اگر خبرهای مربوط به گوشی‌های مورد انتظار اپل را دنبال کرده باشید، قطعا می‌دانید که شرکت آمریکایی قصد دارد روی نمایشگر دو مدل پرو و پرو مکس از سری آیفون ۱۴ از حفره به جای ناچ استفاده کند. دو مدل استاندارد و مکس (پلاس) هم به احتمال فراوان از همان طراحی قدیمی یعنی ناچ روی صفحه بهره خواهند برد.

این موضوع در همان ابتدای کار، کاربران شرکت آمریکایی را ناراحت کرد چرا که آن‌ها می‌خواستند اپل در این نسل به طور کلی استفاده از ناچ را کنار گذاشته و به حفره روی بیاورد. اما شرکت آمریکایی تصمیم گرفت قابلیت‌های خاص را محدود به همان مدل‌های بالارده و به عبارتی پریمیوم کند.

حالا تصویری از محافظ صفحه‌ی آیفون ۱۴ پرو منتشر شده که نشان می‌دهد آن نگرانی‌ها اصلا دلیل خاصی نداشتند. چرا که حفره روی نمایشگر آیفون ۱۴ پرو آنقدر بزرگ هستند که فرق خیلی چشمگیری با ناچ ندارد. البته واقعا از اینکه یک ناچ بخش بزرگی از صفحه نمایش را اشغال کند بهتر است اما اگر بخواهیم از ۱ تا ۱۰ به تغییر ایجاد شده امتیاز بدهیم، ۶ امتیاز خوبی خواهد بود.

Leaked iPhone 14 Pro screen protector image - iPhone 14 Pro i-cutout takes up a lot of space, leaked screen protector image shows

تصویری از محافظ صفحه آیفون ۱۴ پرو

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، روی نمایشگر آیفون ۱۴ پرو دو حفره تعبیه خواهد شد که یکی از آن‌ها مربوط به دوربین سلفی و دیگری هم مربوط به سنسورهای تشخیص چهره خواهند بود. نمی‌دانیم چه اصراری است وقتی امنیت تمام کاربران با سنسور اثرانگشت تضمین است و سرعت و دقت بالایی هم دارد، اپل چرا به استفاده از سنسور تشخیص چهره روی آورده که در نهایت مجبور باشد در طراحی گوشی‌هایش از دو حفره استفاده کند.

این اتفاق واقعا عجیب است چرا که بسیاری از کاربران خود اپل دوست دارند حسگر اثرانگشت به این گوشی‌ها بازگردد. نه به خاطر طراحی بلکه آن‌ها خودشان خواهان بازگشت سنسور یادشده هستند. اما اپل که از لحاظ نرم‌افزاری دارد شبیه به اندروید می‌شود، می‌خواهد حداقل در ظاهر هم که شده، این ذهنیت را به کاربران بدهد که گوشی‌هایش خاص‌تر هستند. البته که کاهش حواشی نمایشگر واقعا محسوس بوده و این تغییر عالی است اما حفره روی صفحه بزرگ‌تر از چیزی است که به شخصه تصور می‌کردم.

iPhone 14 Pro i-cutout takes up a lot of space, leaked screen protector image shows

اگر به تصویر بالا نگاه کنید، می‌بینید که همه چیز به همان بزرگی روی صفحه قرار دارد و اپل فقط ناحیه‌ی اطراف آن را برداشته تا ظاهر جذاب‌تری به گوشی‌هایش بدهد. این یعنی اپل نتوانسته اندازه‌ی سنسورهای فیس‌آیدی و دوربین اصلی را کاهش دهد و در نتیجه بهترین راه حلی که می‌توانست استفاده کند همین بود که ناحیه‌ی مشکی رنگ را حذف کند.

نمی‌خواهیم بگوییم این تغییر خوب نیست و بهتر بود اتفاق نمی‌افتاد. اتفاقا همینکه اپل بعد از ۵ سال تصمیم گرفته اندازه‌ی ناچ را کاهش دهد خودش یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شود. روی صحبت‌مان با کسانی است که تصور می‌کنند با این طراحی جدید، قرار است در بخش بالایی نمایشگر در آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس محتوای بسیار بیشتری را مشاهده کنند که اصلا اینطور نیست. اتفاقا با وجود ناچ، بخش مربوط به دوربین سلفی و سنسورهای تشخیص چهره یکپارچه در کنار هم قرار دارند و اطراف آن‌ها را نمایشگر احاطه کرده است. اما در مدل‌های پرو بین حفره‌ی دوربین سلفی و سنسور اثرانگشت فاصله است و نمای خیلی جالبی ندارد. بنابراین خیلی جای نگرانی نیست چون از لحاظ ظاهری، با آیفون ۱۴ و ۱۴ مکس/پلاس چیز خاصی را از دست نمی‌دهید.

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی از مشخصات آیفون‌های مورد انتظار داشته باشیم باید بگوییم امسال این گوشی‌ها در چهار مدل استاندارد، مکس/پلاس، پرو و پرو مکس راهی بازار می‌شوند که به ترتیب ۶٫۱، ۶٫۷، ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچی خواهند بود. هر چهار گوشی دوربین بهتری خواهند داشت و با یک سیستم‌عامل راهی بازار می‌شوند اما مدل‌های پرو دوربین ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، دوربین تله‌فوتو، پردازنده‌ی A16 و ظاهر مدرن‌‌تری خواهند داشت. از آن طرف مدل‌های استاندارد و مکس دقیقا همان آیفون ۱۳ هستند با پردازنده‌ای قدرتمندتر و دوربین سلفی بهتر؛ در واقع تفاوت چشمگیری بین آن‌ها وجود ندارد.

این گوشی‌ها به احتمال بسیار زیاد باید در تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) در کنار اپل واچ سری ۸ رونمایی شوند.

  • گوشی آیفون ۱۴ اپل با همان قیمت نسل قبلی خود به فروش می‌رسد
  • جزئیات بیشتری از سری آیفون ۱۴ اپل فاش شد

منبع: PhoneArena

نوشته حفره روی صفحه آیفون ۱۴ پرو بزرگ‌تر از چیزی است که از بابتش خوشحال باشیم! اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala