قبل از اینکه به بررسی قابلیت‌های رابط جدید بپردازیم، باید این نکته را هم یادآور شویم که PCI Express 5.0 در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد اما همچنان بعد از پنج سال، به‌تازگی در میان کاربران جا افتاده و هنوز هم بسیاری از افراد حتی با سیستم حرفه‌ای، دارند از PCIe 4.0 استفاده می‌کنند که البته سرعت فوق‌العاده بالایی هم دارد. در حال حاضر سوکت‌های AM5 شرکت AMD و LGA1700 شرکت اینتل از نسخه‌ی ۵.۰ این فناوری پشتیبانی می‌کنند.

PCI-SIG روز گذشته رسما از PCI Express 7.0 رونمایی کرد. انتظار می‌رود نخستین سخت‌افزاری که از این فناوری پشتیبانی می‌کند در سال ۲۰۲۷ راهی بازار شود؛ یعنی طبق معمول، ۵ سال بعد. البته قبل از آن، PCI Express 6.0 را هم خواهیم داشت که گفته می‌شود از سال بعد در سیستم‌های سرور مورد استفاده قرار خواهد گرفت و احتمالا دو سال بعد هم کاربران عادی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

PCI Express 7.0

اینطور که به نظر می‌رسد، در آینده‌ای نزدیک، پهنای باند سیستم‌های کامپیوتری به شکل چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد چرا که هر نسل PCIe دارد دو برابر نسل گذشته سریع‌تر می‌شود. برای مثال PCIe 5.0 آنقدر سریع است که می‌توانید در یک چشم بهم زدن کلی اطلاعات حجیم را از طریق آن انتقال دهید. در حال حاضر شاید آرزوی خیلی‌ها باشد که تجربه‌ی کار با چنین رابط سریعی را داشته باشند اما می‌بینیم که PCIe 6.0 دو برابر سریع‌تر از آن است که این خودش سرعت آن را از حد تصور فراتر می‌برد. حال نسخه‌ی ۷.۰ این رابط رونمایی شده که گفته می‌شود دو برابر سریع‌تر از نسل قبل است. خودتان تصور کنید چه اتفاقی قرار است در سال ۲۰۲۷ یا همان حوالی رخ دهد.

برای اینکه درک درست‌تری از سرعت رابط جدید داشته باشید باید بگوییم PCI Express 7.0 قادر است روی یک مسیر دوطرفه، با سرعت ۳۲ گیگابایت بر ثانیه اطلاعات را انتقال دهد که یعنی به اندازه‌ی یک PCI Express 3.0 با ۱۶ مسیر کامل سرعت دارد که تا همین اواخر، رابط استاندارد گرافیک‌های فوق‌العاده قدرتمند به حساب می‌آمد. در این رابط جدید، بیشینه‌ی سرعت در کل ۱۶ مسیر هم به ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

PCI Express 7.0 announced with 512GB/s peak bandwidth

PCIe 7.0 همچنین از لحاظ مصرف انرژی هم وضعیت بهتری در مقایسه با نسل قبل دارد چرا که تمرکز شرکت سازنده به شکل ویژه‌ای روی این بخش بوده است. حال تا چه اندازه در مقایسه با نسل قبل بهبود را در این زمینه شاهد خواهیم بود مشخص نیست. از جمله قابلیت‌های این رابط جدید می‌توان به زمان تأخیر بسیار پایین و پشتیبانی از قابلیت برگردان جانبی (استفاده از سخت‌افزار قدیمی روی رابط جدید) اشاره کرد.

  • ارتقای کدام قطعه‌ی کامپیوتر تأثیر بیشتری بر عملکرد دارد؟

منبع: GSMArena

نوشته رابط PCI Express 7.0 با پهنای باند ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه معرفی شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala