با این حال، مشخصات سخت افزاری سطح بالا تنها چیزی نیست که یک گوشی گیمینگ را از گوشی‌های هوشمند دیگر متمایز می‌کند. در ادامه‌ی این مطلب، شما با ۹ ویژگی برتر گوشی‌های گیمینگ آشنا خواهید شد که امیدواریم گوشی‌های هوشمند معمولی هم از آن‌ها بهره بگیرند.

باتری دوگانه

باتری دوگانه

باتری دو سلولی یکی از ویژگی‌های سخت افزاری گوشی‌های گیمینگ است که در این حالت، گوشی به‌جای یک باتری تک سلولی بزرگ، از دو باتری با سلول‌های کوچک‌تر استفاده می‌کند. برای مثال، به‌جای یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، از دو سلول باتری ۲۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در کنار هم استفاده می‌شود.

با جدا کردن دو سلول باتری از یکدیگر، انرژی الکتریکی وارد شده به دستگاه در هنگام شارژ هم تقسیم می‌شود. فشار تقسیم شده بین دو باتری باعث می‌شود تا گرمای تولید شده توسط دستگاه کاهش یابد، سرعت شارژ بیشتر شود و سلامت باتری برای مدت طولانی‌تری حفظ شود.

اما نکته‌ی منفی این مسئله چیست؟ با توجه به نیاز به فضای بزرگ‌تر برای جای‌گیری ۲ سلول و همچنین مدیریت انرژی بین سخت افزار با تقسیم کردن جریان شارژ ورودی، ابعاد گوشی کمی بزرگ‌تر از حد معمول خواهد شد و اگر سازنده تمایلی به افزایش ابعاد گوشی نداشته باشد، مجبور است از باتری کوچک‌تری استفاده کند.

قابلیت Pass-Through Charging

گوشی گیمینگ

یکی از بهترین ویژگی‌های یک گوشی گیمینگ امروزی، قابلیت Pass-Through Charging است که با نام‌های دیگر مانند Bypass Charging یا Charge Separation هم شناخته می‌شود. این ویژگی به گوشی اجازه می‌دهد تا زمانی که به منبع انرژی متصل است، به‌جای انرژی موجود در باتری، از انرژی وارد شده توسط درگاه شارژ مورد نیاز خود را تامین کند که این‌کار باعث جلوگیری از گرم شدن دستگاه می‌شود.

به بیان دیگر، جریانی که از طریق شارژر وارد دستگاه شما می‌شود، به‌جای شارژ کردن باتری، مستقیما برای تامین انرژی گوشی صرف خواهد شد که این در دنیای گوشی‌های هوشمند بسیار عجیب و بی‌سابقه است. با این کار، باتری بلا استفاده و خنک باقی می‌ماند و سلامت آن در هنگام اجرای بازی‌های سنگین حفظ خواهد شد.

جک هدفون

گوشی گیمینگ

مدت زیادی است که جک هدفون از گوشی‌های هوشمند حذف شده و اکنون حتی دیدن آن در یک گوشی میان‌رده‌ هم عجیب و غیرمنتظره است. اما اگر به گوشی‌های گیمینگ امروزی توجه کرده باشید، آن‌ها هنوز به این درگاه محبوب وفادار مانده‌اند. دلیل پشتیبانی یک گوشی گیمینگ از جک هدفون این است که هدفون‌های باسیم در بسیاری از موارد از هدفون‌های بی‌سیم بهتر هستند، به‌ویژه برای گیمرها.

هدفون‌های باسیم انتخاب اول گیمرها هستند، زیرا نرخ تاخیر پایین‌تری دارند. تکنولوژی بی‌سیم به‌کار رفته در هدفون‌ها هنوز به سرعت مناسب برای رقابت با نمونه‌های باسیم دست نیافته و برای گیمرها حتی تاخیرهایی در حد میلی‌ثانیه هم تفاوت بزرگی در برد یا باخت ایجاد می‌کند.

حتی اگر گیمر هم نباشید و فقط از هدفون برای گوش کردن به محتوای معمولی مانند موسیقی و پادکست و تماشای فیلم و سریال استفاده می‌کنید، باز هم هدفون‌های باسیم انتخابی بهتر هستند، زیرا علاوه بر سرعت انتقال صوت بهتر؛ ارزان‌تر، سبک‌تر، مقاوم‌تر و تعمیر پذیرتر هستند و نیازی به شارژ ندارند و از همه مهم‌تر، کیفیت صدای بهتری را ارائه می‌کنند.

همچنین، به‌دلیل عدم استفاده از باتری، مدت زمان طولانی‌تری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، زیرا باتری‌ها بعد از مدتی ظرفیت اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند.

اسپیکرهای استریوی دوگانه

گوشی گیمینگ

اسپیکرهای استریوی دوگانه هر نوع تجربه‌ی استفاده از محتوای چند رسانه‌ای را غنی‌تر می‌کنند؛ فرقی ندارد تماشای فیلم و سریال باشد، ویدیوهای یوتیوب یا گیمینگ. بعضی از گوشی‌های گیمینگ، مانند ایسوس راگ‌فون ۶ پرو، اسپیکرهای استریوی دوگانه‌ای در پنل جلویی خود دارند که صدا را مستقیما به کاربر می‌رساند، در نتیجه هر نوت صوتی بلندتر و شفاف‌تر پخش خواهد شد و تجربه‌ای از صدای فراگیر را ارائه خواهد کرد.

پشتیبانی از کدک‌های بلوتوث بیشتر

بلوتوث

بلوتوث زبان ارتباط گوشی شما با دستگاه‌های بی‌سیم است و کدک بلوتوث مثل لهجه‌ای است که جزئیات اطلاعات مورد نظر را از طریق این زبان بین دو طرف منتقل می‌کند. در حال حاضر، کدک‌های بلوتوث مختلفی وجود دارند که هر یک از آن‌ها برای هدف خاصی مناسب‌تر هستند، مانند گوش دادن به موسیقی، برقراری تماس، گیمینگ یا تماشای ویدیو.

گوشی‌های معمولی از تعداد محدودی از این کدک‌ها پشتیبانی می‌کنند، اما یک گوشی گیمینگ امروزی از کدک‌های سطح بالا، مانند LDAC یا aptX HD و aptX Adaptive هم پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از کدک‌های بیشتر، امکان کنترل بیشتر و بهتر صدای ارائه شده توسط هدفون بی‌سیم را فراهم می‌کند.

آداپتور شارژر موجود در جعبه‌ی گوشی

شارژر

وجود شارژر در جعبه‌‌ی گوشی یک مزیت مهم برای خریداران محسوب می‌شود که متاسفانه به لطف اپل و پس از آن سامسونگ، در حال حذف شدن از بازار گوشی‌های هوشمند است. اما خوش‌بختانه گوشی‌های گیمینگ به این ترند نپیوستند و با خرید یک گوشی گیمینگ همچنان می‌توانید به یک آداپتور شارژ سریع و البته یک قاب رایگان برای دستگاه دسترسی داشته باشید.

شاید فکر کنید این ویژگی چندان هم مهم نیست، زیرا این روزها در هر خانه‌ای چندین مدل مختلف شارژر پیدا می‌شود، اما باید بدانید که شارژری که در جعبه‌ی گوشی شما وجود دارد، تقریبا همیشه بهترین گزینه‌ی موجود برای آن است.

حالت Gaming

گوشی گیمینگ

یک گوشی گیمینگ بدون Gaming Mode یا حالت گیمینگ، یک محصول ناقص است. خوش‌بختانه، امروزه علاوه بر تولید کننده‌های گوشی گیمینگ، دیگر تولید کننده‌های اندرویدی هم به‌‌دنبال اضافه کردن این ویژگی به نرم‌ افزار گوشی‌های خود هستند.

به‌عنوان مثال، سامسونگ چند سالی است که Game Launcher اختصاصی خود را برای گوشی‌های سری گلکسی عرضه کرده که گیم‌پلی بهتر و ویژگی‌های جذاب‌تری را ارائه می‌کنند. گوشی‌های پیکسل هم ویژگی مشابهی با نام Game Mode دارند. در این میان‌، آیفون‌ها با وجود این‌که یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های غیر گیمینگ برای گیمرها محسوب می‌شوند، همچنان از حالت ویژه‌ای برای گیمینگ بهره‌مند نیستند.

  • بهترین قابلیت گیمینگ گوگل شاید به گوشی‌های سامسونگ بیاید

شارژ کند

شارژ سریع

در عصر حاضر، کمپانی‌های مختلف در شکستن رکورد شارژ سریع و فوق سریع با هم رقابت دارند و ما کاربران هم به‌دلیل آسان‌تر شدن زندگی‌مان، از این ویژگی به شدت استقبال می‌کنیم. اما اگر دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، شارژ سریع موجب داغ شدن باتری و آسیب رسیدن به سلامت آن در درازمدت خواهد شد.

بنابراین، بعضی از گوشی‌های گیمینگ به شما اجازه می‌دهند تا به‌صورت دستی ویژگی شارژ سریع را به دلخواه خود غیرفعال کنید. این قابلیت خصوصا برای افرادی مناسب خواهد بود که گوشی خود را در طول شب شارژ و صبح آن را از شارژر جدا می‌کنند، زیرا با این کار از آسیب به باتری دستگاه‌شان جلوگیری می‌شود.

محدودیت شارژ کردن

محدودیت شارژ

باتری‌های لیتیوم یونی دوست ندارند به‌صورت کامل شارژ شوند و البته این را هم دوست ندارند که کاملا خالی شوند. این یعنی اگر عادت دارید همیشه گوشی خود را از صفر به ۱۰۰ درصد شارژ می‌رسانید، در واقع نادانسته عمر باتری آن را کاهش می‌دهید. ایده‌آل‌ترین حالت برای شارژ دستگاه این است که در صورت امکان شارژ آن را تا ۵۰ درصد نگه دارید، اما قطعا با استفاده‌ی روزانه‌ی کاربر امروزی نمی‌توان چنین کاری را انجام داد. پس کارشناسان توصیه می‌کنند گوشی خود را بیش از ۸۰ درصد شارژ نکنید.

اما گفتن این مسئله ساده است و نمی‌توان همیشه مراقب دستگاه بود تا میزان شارژ باتری فراتر از ۸۰ درصد نرود. گوشی‌های گیمینگ برای حل این مسئله هم یک راه‌کار مناسب دارند که همان محدودیت شارژ شدن است. در این حالت، پس از رسیدن شارژ باتری به ظرفیت مشخصی، گوشی اجازه نمی‌دهد فرایند شارژ باتری ادامه پیدا کند.

البته گوشی‌های سامسونگ هم به ویژگی مشابهی به‌‌ نام Protect Battery مجهز شده‌اند که با فعال کردن آن، پس از رسیدن به ۸۵ درصد ظرفیت باتری، دستگاه به‌صورت خودکار فرایند شارژ را متوقف می‌کند. آیفون هم ویژگی مشابهی به نام Optimized Battery Charging دارد که پس از رسیدن به ۸۰ درصد، شارژ باتری را متوقف و نزدیک به یک ساعت صبر می‌کند تا در صورت نیاز باتری را کامل شارژ کنید. این ویژگی‌ها بسیار در حفظ سلامت باتری موثر خواهند بود و امیدواریم همه‌ی گوشی‌های هوشمند به آن‌ها مجهز شوند.

گوشی‌های گیمینگ ویژگی‌های جذابی دارند که همه‌ی ما می‌خواهیم به آن‌‌ها دسترسی داشته باشیم

یک گوشی گیمینگ امروزی به انبوهی از ویژگی‌های جذاب مجهز است که همه‌ی گوشی‌های هوشمند دیگر هم باید از آن‌ها بهره‌مند شوند. همان‌طور که ممکن است شما هم متوجه شده باشید، بیشتر این ویژگی‌ها روی افزایش طول عمر و سلامت باتری متمرکز شده‌اند. توجه به این بخش بسیار مهم است، زیرا یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که کاربران گوشی‌های هوشمند با آن مواجه هستند.

متاسفانه با وجود رشد سریع فناوری و معرفی نوآوری‌های جذاب در طول این سال‌ها، باتری گوشی‌های هوشمند هیچ پیشرفت چشم‌گیری نداشته و تنها هر ساله سرعت شارژ آن بیشتر می‌شود. هنوز نمی‌دانیم چقدر زمان می‌برد تا باتری‌های گرافنی به ترند اصلی بازار تبدیل شوند، اما در حال حاضر، سرمایه‌گذاری روی ویژگی‌های نرم افزاری در حوزه‌ی باتری ایده‌ی مناسبی به‌نظر می‌رسد که امیدواریم همه‌ی تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند در تولید محصولات خود به این موضوع توجه کنند.

منبع: Make Use Of

نوشته ۹ ویژگی گوشی‌های گیمینگ که تمام گوشی‌های هوشمند باید داشته باشند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala