اما در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا اصلا خریدن کارت گرافیک دست دوم کار عاقلانه‌ای است؟ از سوی دیگر آیا واقعا کارت گرافیکی که برای استخراج رمز‌ارز استفاده شده و به طور ۲۴ ساعته برای این کار مورد استفاده قرار گرفته، عمر مفید کافی خواهد داشت؟

چرا کارت گرافیک دست دوم ممکن است چندان هم بد نباشد

کارت گرافیک دست دوم

در بیشتر مواقع، هیچ راهی برای دانستن اینکه کارت گرافیک دست دوم چگونه مورد استفاده قرار گرفته، در اختیار ندارید. گاهی اوقات فروشنده‌ی کارت گرافیک را می‌شناسید و مثلا می‌دانید که این کارت گاهی اوقات برای اجرای بازی‌ها استفاده شده است. در این شرایط بدون نگرانی خاصی این قطعه را می‌خرید. اما واقعیت این است که بخش قابل توجهی از کارت‌های گرافیک دست دوم برای استخراج رمز‌ارزها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این یعنی کارت‌های موردنظر ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته مشغول کار بوده‌اند.

با این حال استفاده شدن یک کارت گرافیک برای استخراج رمز‌ارزها لزوما به معنای مشکل داشتن آن نیست. Linus Tech Tips که یکی از مشهورترین کانال‌های یوتیوب در زمینه‌ی سخت‌افزار محسوب می‌شود، در یکی از ویدیو‌های خود به این موضوع پرداخته است. به طور مشخص یکی از شرکت‌های سازنده‌ی کارت گرافیک به نام Palit Microsystems مدعی شده که حتی اگر یک کارت گرافیک ۲۴ ساعت ۷ روز هفته برای استخراج رمزارزها مورد استفاده قرار بگیرد، در هر سال فقط ۱۰ درصد از عملکرد خود را از دست می‌دهد.

در ویدیوی موردنظر هم چندین کارت گرافیک که طی زمان‌های متفاوت برای استخراج رمز‌ارز مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بررسی شد. در نهایت این افراد به این نتیجه رسیدند که استخراج رمز‌ارز یا کارت گرافیک موردنظر را به طور کامل خراب می‌کند یا هیچ مشکل مهمی پدید نمی‌آورد. بنابراین هیچ ارتباط مستقیمی بین کاهش عملکرد و زمان استفاده وجود ندارد. در نهایت این یوتیوبر می‌گوید که مشکلاتی مانند گرد و خاک و تمیز کردن کارت گرافیک می‌تواند مشکلات زیادی را از نظر عملکردی ایجاد کند.

چرا چنین خریدی ممکن است ارزش ریسک کردن نداشته باشد

کارت گرافیک دست دوم

در این ویدیوی کانال Linus Tech Tips فقط کارت‌هایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که به خوبی از آن‌ها مراقبت شده و تمیز مانده‌اند. اما هنگامی که یک کارت گرافیک دست دوم می‌خرید، نمی‌دانید که چطور با آن برخورد شده است. از سوی دیگر یک کارت گرافیک عاری از گرد و غبار لزوما به معنای عملکرد عالی آن نخواهد بود.

برخی افراد کارت‌های گرافیک خراب را می‌خرند و با جدا کردن و سرهم‌بندی دوباره‌ی برخی قطعات، بار دیگر این کارت گرافیک‌ها را احیاء می‌کنند. اما در نتیجه ممکن است یک کارت گرافیک که باید ۱۰ گیگابایت VRAM داشته باشد، فقط ۸ گیگابایت VRAM ارائه کند. در نهایت هم واسطه‌ها این کارت گرافیک‌ها را می‌خرند و در کشورهای مختلف در بازار قطعات دست دوم با قیمت‌های گوناگون به فروش می‌رسانند.

حتی اگر مثلا برخی از ماژول‌های مموری کارت گرافیک خراب شده باشند، این افراد می‌توانند کاری کنند که کارت گرافیک چنین مشکلی را بروز ندهد. از سوی دیگر اگرچه شاید در ابتدا کارت گرافیک دست دوم مشکل خاصی نداشته باشد، اما ممکن است بعد از مدتی استفاده مثلا فن آن به طور کامل خراب شود یا حتی قطعات اصلی با مشکل روبرو شوند. بنابراین هنگام خرید کارت گرافیک دست دوم باید تمام این ریسک‌ها را در نظر داشته باشید.

  • آیا کارت گرافیک در اثر فشار زیاد از کار می‌افتد؟

منبع: SlashGear

نوشته آیا خریدن کارت گرافیک دست دوم منطقی است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala