اما چرا علی‌رغم تمام وعده‌های ارائه شده، پهپادهای تحویل کالا فراگیر نشده‌اند؟ با توجه به چالش‌های فعلی، تا چند سال آینده این پهپادها فقط به طور محدود و در شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین با توجه به محدودیت‌های فنی و مالی، تا سال‌ها نباید انتظار فراگیر شدن چنین سرویس‌هایی را داشته باشیم.

همین حالا هم در برخی مناطق دور افتاده در کشورهای مختلف، کارهایی مانند ارسال دارو با پهپاد انجام می‌شود. اما افرادی مانند جف بزوس وعده داده بودند که چنین پهپادهایی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرا پهپادهای تحویل کالا چالش‌های زیادی دارند؟

پهپادهای تحویل کالا

اول از همه باید بگوییم که تکنولوژی این نوع پهپادها اصلا ساده نیست و از سوی دیگر باید به مقررات کشورهای مختلف در زمینه‌ی استفاده از پهپادها اشاره کنیم که محدودیت‌های زیادی را ایجاد می‌کنند. چنین پهپادهایی باید با دقت از موانعی مانند ساختمان‌ها، سیم‌های برق، درختان و افراد فاصله بگیرند.از سوی دیگر ممکن است GPS برای کسری از ثانیه دچار مشکل شود و در همین حین پهپاد سقوط کند.

تحویل کالا با پهپاد در مناطقی که خلوت هستند و موانع زیادی وجود ندارند، کار سختی نیست. اما در شهرهای شلوغ که هزاران نفر زندگی می‌کنند و موانع زیادی وجود دارد، چنین کاری اصلا ساده نیست. حتی اگر چالش‌های فنی برطرف شود، باید به هزینه‌های بالای این خدمات اشاره کنیم. چنین پهپادهایی بسته‌های چندان سنگین را نمی‌توانند حمل کنند و همین محدودیت هم هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

پهپادهای تحویل کالا را می‌توانیم با اتومبیل‌های خودران مقایسه کنیم. کارشناسان زیادی در مورد پتانسیل‌های هر دو تکنولوژی بارها سخنرانی کرده‌اند ولی این دو فناوری هنوز نتوانسته‌اند همه‌گیر شوند. اگرچه هر دو تکنولوژی فواید بسیار زیادی دارند، اما به نظر می‌رسد شرکت‌ها و افراد مختلف در این زمینه بیش از حد خوشبین بوده‌اند.

طی دهه‌های گذشته بارها در مورد فراگیر شدن ایده‌هایی مانند اتومبیل‌های خودران، تحویل کالا با پهپاد و جایگزین شدن تمام کارگران با ربات‌ها صحبت شده اما در دنیای واقعی چالش‌های بسیار زیادی وجود دارد و هنوز این ایده‌ها در حد و اندازه‌ی پیش‌بینی‌ها ظاهر نشده‌اند.

  • آیا پهپاد ارزش خرید دارد؟

منبع: nytimes

نوشته چرا از پهپادهای تحویل کالا خبری نیست؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala