدام از این دو را که انتخاب کند می‌تواند نیاز معمولی و یا حتی نیمه‌حرفه‌ای خود را هم به بهترین شکل ممکن برطرف کند. اما برای افراد حرفه‌ای یک سری نکات وجود دارد که در ادامه باید به بررسی آن‌ها بپردازیم.

گلکسی واچ ۴ در مقایسه با اپل واچ سری ۷ از یک سری قابلیت‌های انحصاری بیشتری برخوردار است که شاید آن را برای کاربران به انتخاب جذاب‌تری تبدیل کنند. از جمله این موارد می‌توان به تحلیل ترکیب بدنی (شامل توده‌ی چربی، بافت استخوانی و …)، عملکرد بهتر در پایش خواب کاربر با اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون در طول خواب و … اشاره کرد.

یک سری قابلیت‌های جدید هم به لطف آپدیت‌های نرم‌افزاری به دو ساعت اضافه شد که از جمله این موارد می‌توان به قابلیتی پیام‌رسانی جدید، تایمرهای چندگانه و اپلیکیشن Mindfulness اشاره کرد که با آپدیت سیستم‌عامل از WatchOS 7 به ۸ به اپل واچ سری ۷ اضافه شدند. یکی از اپلیکیشن‌هایی هم که منحصرا برای اپل واچ جدید در دسترس قرار دارد Mindfulness است که اپل آن را برای کاهش استرس روزانه و تشویق کاربر برای انجام تمرینات ذهنی نظیر مدیتیشن، ریلکسیشن و … است تا بتواند از مشکلات و تشویش ناشی از کار و زندگی شخصی دور بماند. این اپلیکیشن واقعا فوق‌العاده است و اگر به دستورات آن عمل شود می‌تواند تاثیر خوبی روی کاهش استرس کاربران داشته باشد.

اپل واچ سری 7 گلکسی واچ 4

در اپل واچ سری ۷ همچنین از یک صفحه کلید تمام صفحه نیز استفاده شده که باعث می‌شود کاربر بتواند از تمام اندازه‌ی صفحه برای نوشتن پیام استفاده کند و لذت ببرد. این قابلیت در گلکسی واچ ۴ هم دیده می‌شود بنابراین منحصرا برای اپل واچ ۷ نیست و خوشبختانه در هر دو محصول هم شاهد حضور آن هستیم و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

گلکسی واچ ۴ اولین ساعت هوشمندی است که از سیستم‌عامل WearOS جدید با نام WearOS 3 بهره می‌برد. این سیستم‌عامل به مدت یک سال در اختیار سامسونگ قرار دارد و به همین خاطر هیچ شرکتی در طول این مدت نمی‌تواند از آن برای ساعت خود استفاده کند. در واقع سامسونگ امتیاز این سیستم‌عامل را به مدت یک سال از گوگل خریداری کرد و خودش تنها شرکتی است که می‌تواند تغییرات مورد نیاز را روی آن اعمال کند که این کار را هم کرد. اکنون تجربه‌ی کاربری با این سیستم‌عامل کاملا جدید است و سامسونگ هم آن را One UI Watch نام‌گذاری کرد تا انحصار خود را بیش از پیش نشان دهد. اکنون کار کردن با این سیستم‌عامل بسیار شبیه به همان تجربه‌ای است که از تایزن دریافت می‌کنید. اما قابلیت‌هایی که در آن وجود دارد اصلا قابل مقایسه با آنچه که تایزن ارائه می‌کند نیست.

به صورت کلی گوگل و سامسونگ توانستند با سیستم‌عامل جدید، به‌راحتی با اپل و ساعت هوشمند آن رقابت کنند. بنابراین اصلا جای نگرانی نیست چرا که سامسونگ آنقدری تجربه‌ی کاربری را در این محصول بهبود بخشیده که حس و حال کار کردن با آن کاملا متفاوت با آن چیزی است که در ساعت‌های مجهز به WearOS دریافت می‌کنید.

طول عمر باتری

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، گلکسی واچ ۳ با فعال بودن نمایشگر همیشه روشن و همچنین فعال بودن تمام سنسورهای پایش فعالیت‌های مختلف، توانست ۱ روز به‌راحتی دوام بیاورد. گلکسی واچ ۴ اما اندکی طول عمر باتری بهتری دارد و می‌تواند حتی تا ۱ روز و نیم هم با همین وضعیت دوام داشته باشد. اما به صورت کلی با بررسی‌های صورت گرفته، گلکسی واچ ۴ حدودا دو برابر طول عمر باتری بیشتری از اپل واچ سری ۷ دارد اما در عوض شارژ کردن آن هم بیشتر طول می‌کشد. بنابراین شاید بتوانید مدت زمان بیشتری از گلکسی واچ ۴ خود در مقایسه با اپل واچ سری ۷ استفاده کنید، اما اگر عجله داشته باشید و بخواهید ساعت خود را زود شارژ کنید، شاید گلکسی واچ ۴ خیلی شما را راضی نکند در حالی که نماینده‌ی اپل می‌تواند خیلی زود به میزان قابل قبولی از شارژ برسد.

البته در اپل واچ سری ۷ هم می‌توانید به مدت زمان دو روز نگه‌داری شارژ برسید اما حتما باید یک سری از قابلیت‌های خوب را غیرفعال کنید. به صورت کلی با ردیاب روزانه‌ی فعالیت‌های ورزشی، نمایشگر همیشه روشن و اندکی هم پاسخ به تماس‌های دریافتی، این محصول توانست در بهترین حالت ۱۸ ساعت شارژ نگه دارد. کاربر در صورت نیاز به شارژ مجدد هم به یک شارژ مغناطیسی از نوع USB-C دسترسی دارد که می‌تواند آن را ۳۳ درصد سریع‌تر از نسل گذشته شارژ کند.

مشخصات سخت‌افزاری

از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری، هر دو ساعت عملکرد واقعا خوبی دارند. برای مثال گلکسی واچ ۴ از ۱٫۵ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره می‌برد و تراشه‌ی بکار رفته در آن هم ساخت خود سامسونگ و از نوع اگزینوس است که سرعت بسیار خوبی دارد و می‌تواند به نسبت نسل گذشته ۲۰ درصد در انجام کارها سریع‌تر عمل کند. کار کردن با این ساعت فوق‌العاده لذت‌بخش است و کاربر می‌تواند بدون نگرانی به انجام کارهای مختلف بپردازد.

نماینده‌ی اپل اما از ۱ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد اما میزان حافظه‌ی داخلی آن به ۳۲ گیگابایت می‌رسد. از بابت حافظه‌ی رم اصلا جای نگرانی نیست چون درست مانند آیفون‌ها، اپل واچ‌ها هم مدیریت بسیار خوبی روی منابع سیستمی دارند و می‌توانند با همان میزان ۱ گیگابایت هم کاربران را در انجام تمام کارها به بهترین شکل ممکن همراهی کنند. پردازنده‌ی دو هسته‌ای در کنار گرافیک PowerVR هم تجربه‌ای فوق‌العاده سریع و لذت‌بخش را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

به صورت کلی کار کردن با هر دو ساعت بسیار لذت‌بخش است و می‌توان گفت هیچ کاری وجود ندارد که برای انجام آن با محدودیت منابع سخت‌افزاری مواجه شوید. بنابراین خیالتان از بابت سخت‌افزار کاملا آسوده باشد.

اپل واچ سری ۷ یا گلکسی واچ ۴؟ کدام یک عملکرد بهتری دارد؟

اپل واچ سری ۷ و گلکسی واچ ۴ هر دو عملکرد فوق‌العاده‌ای در انجام کارهایی که یک ساعت هوشمند باید انجام دهد دارند. بنابراین نمی‌توان گفت کدام یک از آن‌ها به صورت صد درصد از دیگری بهتر است. از آن جایی هم که هر دو ساعت زمانی عملکرد درستی دارند که شما اکوسیستم مربوطه را در اختیار داشته باشید، بنابراین نمی‌توان گفت کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد.

به صورت کلی اگر از گوشی‌های سامسونگ یا اندرویدی استفاده می‌کنید، گلکسی واچ ۴ انتخاب صد درصدی شما باشد چون در دنیای اندروید کمتر ساعتی مثل آن پیدا می‌شود. با آیفون‌ها اگرچه یک سری ساعت‌های اندرویدی از نسل گذشته سازگاری دارند اما هیچ کدام نمی‌توانند حتی با اپل واچ‌ها مقایسه شوند.

اما اگر به دنبال این هستید که یک اکوسیستم فقط به خاطر ساعت هوشمند برای خودتان انتخاب کنید، پیشنهاد می‌شود این موضوع را در نظر داشته باشید که کدام سیستم‌عامل در درجه‌ی اول نیاز شما را بهتر برآورده می‌کند. چون در خرید ساعت هوشمند چند مورد است که باید دقت کنید: طول عمر باتری، قابلیت‌های تناسب اندام، دقت سنسورها و اپلیکیشن‌های شخص ثالث مختلف که خوشبختانه هر دو ساعت گلکسی واچ ۴ و اپل واچ سری ۷ از این لحاظ خوب هستند. به طور دقیق‌تر می‌توانید مشخصات و قابلیت‌های این دو محصول را در جدول زیر مشاهده کنید.

نام ساعت گلکسی واچ ۴ اپل واچ سری ۷
ابعاد ۹٫۸ × ۳۹٫۳ × ۴۰٫۴ میلی‌متر
۹٫۸ × ۴۳٫۳ × ۴۴٫۴ میلی‌متر
۱۰٫۷ × ۳۵ × ۴۱ میلی‌متر
۱۰٫۷ × ۳۸ × ۴۵ میلی‌متر
نمایشگر ۱٫۲ اینچ از نوع سوپرامولد با وضوح ۳۹۶ × ۳۹۶ پیکسل
۱٫۴ اینچ از نوع سوپرامولد با وضوح ۴۵۰ × ۴۵۰ پیکسل
۱٫۸ اینچ از نوع رتینا دیسپلی با وضوح ۳۵۲ × ۴۳۰ پیکسل
۱٫۹ اینچ از نوع رتینا دیسپلی با وضوح ۳۹۶ × ۴۸۴ پیکسل

سنسورها BioActive، نوار قلب، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، فشارسنج، ارتفاع سنج، سنجش اکسیژن خون، سنسور نور محیط، ضربان قلب BioActive، نوار قلب، ارتفاع سنج، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، فشارسنج، دما سنج، سنجش اکسیژن خون، سنسور نور محیط، ضربان قلب
اتصالات بلوتوث ۵.۰، وای‌فای، LTE بلوتوث ۵.۰، وای‌فای، LTE
۴۰ ساعت ۱۸ ساعت
۱۶ گیگابایت ۳۲ گیگابایت
استاندارد مقاومتی IP68 – گواهی نظامی آمریکا – ۵ATM ۵ATM
  • راهنمای خرید گلکسی واچ؛ هر آنچه درباره‌ی ساعت هوشمند سامسونگ باید بدانید
  • ۵ چیز که دوست داریم در محصولات ۲۰۲۲ سامسونگ ببینیم
  • ۵ چیز که دوست داریم در ساعت‌های هوشمند ۲۰۲۲ ببینیم
  • نقد و بررسی اپل واچ سری ۷ از نگاه معتبرترین سایت‌های فناوری

منبع: Tom’s Guide

نوشته اپل واچ سری ۷ یا گلکسی واچ ۴؟ خرید کدام یک منطقی‌تر است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala