شیائومی در سال ۲۰۲۱ از اولین گوشی تاشوی خود با نام می میکس فولد رونمایی کرد که از ویژگی‌های جذابی بهره می‌برد. درر بخش بیرونی این گوشی با نمایشگر ۶٫۵۲ اینچی ۹۰ هرتز سروکار داریم و نمایشگر اصلی هم مبتنی بر اندازه‌ی ۸٫۰۱ اینچ است که از رفرش ریت ۱۸۶۰ در ۲۴۸۰ بهره می‌برد. شیائومی برای این گوشی از چیپست ۵ نانومتری اسنپدراگون ۸۸۸ استفاده کرده و کاربران برای خرید آن می‌توانند بین ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت رم دست به انتخاب بزنند.

در پنل پشتی این گوشی شاهد دوربین سه‌گانه هستیم که یک سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی انجام وظیفه می‌کند. در کنار آن هم دوربین تله‌فوتو-ماکرو ۸ مگاپیکسلی و اولترا واید ۱۳ مگاپیکسلی تعبیه شده است. یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی هم وظیفه‌ی ثبت عکس‌های سلفی را بر عهده دارد. این گوشی مانند گلکسی زد فولد ۳ به صورت افقی باز و بسته می‌شود. شیائومی اولین گوشی تاشوی خود را با قیمت ۱۵۷۰ دلار راهی بازار چین کرده و این یعنی از نظر قیمت تفاوتی با زد فولد ۳ ندارد.

حالا اگر شایعاتی که به تازگی منتشر شده‌اند صحت داشته باشند، شیائومی در آینده‌ی نزدیک از یک گوشی تاشوی عمودی رونمایی خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد قیمت این گوشی مهم‌ترین ویژگی آن خواهد بود. اگر گفته‌های این افشاگر صحت داشته باشد، به نظر می‌رسد این گوشی تاشو با قیمت مشابه پرچم‌داران مرسوم راهی بازار می‌شود. در حال حاضر گوشی گلکسی زد فولد ۳ با قیمت هزار دلار ارزان‌ترین گوشی تاشو به حساب می‌آید و باید ببینیم شیائومی برای جدیدترین گوشی تاشوی خود چه قیمتی در نظر گرفته است.

گوشی تاشوی شیائومی

به نظر می‌رسد این گوشی تاشو از نمایشگر مبتنی بر رزولوشن FHD+ و رفرش ریت ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کند. قلب تپنده‌ی آن اسنپدراگون ۸ نسل ۱ است. پردازنده‌ی این تراشه مطابق معمول از ۳ بخش تشکیل شده ولی حالا تمام هسته‌های پردازشی مبتنی بر معماری جدید ARMv9 هستند. اول از همه باید به هسته‌ی اصلی یعنی Cortex-X2 اشاره کنیم که سرعت ۳.۰ گیگاهرتز را ارائه می‌کند. همچنین در کنار آن ۳ هسته‌ی Cortex-A710 با سرعت ۲.۵ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف A510 با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز تعبیه شده است. روی هم رفته پردازنده‌ی این چیپست حدود ۲۰ درصد سریع‌تر از اسنپدراگون ۸۸۸ است و تا ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. پردازنده‌ی گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ به لطف بهره‌گیری از معماری جدید نسبت به نسل قبلی ۳۰ درصد عملکرد بهتری ارائه می‌دهد و تا ۲۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های ساخت گوشی‌های تاشو، بحث قیمت بالای آن‌ها است. اگرچه این گوشی‌ها همچنان قیمت بسیار بالایی دارند، اما در همین زمینه می‌توانیم به اولین گوشی تاشوی اوپو اشاره کنیم که از همه نظر گوشی جذابی محسوب می‌شود و با قیمت ۱۲۰۰ دلار راهی بازار چین شده است. گوشی‌های تاشو به دلیل استفاده از چندین قطعه‌ی متحرک، در برابر نفوذ گرد و غبار بسیار حساس هستند اما سامسونگ با ضد آب کردن بدنه‌ی جدیدترین گوشی‌های تاشوی خود و افزایش دوام بدنه‌ی آن‌ها نشان داده که به‌زودی دیگر این موضوع یک مشکل مهم نخواهد بود.

در حال حاضر کاربران چینی برای خرید گوشی‌های تاشو به گزینه‌های متعددی دسترسی دارند اما شرکت‌های سازنده هنوز نتوانسته‌اند این گوشی‌ها را به طور گسترده راهی بازارهای جهانی کنند. به همین خاطر سامسونگ کماکان در این زمینه بهترین عملکرد را دارد و در نتیجه بخش بزرگی از این بازار در دست سامسونگ است. مدتی قبل آنر هم از اولین گوشی تاشوی خود رونمایی کرد که مشخص نیست آیا این گوشی راهی بازارهای جهانی می‌شود یا نه. در نهایت باید ببینیم در سال ۲۰۲۲ چه تعداد از این گوشی‌ها به غیر از بازار چین راهی به دست کاربران ساکن دیگر کشورها می‌رسند.

  • ۷ ویژگی که گوشی‌های تاشو برای موفقیت نیاز دارند

منبع: Gizmochina

نوشته شیائومی ممکن است یک گوشی تاشوی مشابه زد فلیپ را با قیمت مناسب عرضه کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala