در حال حاضر فقط دو شرکت وجود دارند که می‌توانند تراشه‌هایی با جدیدترین فناوری روز دنیا تولید کنند؛ سامسونگ و TSMC که البته در عملکرد این دو شرکت هم از لحاظ کیفیت، تفاوت محسوسی وجود دارد. وظیفه‌ی این دو شرکت این است که تراشه‌هایی را که توسط سایر شرکت‌ها نظیر اینتل، AMD، اپل، مدیاتک، کوالکام و… طراحی می‌شوند را تولید کنند. هر دو شرکت هم در حال حاضر روی فناوری ساخت ۳ نانومتری در حال کار هستند. همانطور که احتمالا هم می‌دانید، هرچه فناوری ساخت تراشه‌ای کوچک‌تر باشد، تعداد ترانزیستورها و قدرت پردازشی یک پردازنده بیشتر و توان مصرفی آن هم کمتر خواهد شد.

طبق قانون مور، هر دو سال یک‌بار باید تعداد ترانزیستورها دو برابر نسل قبل شود که این روزها گاهی اوقات به دلیل محدودیت‌های فیزیکی، شاهد رعایت نشدن آن هستیم. اما با این حال شرکت‌ها تلاش می‌کنند به این میزان دست پیدا کنند تا بتوانند تراشه‌های بسیار قدرتمندی را تولید و روانه‌ی بازار کنند.

سامسونگ و TSMC در تلاش هستند تا هرچه زودتر، به فناوری ساخت ۳ نانومتری تراشه‌ها دست پیدا کنند. البته به شکلی کاملا بهینه و پایدار. اگرچه TSMC در حال حاضر پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را برای ساخت تراشه در اختیار دارد و عملکرد آن هم در این زمینه عالی است، اما به نظر می‌رسد سامسونگ قرار است شرکت تایوانی را در دست‌یابی به فناوری جدید شکست دهد. ظاهرا سامسونگ تراشه‌های ۳ نانومتری خود را از هفته‌ی آینده به تولید انبوه می‌رساند اما TSMC قصد دارد اواخر امسال این کار را انجام دهد. حال باید دید آیا این فاصله باعث می‌شود شرکت‌ها سفارشات خود را به سامسونگ ارسال کنند یا خیر.

سامسونگ تراشه‌های 3 نانومتری

همچنین به نظر می‌رسد سامسونگ می‌خواهد از فناوری ساخت جدید GAA در تعبیه‌ی ترانزیستورها روی تراشه استفاده کند. از این طریق، جریان از طریق گیت‌هایی که از هر چهار طرف با ترانزیستورها در تماس هستند، کنترل می‌شود. این در حالی است که TSMC همچنان از فناوری ساخت FinFET که در زمان تراشه‌های ۲۲ نانومتری معرفی شده بود استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد شرکت تایوانی در سال ۲۰۲۶ و برای ساخت تراشه‌های ۲ نانومتری خود از فناوری ساخت GAA استفاده می‌کند. البته عملکرد TSMC در تولید تراشه‌هایی کم‌مصرف و قدرتمند آنقدر خوب هست که عدم استفاده از فناوری ساخت جدید تا حد زیادی جبران می‌شود.

فناوری GAA که سامسونگ قرار است برای ساخت پردازنده‌هایش استفاده کند، Multi-Bridge Channel Field Effect Transistor (به اختصار MBCFET) نام دارد که در واقع می‌توان آن را جدیدترین فناوری ساخت تراشه تا به امروز به حساب آورد. شما همچنین می‌توانید ویدیویی مربوط به این فناوری را هم در زیر مشاهده کنید.

به گزارش یک پایگاه خبری معتبر کره‌ای، ظاهرا استفاده از فناوری GAA باعث می‌شود فضای اطراف تراشه تا ۴۵٪ کاهش پیدا کند. در نتیجه‌ی این کاهش اندازه، قدرت پردازشی تا ۳۰٪ و مصرف انرژی هم تا ۵۰٪ کاهش پیدا می‌کند. هرچند در این بین یک مشکل وجود دارد. بازده تولید تراشه‌های ۳ نانومتری سامسونگ بسیار کم و نگران‌کننده بوده است. طبق آخرین گزارشات، بازده تولید تراشه‌های ۳ نانومتری شرکت کره‌ای فقط ۱۰ الی ۲۰٪ بود چون تراشه‌های برش‌خرده کیفیت لازم را نداشتند.

البته بازده تولید تراشه‌های ۴ نانومتری سامسونگ هم فقط ۳۵٪ بود و همین موضوع هم سبب نارضاتی کوالکام شد تا شرکت آمریکایی، تولید اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ را به TSMC بسپارد. هرچند اگر شرکت کره‌ای می‌خواهد هفته‌ی آینده، تراشه‌های ۳ نانومتری خود را به تولید انبوه برساند، این یعنی توانسته به یک میزان خوبی از بازده برسد.

به گزارش دیجی‌تایمز، ظاهرا شرکت‌های بزرگی نظیر AMD، اپل، Broadcom،‌ اینتل، مدیاتک، انویدیا و کوالکام، سامسونگ را فراموش کرده و سفارشات خود را برای تولید تراشه‌های ۳ نانومتری به TSMC داده‌اند. حال شاید بخشی از میزان تولید را سامسونگ بر عهده بگیرد ولی متأسفانه فعلا نمی‌توانیم در این رابطه به صورت قطعی صحبت کنیم.

همچنین به نظر می‌رسد به‌زودی، یک شرکت دیگر هم قرار است به سامسونگ و TSMC اضافه شود و آن هم اینتل است. شرکتی که سال‌های سال به عنوان برترین تولیدکننده‌ی تراشه در جهان فعالیت می‌کرد و حالا هم طبق گفته‌ی مدیرعاملش یعنی پت گسلینگر، قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، سامسونگ و TSMC را از میان بردارد.

  • شرکت TSMC تا سال ۲۰۲۵ تراشه‌های ۲ نانومتری را عرضه می‌کند

منبع: PhoneArena

نوشته تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری سامسونگ از هفته‌ی بعد آغاز می‌شود اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala