اگر خبرهای مربوط به گوشی‌های پرچم‌دار مورد انتظار سامسونگ را دنبال کرده باشید احتمالا می‌دانید که پیش‌تر خبری منتشر شد مبنی براینکه این گوشی‌ها قرار است با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در تمامی بازارها عرضه شوند چرا که شرکت کره‌ای نتوانست تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ را آنطور که باید طراحی و تولید کند و در کنترل دمای آن به مشکل برخورده است.

از آن جایی که سامسونگ در تولید تراشه‌ای با دمای پایین چند سالی است مشکل دارد، تقریبا باور کردیم که امسال واقعا قرار است تمام گوشی‌های پرچم‌دار این شرکت با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ راهی بازار شوند. این خبر کاربران را حسابی خوشحال کرد چرا که آن‌ها منتظر بودند بالاخره در بازارهای بین‌المللی هم پرچم‌دارهای سامسونگ را با تراشه‌ی اسنپدراگون ببینند اما کمی بعد خبری منتشر شد مبنی براینکه این اتفاق رخ نمی‌دهد.

بسیاری از افشاگران معروف حوزه‌ی فناوری بر این باور بودند و هستند که سامسونگ حتی حاضر است تاریخ عرضه‌ی گوشی‌های جدیدش را به تعویق بیندازد اما آن‌ها را در بازارهای جهانی با تراشه‌ی اگزینوس به فروش برساند. حالا هم که شاهد حضور این محصولات با تراشه‌ی اگزینوس در خرده‌فروشی‌های اروپایی هستیم تقریبا می‌توانیم بگوییم مطمئنیم که این اتفاق خواهد افتاد.

البته در این وب‌سایت‌ها حرفی از تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ زده نشده اما شماره مدلی که برای سری گلکسی S22 ثبت شده کاملا از این موضوع حکایت دارد که قلب تپنده‌ی آن‌ها هرچیزی است جز اسنپدراگون ۸ نسل ۱. معمولا گوشی‌های سامسونگ که با تراشه‌ی اسنپدراگون وارد بازار آمریکا می‌شوند در انتهای شماره مدل خود، حرف U را دارند در حالی که این حرف برای مدل‌های بین‌المللی که از تراشه‌ی اگزینوس بهره می‌برند، B است. آنچه که در خرده‌فروشی‌های اروپایی دیده می‌شود، شماره مدل با حرف B است بنابراین می‌توانیم با اطمینان بگوییم که گلکسی S22 با تراشه‌ی اگزینوس قطعا راهی بازار می‌شود.

یکی از خرده‌فروشی‌های ایتالیایی که گلکسی S22 را با شماره مدل منتهی به B لیست کرده است

در بسیاری از بنچمارک‌هایی که از گوشی‌های سری گلکسی S22 شاهد بودیم، شماره مدل این محصولات به B منتهی می‌شد. سرعت هسته‌ها و فناوری ساخت تراشه‌ای هم که در لیست بنچمارک به آن اشاره می‌شد کاملا با آنچه که از اگزینوس ۲۲۰۰ می‌دانستیم مطابقت داشت. در ماه نوامبر سال گذشته هم یکی از معروف‌ترین و باسابقه‌ترین افشاگران حوزه‌ی فناوری یعنی Ice Universe این موضوع را تایید کرد که گلکسی S22 در یک سری از بازارها با تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ به فروش می‌رسد.

یک هفته بعد از انتشار این پست در توییتر توسط افشاگر یادشده، وب‌سایت کره‌ای TheElec مطلبی را منتشر کرد مبنی براینکه سامسونگ در گوشی‌های پرچم‌دار سال ۲۰۲۲ خود از هر دو تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ استفاده خواهد کرد. با در نظر گرفتن این صحبت‌ها و لیست خرده‌فروشی‌های اروپایی ظاهرا باید قانع شویم که حداقل در بازار اروپا مثل همیشه گوشی‌های سری گلکسی S22 قرار است با تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ راهی بازار شوند.

  • سری گلکسی S22 ش‍‍‍‍‍‍اید دیرتر عرضه شود اما ارزش صبر کردن را خواهد داشت

اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در مقابل اگزینوس ۲۲۰۰؛ کدام یک بهتر است؟

می‌رسیم به یکی از پرتکرارترین پرسش‌هایی که تا قبل از رونمایی و تست دقیق اگزینوس ۲۲۰۰ قطعا باز هم تکرار خواهد شد. اینکه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ بهتر است یا تراشه‌ای که سامسونگ می‌خواهد به عنوان پرچم‌دار سال ۲۰۲۲ تولید کند؟ جالب اینجاست که هر دو تراشه از یک ترکیب هسته، یک فناوری ساخت و یک نوع هسته بهره می‌برند و حتی سازنده‌ی آن‌ها هم سامسونگ است اما باز هم کاربران به مدل اسنپدراگون به خاطر اینکه طراح آن کوالکام بوده علاقه‌ی بیشتری دارند و بارها ثابت شده که این علاقه بی‌دلیل نیست حتی اگر سازنده‌ی تراشه خود سامسونگ باشد.

سوا از این موارد در این دو تراشه از ۸ هسته‌ی بسیار قدرتمند استفاده شده که شامل یک هسته‌ی بزرگ از نوع Cortex-X2، سه هسته‌ی بزرگ دیگر از نوع Cortex-A710 و چهار هسته‌ی کم‌مصرف از نوع Cortex-A510 می‌شوند. به لطف فناوری‌های جدید، انتظار می‌رود حدودا ۱۵ الی ۲۰ درصد بین دو نسل تفاوت باشد اما باید منتظر ماند و دید بعد از ورود اگزینوس ۲۲۰۰ چه نتایجی رقم می‌خورد.

نتایج اولیه‌ی بنچمارک پردازنده‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ که نشان می‌دهد عملکرد آن مشابه اسنپدراگون ۸۸۸ نسل گذشته است

نخستین‌باری که شایعه‌ی وجود اگزینوس ۲۲۰۰ پخش شد و شاهد انتشار بنچمارک‌هایی از آن بودیم، می‌دیدیم که امتیاز آن حتی از تراشه‌ی A15 اپل هم بیشتر است. گفته می‌شد و می‌شود که در این تراشه از گرافیک ساخت شرکت AMD استفاده خواهد شد و شاهد عملکردی بی‌نظیر در این زمینه از تراشه‌ی سامسونگ خواهیم بود. همین موضوع باعث شد بسیاری از خبرگزاری‌ها برای جذب مخاطب اعداد پرتی را به عنوان امتیاز بنچمارک اگزینوس ۲۲۰۰ منتشر می‌کردند.

به مرور زمان و با ورود افشاگران معروف به این قضیه متوجه شدیم امتیازی که اگزینوس ۲۲۰۰ کسب کرد در واقع نزدیک به اسنپدراگون ۸۸۸ و در برخی مواقع حتی از آن هم ضعیف‌تر است چه برسد به اینکه بخواهیم آن را با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ مقایسه کنیم که با امتیاز بسیار بیشتری بالاتر از آن قرار داشت. کمی بعد اما باز هم نتایج مختلفی منتشر شد که نشان می‌داد این‌بار اگزینوس ۲۲۰۰ توانسته عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و در بخش چند هسته‌ای با فاصله‌ی قابل قبولی بالاتر از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ قرار بگیرد در حالی که در بخش تک هسته‌ای اندکی افت عملکرد را شاهد بودیم.

  • گلکسی S22 اولترا مشکل همیشگی دوربین پرچم‌دارها را با لنز فوق شفاف برطرف می‌کند
گلکسی S22 اگزینوس

جدیدترین بنچمارک منتشر شده نشان می‌دهد اگزینوس ۲۲۰۰ از لحاظ عملکرد چند هسته‌ای برتر از اسنپدراگون ۸ نسل ۱ است

بزرگ‌ترین تفاوتی که بین دو تراشه وجود دارد به گرافیک آن‌ها بر می‌گردد. در حالی که گفته می‌شود قدرت تراشه‌ی گرافیکی بکار رفته در اسنپدراگون ۸ نسل ۱ به اندازه‌ی گرافیک ۶ هسته‌ای اپل قدرتمند است، هنوز نمی‌دانیم RDNA2 که به عنوان گرافیک اگزینوس ۲۲۰۰ ایفای نقش خواهد کرد چه عملکردی دارد. اگر شایعات حقیقت داشته باشند، ظاهرا این گرافیک باید قدرتمندتر از تمام این تراشه‌های گرافیکی باشد چرا که حتی از رهگیری پرتو نور که توانایی بالایی می‌طلبد نیز پشتیبانی می‌کند. حال باید دید آیا چنین چیزی در عمل اتفاق می‌افتد یا خیر.

آیا اگزینوس ۲۲۰۰ می‌تواند سامسونگ را نجات دهد؟

گلکسی S22 اگزینوس

اگر بخواهیم با توجه به سابقه‌ای که از سامسونگ انتظار داریم بگوییم، اگزینوس ۲۲۰۰ بکار رفته در گلکسی S22 ظاهرا یک تراشه‌ی بسیار قدرتمند اما داغ خواهد بود که مانند  اگزینوس ۹۹۰، کاربران را ناامید خواهد کرد. پیشرفتی هم اگر قرار باشد وجود داشته باشد باید تا سال بعد شاهد آن باشیم. اما اگر سامسونگ واقعا از اشتباهات خود در ساخت تراشه درس بگیرد که معمولا این کار را نمی‌کند، باید انتظار داشته باشیم از لحاظ عملکرد بسیار نزدیک به همان اسنپدراگون ۸ نسل ۱ باشد چرا که تماما از لحاظ فناوری، لیتوگرافی، تعداد و نوع هسته‌ها با آن برابر است مگر اینکه فرکانس هسته‌ها را اندکی افزایش دهد که این موضوع باعث داغی بیش از حد می‌شود.

از طرفی یک دلیل دیگر هم وجود دارد که اگزینوس ۲۲۰۰ به اندازه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ قدرتمند باشد و آن هم این است که سامسونگ با عملکرد ضعیف خود در تولید اگزینوس ۹۹۰ کاربران را حسابی آشفته کرد. این کار باعث شد حتی فروش مدل‌های بعدی هم با مشکل مواجه شود. به همین خاطر فکر می‌کنیم سامسونگ کاری نمی‌کند که در نهایت فاصله‌ی عملکرد بین دو پردازنده آنقدر زیاد باشد که کاربران باز هم از خرید مدل‌های بین‌المللی صرف نظر کرده و پرچم‌داران شرکت‌های دیگر را که غالبا با تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام عرضه می‌شوند خریداری کنند.

سامسونگ نباید بگذارد گذشته تکرار شود و به نظر می‌رسد این‌بار واقعا نمی‌خواهد این اتفاق رخ دهد. اپل هر لحظه به این شرکت نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و این احتمال وجود دارد در طی سال جاری چندین بار صدر جدول را از شرکت کره‌ای برباید. بنابراین سامسونگ باید هرآنچه در چنته دارد رو کند تا بتواند اگزینوس ۲۲۰۰ را به عنوان نماینده‌ای شایسته رونمایی و در گوشی‌هایش استفاده کند تا بتواند اعتماد آن‌ها را تا سال‌ها جلب کند.

  • سامسونگ اگزینوس ۲۲۰۰ را با گرافیک AMD روز ۲۱ دی معرفی می‌کند
  • افشاگر معروف عملکرد اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ را زیر سوال برد، سپس توییت‌هایش را پاک کرد!
  • مشکل داغ کردن گوشی‌های اندرویدی پرچم‌دار سال ۲۰۲۲ ممکن است جدی باشد
  • ۵ چیز که دوست داریم در محصولات ۲۰۲۲ سامسونگ ببینیم
  • رندرهای جدیدی از گلکسی S22 پلاس منتشر شد

منبع: PhoneArena

نوشته گلکسی S22 با تراشه‌ی اگزینوس در خرده‌فروشی‌های اروپایی دیده شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala