این روزها در دنیای تکنولوژی خبر خاصی نیست. از ماه آوریل تا ژوئن، بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری با برگزاری رویدادهای سالانه‌ی خود، چشم‌انداز بزرگشان را در طی یک سال آینده شرح دادند. فیسبوک در اواخر آوریل با برگزاری کنفرانس F8 فصل کنفرانس‌های فناوری را آغاز کرد و سپس نوبت به کنفرانس مایکروسافت Build رسید و بعد از آن کنفرانس گوگل I/O و درنهایت اپل با کنفرانس WWDC به این فصل پایان داد. آمازون معمولا چنین رویدادهایی را برگزار نمی‌کند ولی در همین مدت از دو اسپیکر هوشمند جدید آمازون اکو رونمایی کرد.

البته زودتر از آنچه انتظارش را دارید شاهد خبرهای هیجان‌انگیزی خواهید بود. در پاییز سال جاری از اپل انتظار می‌رود که در سالگرد معرفی آیفون از یک مدل ویژه‌ی آیفون رونمایی کند و در مهرماه، احتمالا گوگل از گوشی پیکسل جدید رونمایی خواهد کرد. مایکروسافت هم مطابق رسم هرساله‌اش احتمالا در اوایل آبان ماه کنفرانس خبری برای معرفی سرفیس جدید برگزار می‌کند.

در حال حاضر که آرامشی موقت در دنیای فناوری حاکم شده، بهترین زمان برای بررسی تحولات حاضر و تاثیر آن در آینده‌ی تکنولوژی است. در فراسوی اغراق‌های معمول در این زمینه، کم‌کم اولین مراحل نبرد بر سر گام بعدی «رایانش» (coumputing) را داریم می‌بینیم.

در حال حاضر اپل و گوگل شاید بر بازار گوشی‌های هوشمند مسلط باشند، اما تکنولوژی‌هایی مانند واقعیت افزوده موجب عرضه‌ی پلتفرم‌های کاملا جدیدی می‌شوند که در بین آن‌ها هیچ برنده‌ی مشخصی وجود ندارد. بنابراین شرکت‌هایی مانند آمازون، مایکروسافت و فیسبوک که از قافله‌ی موبایل‌ها جا ماندند، تمام تلاش خود را می‌کنند که دوران گوشی‌های هوشمند هرچه زودتر به اتمام برسد و در این حین، انحصار دوگانه‌ی اپل و گوگل هم تمام شود.

ریسک‌پذیری همه‌جانبه

هر تغییر عمده درزمینه‌ی تکنولوژی برای کارآفرین‌هایی که آن را زودتر از دیگران می‌بینند، فرصت‌های بزرگی ایجاد کرده است. در دهه‌ی ۷۰ میلادی اپل و مایکروسافت بر سر گسترش بازار کامپیوترهای خانگی ریسک‌های بزرگی کردند. درحالی‌که صنعت کامپیوترهای بزرگ، کامپیوترهای خانگی را یک تب زودگذر می‌خواند، حالا می‌بینیم که حق با چه کسی بوده است.

به‌طور مشابه، مایکروسافت پتانسیل گوشی‌های هوشمند را کاملا درک نکرد، تا زمانی که اپل و گوگل با موفقیتشان اشتباه مایکروسافت را گوشزد کردند. در حال حاضر، اندروید گوگل محبوب‌ترین سیستم‌عامل در جهان است. و آیفون، علاوه بر سوق دادن اپل به سمت سودهای هنگفت، این شرکت را به جایگاه افسانه‌ای در دنیای تکنولوژی رسانده است.

به نظر می‌رسد زمان یک دایره‌ی مسطح باشد. در حال حاضر، ما شاهد اولین مراحل واقعیت افزوده و واقعیت مجازی هستیم؛ تکنولوژی‌هایی که جهان دیجیتال را روی حواس انسانی ما قرار می‌دهند.  یعنی هر زمان که اراده کنید، اطلاعات روانه‌ی گوش‌ها و چشمان شما می‌شود. وقتی‌که نت‌فلیکس و واتس‌اپ به‌صورت شناور روبروی شما باشند، چه نیازی به حمل موبایل است؟

چه کسی گوشی هوشمند را خواهد کشت

پلتفرم ARkit به اپ‌ها اجازه می‌دهد که تصاویر دیجیتالی را بر دنیای واقعی قرار دهند

برخی آن را یک تب زودگذر می‌نامند و برخی دیگر می‌گویند زیادی جدید و آزمایش نشده است که بشود این تکنولوژی را به‌عنوان تهدیدی برای گوشی‌های هوشمند به حساب آورد. ولی بااین‌حال، یک مسابقه‌ی حسابی بر سر ساختن پلتفرم‌های واقعیت افزوده‌ی آینده در جریان است.

الکسای آمازون در ابتدا یک دستیار دیجیتالی به نظر می‌آمد، اما یک «فرد» مجازی که ساعت و وضعیت آب‌وهوا را به شما می‌گوید، بدون شک صلاحیت کسب عنوان واقعیت افزوده را دارد. مایکروسافت هدست‌های شبه هولوگرامی‌اش به نام هولولنز را دارد. فیسبوک و اسنپ‌چت هر دو واقعیت افزوده را به‌صورت مستقیم در دوربین گوشی قرار داده‌اند. حتی استارت‌آپ Magic Leap که از جانب گوگل پشتیبانی شده، گمان می‌کند که هدست ساخت این شرکت که هنوز عرضه نشده، قابلیت تبدیل به یک پلتفرم جدید را دارد.

نتیجه‌ی نهایی این مسابقه، ساخت چیزی برای شکست دادن گوشی‌های هوشمند است. همان‌طور که کامپیوترهای قدیمی به دست کامپیوترهای خانگی شکست خوردند. نکته‌ی مشترک تمام این شرکت‌های مدعی این است که آن‌ها از قافله‌ی ساخت سیستم‌عامل گوشی هوشمند عقب افتاده‌اند. در حال حاضر، تمرکز آن‌ها روی دوران بعد از گوشی‌های هوشمند قرار گرفته است.

موقعیت تدافعی

اپل و گوگل هر دو از این تهدید آگاه هستند و بیکار ننشسته‌اند. اپل ARkit را دارد؛ سیستمی برای ساخت واقعیت افزوده برای اپ‌های آیفون که از طریق دوربین گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پلتفرم به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند و آسان هست که توسعه‌دهندگان آن را دوست داشته باشند و جایگاه اپل را درزمینه‌ی واقعیت افزوده محکم‌تر از قبل کنند. درصورتی‌که اپل عینک‌های هوشمندش را روانه‌ی بازار کند، چنین اپ‌هایی خیلی راحت روانه‌ی این عینک می‌شوند.

گوگل درزمینه‌ی واقعیت افزوده پروژه‌های مختلفی را در جریان دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به پروژه‌ی تانگو اشاره کرد. گرچه اولین نسخه از عینک گوگل گلس موفقیت‌آمیز نبود، اما اگر گوگل راهی برای اصلاح این عینک پیدا کند، این محصول درزمینه‌ی واقعیت افزوده به سکوی پرتابی برای اندروید تبدیل خواهد شد.

به طرز عجیبی، رفتن به موقعیت تدافعی شاید باعث شود که اپل انگیزه‌ی ناخوشایندی برای جایگزینی آیفون پیدا کند؛ زیرا اگر اپل بتواند سخت‌افزار پلتفرم بزرگ بعدی را بسازد، بدین معنی است که آمازون با الکسا و مایکروسافت با هولولنز موفق نخواهند شد.

درعین‌حال، همان‌طور که قدردان عرضه‌ی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای جدید هستیم، اما این نکته را مدنظر قرار دهید که هم‌اکنون در حال مشاهده‌ی ابتدای یک جنگ تکنولوژیک هستیم که می‌تواند برای یک دهه یا شاید بیشتر از آن ادامه داشته باشد.

منبع: Business Insider

منبع متن: digikala