در ضمن در صورت اسمبل کردن کیس کامپیوتر خود، با نحوه‌ی نصب انواع و اقسام قطعات سخت‌افزاری آشنا می‌شوید و در نتیجه هر زمان که خواستید می‌توانید بدون کمک گرفتن از دیگران یا پرداخت هزینه اضافی، قطعات مختلف را تعویض کنید. اما برای افرادی که در این زمینه تجربه ندارند، چنین کاری می‌تواند ترسناک باشد. به همین خاطر در ادامه به ۸ نکته‌ی مهم می‌پردازیم که قبل از اسمبل کیس کامپیوتر بهتر است به آن‌ها توجه کنید.

۱. اسمبل کیس کامپیوتر آنقدرها هم سخت نیست

اسمبل کیس کامپیوتر

برای فردی که چندان فنی نیست، اسمبل کردن کیس کامپیوتر یک فرایند بسیار پیچیده و سخت به نظر می‌رسد. برخی افراد هم برای اینکه این فرایند را بسیار پیچیده نشان بدهند، مرتبا از اصطلاحاتی مانند اورکلاک و BIOS استفاده می‌کنند تا به دیگران نشان دهند در این زمینه از تخصص بالایی بهره می‌برند. اما در حقیقت چنین کاری اصلا سخت نیست و مثلا یکی از یوتیوبرها به نام Jayz Two Cents نشان داده که حتی یک کودک ۵ ساله با کمک محدود هم می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

البته بدون شک اگر خواستار بهره‌گیری از برخی ویژگی‌های خاص هستید، پیچیدگی این کار بسیار بیشتر می‌شود. به عنوان مثال راه‌اندازی سیستم خنک‌کننده‌ی مایع سفارشی اصلا کار راحتی نیست. اما اگر صرفا می‌خواهید قطعات اصلی را وصل کنید، با دیدن چند آموزش در یوتیوب به راحتی از پس انجام این کار برمی‌آیید.

  • طول عمر مفید یک کامپیوتر جدید چقدر باید باشد؟

۲. حالا احتمالا بهترین زمان برای اسمبل کیس کامپیوتر است

اسمبل کیس کامپیوتر

طی چند سال اخیر، گیمرها برای خرید کارت گرافیک باید موانع زیادی را پشت سر می‌گذاشتند و علاوه بر محدودیت عرضه‌ی آن‌ها، قیمت آن‌ها هم به طور قابل توجهی افزایش یافته بود. کارت گرافیک معمولا از جمله گران‌ترین قطعات موجود در کیس محسوب می‌شود و گیمرها و افرادی که برای کار خود با این قطعه سروکار دارند، نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

اگرچه کمبود برخی قطعات در بازار جهانی همچنان دیده می‌شود، اما با توجه به سقوط قیمت رمز‌ارزها، کارت گرافیک‌ها دیگر مانند گذشته برای استخراج ارزهای دیجیتالی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و به همین خاطر قیمت آن‌ها رو به کاهش است. البته با توجه به وضعیت تحریم‌ها و اقتصاد ایران، روند کاهش قیمت کارت گرافیک به اندازه‌ی کشورهای دیگر نیست اما از سوی دیگر باید به تلاطم‌های بازار دلار ایران هم اشاره کنیم. بنابراین احتمالا در حال حاضر بهترین زمان برای اسمبل یک کیس کامپیوتر محسوب می‌شود.

۳. به سازگاری قطعات مختلف توجه کنید

اسمبل کیس کامپیوتر

زمانی که برای کیس مشغول خرید قطعات مختلف هستید، باید حتما به سازگاری بین آن‌ها توجه کنید. تقریبا تمام کاربران می‌دانند که مادربردهای مختص پردازنده‌های AMD با مادربردهای سازگار با پردازنده‌های اینتل فرق دارند. در ضمن باید به نسل این پردازنده‌ها هم توجه نشان بدهید. از سوی دیگر اگر قصد استفاده از رم DDR5 ندارید، هنگام خرید مادربرد باید مراقب باشید که مادربرد مبتنی بر اسلات‌های مختص رم DDR5 نخرید. پاور هم از جمله دیگر قطعات مهم به حساب می‌آید که انرژی بخش‌های مختلف کیس را تامین می‌کند. بنابراین با توجه به انرژی موردنیاز برای کارت گرافیک، پردازنده و دیگر قطعات باید یک پاور مناسب بخرید.

گاهی اوقات هم تمام قطعات در نگاه اول با هم سازگار هستند اما در واقعیت تمام توان آن‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال ممکن است یک کارت گرافیک بسیار قدرتمند را در کنار پردازنده‌ی ضعیف قرار دهید. در این صورت تمام توان کارت گرافیک استفاده نمی‌شود.

در همین رابطه باید به محدودیت‌های مربوط به اندازه هم اشاره کنیم. اگر می‌خواهید از کیس کوچک استفاده کنید، پس برای قرار دادن کارت گرافیک‌های غول‌پیکر با مشکل روبرو می‌شوید. در زمینه‌ی سازگاری قطعات، سایت‌های گوناگونی وجود دارد و مثلا برای این کار می‌توانید از سایت PC Part Picker استفاده کنید.

  • چگونه برای مادربرد کامپیوتر خود پردازنده (CPU) جدید انتخاب کنیم؟

۴. مراقب الکتریسیته ساکن باشید

اسمبل کیس کامپیوتر

اگرچه احتمال خراب شدن یک قطعه‌ی سخت‌افزاری با الکتریسیته ساکن بسیار پایین است، اما چنین احتمالی وجود دارد. با توجه به قیمت بالای این قطعات، مطمئنا دوست ندارید این ریسک را بپذیرید.

زمانی که تعدادی زیادی الکترون آزاد را از سطوح اطراف خود می‌گیرید، در بدن شما الکتریسیته ساکن ایجاد می‌شود. وقتی که تعداد الکترون‌ها افزایش پیدا می‌کند، آن‌ها سعی می‌کنند به یک جسم رسانای دیگر منتقل شوند. این همان شوک ناچیزی است که هنگام دست زدن به اشیاء فلزی احساس می‌کنید.

متاسفانه بسیاری از قطعات کامپیوتر رسانایی بالایی دارند و یک جریان الکتریکی کوچک می‌تواند آسیب زیادی به آن‌ها برساند. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، استفاده از مچ‌بندهای ضد الکتریسیته ساکن است. اگر هم به چنین مچ‌بند‌هایی دسترسی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم روی یک زمین بدون فرش و موکت بایستید تا جریان الکتریسیته برق خالی شود. همچنین در حین انجام کار هر چند ثانیه یک بار به یک فلز جهت خالی شدن الکتریسیته ساکن دست بزنید.

۵. برای برخی قطعات خساست به خرج ندهید!

اسمبل کیس کامپیوتر

بیشتر کاربران بودجه‌ی خیلی زیادی برای اسمبل کردن کیس کامپیوتر ندارند. بودجه‌ی محدود هم یعنی باید برای برخی قطعات کوتاه بیایید که در نتیجه یا باید از قطعات دست دوم استفاده کنید یا اینکه قطعات با کیفیت پایین‌تر خریداری کنید. در برخی شرایط چنین کاری مشکل‌زا نیست. مثلا می‌توانید از رم ارزان‌قیمت و هارد دیسک به جای حافظه SSD استفاده کنید و هر زمانی که توان مالی پیدا کردید، این قطعات را تعویض کنید.

اما برای برخی قطعات اصلا نباید خساست به خرج دهید. اول از همه باید به مادربرد اشاره کنیم که تمام قطعات را به هم وصل می‌کند. اگر مادربرد کیفیت پایینی داشته باشد، احتمالا حداکثر توان برخی قطعات گران‌قیمت مورد استفاده نمی‌گیرد. همچنین از سوی دیگر باید به اهمیت پاور اشاره کنیم. اگر از پاور ضعیف استفاده کنید، در ادامه برای ارتقای کارت گرافیک دچار مشکل می‌شوید و به ناچار باید پاور را هم تعویض کنید.

  • برای ارتقای کامپیوتر گیمینگ باید کدام قطعات را در اولویت قرار دهید؟

۶. نصب پردازنده یکی از سخت‌ترین بخش‌های فرایند اسمبل است

نصب پردازنده

بیشتر قطعات کیس به راحتی در جای خود قرار می‌گیرند و پردازنده هم چندان از این قاعده مستثنا نیست. با این حال ریسک اشتباه در زمینه‌ی نصب پردازنده بیشتر از دیگر قطعات است. پردازنده یکی از قطعات بسیار گران سیستم محسوب می‌شود که از چندین پین ظریف در بخش پایینی خود بهره می‌برد. ریختن خمیر حرارتی روی این پین‌ها در بهترین حالت شما را برای تمیز کردن به دردسر می‌اندازد و در بدترین هم حالت به دلیل اتصال کوتاه موجب خرابی پردازنده می‌شود. از سوی دیگر باید به احتمال خم شدن پین‌ها حین نصب اشاره کنیم.

بعد از نصب پردازنده، نوبت به استفاده از خمیر سیلیکون یا همان خمیر حرارتی می‌شود که می‌تواند حرارت را بهتر به هیت سینک منتقل کند و در نتیجه پردازنده خنک‌تر خواهد شد. در زمینه‌ی استفاده از این خمیر هم نکات زیادی وجود دارد که بهتر است قبل از استفاده چند ویدیوی آموزشی در یوتیوب ببینید.

۷. اگر سیستم فورا کار نکرد، وحشت نکنید!

سیستم

بعد از تمام کردن فرایند اسمبل کامپیوتر، مطمئنا می‌خواهید هرچه زودتر سیستم را روشن کنید. اما ممکن است سیستم روشن نشود. اگر در این زمینه تازه‌کار باشید، احتمالا در این شرایط دچار استرس می‌شوید زیرا فکر می‌کنید مرتکب اشتباه شده‌اید و کامپیوتر خراب شده است. اما معمولا چنین مشکلی به دلیل نادیده گرفتن برخی نکات ساده رخ می‌دهد.

به عنوان مثال برخی کاربران نمی‌دانند که در پشت کیس یک سوییچ برای خاموش و روشن کردن پاور وجود دارد. اگر مشکل همچنان وجود دارد، ببینید آیا رم‌ها به درستی نصب شده‌اند یا نه. بعد از آن کابل‌های تمام قطعات را بررسی کنید و بهتر است به پردازنده و کارت گرافیک نگاهی بیندازید.

۸. همیشه می‌توانید قطعات مختلف را ارتقا دهید

کامپیوتر

برای اسمبل کردن کیس باید بین صدها قطعه‌ی مختلف دست به انتخاب بزنید که با توجه به بودجه‌ی موردنظر شما چنین کاری می‌تواند بسیار دشوار باشد. به همین خاطر در چنین شرایطی می‌توانید سیستم خود را طوری اسمبل کنید که در آینده ارتقای قطعات راحت‌تر شود. به عنوان مثال ارتقای برخی قطعات مانند رم و حافظه SSD بسیار راحت است و وقتی که پول کافی به دست آوردید، می‌توانید آن‌ها را تعویض کنید.

مهم‌ترین مزیت کامپیوتر دسکتاپ این است که تعویض قطعات مختلف به راحتی امکان‌پذیر است. بنابراین اگر می‌خواهید از یک پردازنده‌ی نسل ۱۲ اینتل استفاده کنید ولی پول کافی برای خرید i7 ندارید، ابتدا باید یک مادربرد مناسب بخرید تا بهره‌گیری از حداکثر توان این پردازنده امکان‌پذیر شود. سپس با خرید مثلا مدل i3 می‌توانید مدتی از آن استفاده کنید و هر زمان که پول کافی به دست آوردید، مدل i7 همین نسل را خریداری کنید. همین موضوع برای گرافیک، رم و حافظه SSD هم صدق می‌کند.

  • ارتقای کدام قطعه‌ی کامپیوتر تأثیر بیشتری بر عملکرد دارد؟

منبع: slashgear

نوشته ۸ نکته‌ی مهم که قبل از اسمبل کردن کیس کامپیوتر باید بدانید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala