در ماه ژانویه‌ی امسال بود که HMD، صاحب برند نوکیا تصمیم گرفت از پنج گوشی جدید خود رونمایی کند. این گوشی‌ها شامل G400 5G، نسخه‌ی ۴G نوکیا C100، نوکیا C200 و G100 بودند. همچنین یک گوشی نوکیا ۲۷۶۰ به شکل تاشوی قدیمی هم در این بین وجود داشت.

این گوشی‌ها در جریان نمایشگر CES 2022 در لاس‌وگاس رونمایی شدند اما تاکنون اطلاعات زیادی از آن‌ها منتشر نشده است. به نوعی می‌توان گفت HMD یکی از بی‌برنامه‌ترین شرکت‌های تاریخ فناوری است که اصلا مشخص نیست چه هدفی از تولید گوشی‌های هوشمند دارد. با این حال به‌تازگی توانستیم نوکیا G400 را در FCC مشاهده کنیم و از مشخصات فنی آن تا حدودی آگاه شویم.

این گوشی که گفته می‌شود ۲۴۰ دلار هم قیمت خواهد داشت، همانطور که از نامش پیداست از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کند و در واقع باید گفت تنها گوشی ۵G از بین آن ۴ مدل، همین G400 است. نمایشگر این گوشی ۶٫۵ اینچی از نوع LCD است و رفرش‌ریت آن هم به ۱۲۰ هرتز می‌رسد. بدین ترتیب G400 نخستین گوشی شرکت فنلاندی لقب می‌گیرد که از نمایشگری با این میزان رفرش‌ریت بهره خواهد برد.

نماینده‌ی مورد انتظار نوکیا قرار است با اندروید ۱۲ به عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض راهی بازار شود و به احتمال بسیار فراوان، حداقل دو سال هم از لحاظ نرم‌افزاری از سوی شرکت پشتیبانی خواهد شد. بهره‌مندی از ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و به احتمال بسیار زیاد، تراشه‌ی نسبتا خوب اسنپدراگون ۴۸۰ هم از سایر مشخصات فنی این محصول به حساب می‌آید که آن را به یک اقتصادی بسیار خوب تبدیل می‌کند.

اسنپدراگون ۴۸۰ مبتنی بر لیتوگرافی ۸ نانومتری است و از هشت هسته بهره می‌برد. ترتیب قرارگیری این هسته‌ها، ۲+۶ است که دو مورد نخست را هسته‌هایی از نوع Cortex-A76 با فرکانس ۲ گیگاهرتز و شش مورد بعدی را هسته‌هایی از نوع Cortex-A55 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این‌ها، در کنار پردازنده‌ی نسبتا کم‌مصرف ۸ نانومتری و همچنین بهره‌مندی از یک باتری پرظرفیت ۴۹۰۰ میلی‌آمپر ساعتی (۵۰۰۰ میلی‌آمپری)، انتظار می‌رود عملکرد G400 در نگه‌داری شارژ هم واقعا عالی باشد.

FCC documentation for the Nokia G400 5G reveals camera specs - $240 Nokia G400 5G visits the FCC with 120Hz refresh rate, 5000mAh battery, and triple camera array

به لطف لیست FCC، همچنین متوجه شدیم گوشی نوکیا G400 5G روی پنل پشتی خود از سه دوربین بهره خواهد برد که شامل اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، فوق عریض ۵ مگاپیکسلی و سنجش عمق ۲ مگاپیکسلی می‌شوند. دوربین سلفی هم که به صورت V شکل روی نمایشگر تعبیه شده، سنسوری به بزرگی ۱۶ مگاپیکسل دارد.

اگر از زمان رونمایی این گوشی‌ها تاکنون منتظر هستید تا راهی بازار شوند، باید بگوییم ظاهرا باید مدت زمان بیشتری منتظر بمانید. اینطور که به نظر می‌رسد، HMD قصد دارد در ماه نوامبر از این گوشی‌ها رونمایی کند. یعنی محصولی که در ماه نخست امسال رونمایی شد، یک ماه مانده به پایان همان سال قرار است برای فروش در دسترس قرار بگیرد. اتفاق عجیبی که قطعا نمی‌تواند برای نوکیا و نام این شرکت مناسب باشد. این در حالی است که پیش‌تر گفته می‌شد به‌زودی باید شاهد عرضه‌ی آن‌ها به بازار باشیم.

در نهایت هم باید به گوشی نوکیا G100 اشاره کنیم که خوشبختانه در فهرست FCC شاهد آن هم بودیم. طبق اطلاعات منتشر شده، G100 قرار است با قیمت ۱۵۰ دلار راهی بازار شود. با این قیمت، کاربر به یک نمایشگر ۶٫۵ اینچی از نوع LCD، دوربین سه‌گانه، حسگر اثرانگشت ادغام شده با کلید پاور، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و اینترنت ۴G دسترسی خواهد داشت.

اگر HMD بخواهد با همین روند به کار خود ادامه دهد، قطعا نوکیا نه تنها بازگشتی به دنیای گوشی‌های هوشمند نخواهد داشت بلکه دیر یا زود به سرنوشت LG دچار می‌شود. شرکت فنلاندی اگر می‌خواهد در بازار پر رقابت گوشی‌های هوشمند باقی بماند، باید خیلی زود فکری به حال خودش کند چون HMD ظاهرا تکلیف مشخصی ندارد، هرچند در ابتدا توانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. ولی الان چند سال است که نه گوشی میان‌رده‌ی خوبی از سوی شرکت می‌بینیم و نه پرچم‌داری در خور نام نوکیا و این اصلا نمی‌تواند آینده‌ی خوبی را در پی داشته باشد.

  • گوشی‌های پرچم‌دار نوکیا به آخر خط رسیدند
  • چرا امپراتوری نوکیا سقوط کرد؟

منبع: PhoneArena

نوشته نوکیا G400 5G نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری خواهد داشت اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala