کامپیوتر گیمینگ

حافظه

معمولا بسیاری از کاربران چندان به موضوع ارتقای حافظه کامپیوتر گیمینگ فکر نمی‌کنند زیرا به اندازه‌ی کارت گرافیک جذاب نیست و از سوی دیگر معمولا از نورهای RGB پر زرق‌و‌برق هم بهره نمی‌برد. با این حال اگر از جمله کاربرانی هستید که همچنان از هارد‌ دیسک یا HDD برای سیستم خود استفاده می‌کنید، دیگر وقت آن رسیده که به بهره‌گیری از حافظه SSD روی بیاورید. بخشی از کاربران هم نمی‌خواهند برای خرید SSD مبتنی بر ظرفیت بالا مبلغ زیادی بپردازند، معمولا یک حافظه با ظرفیت نسبتا پایین را صرفا برای درایو ویندوز خریداری می‌کنند و برای درایو‌های دیگر به بهره‌گیری از HDD ادامه می‌دهند. با این کار سرعت بوت شدن ویندوز و در کل سرعت سیستم به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

البته این روزها بسیاری از سیستم‌ها از SSD SATA استفاده می‌کنند. به همین خاطر برخی کاربران نمی‌دانند از بین SSD مبتنی بر SATA و NVMe باید کدام را انتخاب کنند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگرچه SSD NVMe مزایای قابل توجهی ارائه می‌دهد، اما این مزایا بیشتر در زمینه‌ی بهره‌وری و تولید محتوا به چشم می‌آید. به همین خاطر مشخصا در مورد بازی‌ها، به احتمال زیاد با تغییر محسوسی روبرو نمی‌شوید.

البته تفاوت قیمت این دو نوع حافظه SSD روز‌به‌روز کمتر می‌شود و به همین خاطر در کل توصیه می‌کنیم از بین حافظه‌های NVMe دست به انتخاب بزنید. خوشبختانه نصب حافظه SSD بسیار راحت است و بدون هیچ دردسر خاصی می‌توانید چنین کاری را انجام دهید.

رم

کامپیوتر گیمینگ

بسیاری از گیمرها برای ارتقای سیستم خود به رم توجه زیادی نشان می‌دهند. اما اگر در زمینه‌ی ظرفیت رم با کمبود چندانی روبرو نیستید، توصیه می‌کنیم هزینه‌ی مربوط به ارتقای این قطعه را در جای دیگری خرج کنید. برای گیمینگ، معمولا ۱۶ گیگابایت رم می‌تواند نیازهای شما را به خوبی برطرف کند. اگرچه مطمئنا ظرفیت بیشتر ضرری ندارد، اما با توجه به هزینه‌هایی که باید پرداخت کنید، مزایای چنین کاری معمولا مطابق انتظار شما نخواهد بود.

همانطور که گفتیم اگر می‌بینید مرتبا برای انجام کارهای مختلف با اتمام ظرفیت رم روبرو می‌شوید، در این شرایط ارتقای رم را مدنظر خود قرار دهید. به عنوان مثال اگر از جمله کاربرانی هستید که همواره صدها تب را در مرورگر باز می‌گذارید، احتمالا ارتقای رم برای شما تصمیم عاقلانه‌ای خواهد بود.

برای ارتقای رم کامپیوتر گیمینگ باید ببینید در مادربرد شما چند اسلات برای این کار وجود دارد. مادربردهای گران‌قیمت معمولا از ۴ اسلات برای رم بهره می‌برند ولی مادربردهای ارزان‌قیمت معمولا دارای دو اسلات برای رم هستند. همچنین اگر نورپردازی داخل کیس برای شما اهمیت زیادی دارد، می‌توانید از بین رم‌های دارای نور RGB دست به انتخاب بزنید تا جذابیت کیس موردنظر دوچندان شود.

کارت گرافیک

کامپیوتر گیمینگ

راجع به اهمیت زیادی کارت گرافیک برای کامپیوتر گیمینگ لازم نیست نکته‌ی خاصی را مطرح کنیم زیرا هر گیمری دوست دارد از بهترین کارت گرافیک موجود در بازار بهره ببرد. روی هم رفته اگرچه قطعات مختلف در زمینه‌ی عملکرد بازی‌ها تاثیرگذار هستند، اما بدون شک اهمیت هیچکدام از آن‌ها به پای کارت گرافیک نمی‌رسد. یک کارت گرافیک قدرتمند به شما اجازه می‌دهد انواع بازی‌ها را با فریم‌ریت بالاتر، رزولوشن بهتر و تنظیمات گرافیکی جذاب‌تر اجرا کنید.

طی چند سال اخیر کمبود جهانی کارت گرافیک دردسرهای زیادی را برای گیمرها ایجاد کرده است. اگرچه اخیرا این وضعیت رو به بهبود است، اما همچنان نمی‌توانیم قیمت بسیار بالای کارت‌های گرافیک را کتمان کنیم.

پردازنده

کامپیوتر گیمینگ

اگرچه کارت گرافیک همچنان مهم‌ترنین قطعه برای گیمرها محسوب می‌شود، اما پردازنده‌ی اصلی هم با فاصله‌ی کمی در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد. این دو قطعه باید با همکاری یکدیگر بهترین تجربه‌ی گیمینگ را به ارمغان بیاورند.

به عنوان مثال اگر از یک کارت گرافیک بسیار قدرتمند در کنار پردازنده‌ی ضعیف و قدیمی استفاده کنید، با این کار تمام توان کارت گرافیک مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به همین خاطر اگر به دنبال استفاده از کارت گرافیک قدرتمند هستید، حتما استفاده از یک پردازنده‌ی قدرتمند را هم باید در نظر بگیرید.

اگرچه در نگاه اول ارتقای پردازنده کار ساده‌ای است، اما در حقیقت در بیشتر اوقات برای تعویض پردازنده چاره‌ای جز تعویض مادربرد ندارید. زمانی هم که پردازنده و مادربرد تعویض می‌شوند، اساسا با یک کیس کاملا جدید روبرو خواهید شد.

سیستم خنک‌کننده

سیستم خنک‌کننده

اگر می‌بینید سیستم شما بیش از حد داغ می‌شود یا سروصدای آن رو به افزایش است، احتمالا وقت آن رسیده که به فکر استفاده از سیستم خنک‌کننده‌ی بهتری باشید. با این حال اگر همین حالا هم کامپیوتر گیمینگ شما در زمینه‌ی حرارت مشکل خاصی ندارد، احتمالا فقط با تعویض سیستم خنک‌کننده با بهبود عملکرد روبرو نخواهید شد. البته باید خاطرنشان کنیم اگر از یک خنک‌کننده‌ی قدرتمند استفاده کنید، هنگام اورکلاک کردن سیستم دست باز‌تری خواهید داشت.

در زمینه‌ی سیستم‌های خنک‌کننده هم خوشبختانه تنوع بسیار زیادی وجود دارد. از خنک‌کننده‌های معمولی گرفته تا مبتنی بر مایع که هرکدام از آن‌ها با توجه به مبلغی که پرداخت می‌کنید امکانات مختلفی را ارائه می‌دهند.

پاور

پاور

پاور منبع تغذیه‌ی کامپیوتر محسوب می‌شود که انرژی موردنیاز برای قطعات مختلف را تامین می‌کند. روی هم رفته کمتر کسی پاور کامپیوتر را تعویض می‌کند اما اگر این بخش از سیستم مشکل داشته باشد یا نتواند انرژی موردنیاز برای کارت گرافیک جدید را تامین کند، چاره‌ای جز تعویض آن نخواهید داشت.

کیس و زیبایی بصری

کیس

در نهایت باید به موضوع کیس و زیبایی بصری اشاره کنیم که برای بسیاری از گیمرها اهمیت زیادی دارد. یک کامپیوتر گیمینگ با مثلا کامپیوتر استفاده شده در اداره معمولا از نظر ظاهری تفاوت زیادی دارند. برخی از کیس‌ها از فن‌های دارای نور RGB بهره می‌برند که جذابیت ظاهری را دوچندان می‌کنند. همچنین خودتان هم با افزودن فن‌های RGB می‌توانید جذابیت کیس را بیشتر کنید.

  • راهنمای خرید سیستم گیمینگ ارزان برای تجربه بازی‌های روز‌ با کیفیت بالا

منبع: pocket-lint

نوشته برای ارتقای کامپیوتر گیمینگ باید کدام قطعات را در اولویت قرار دهید؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala