در حال حاضر، اگر بخواهید یک گوشی هوشمند با قابلیت افزایش اندازه‌ی نمایشگر را خریداری کنید، تنها گزینه‌ای که جلوی رویتان قرار دارد، گوشی‌های تاشو هستند. گوشی‌های تاشو هم فعلا توسط شرکت‌های مختلف اما در تعداد محدود تولید می‌شوند و بیشترین فعالیت را هم در این زمینه سامسونگ دارد که هر سال ۲ گوشی آن هم در دو نوع مختلف را راهی بازار می‌کند. بعد از سامسونگ با گوشی‌های زد فولد و زد فلیپ، هواوی با میت X2 و P50 پاکت، اوپو با اوپو فایند N، شیائومی با میکس فولد و ویوو با X فولد ایستاده‌اند که عملکردشان هم تا حدودی خوب است.

تمام این گوشی‌هایی که در بالا اشاره کردیم، قابلیت تاشوندگی دارند؛ یعنی گوشی از وسط جمع می‌شود تا راحت‌تر درون جیب قرار بگیرد و وقتی هم که کاربر به یک گوشی بزرگ‌تر نیاز داشته باشد، همان گوشی کوچک را از وسط باز می‌کند تا به هدفش برسد. دلیل اصلی جذابیت گوشی‌های تاشو هم دقیقا همین است. اما به نظر نمی‌رسد این شرکت‌های جاه‌طلب فقط همین مسیر را تا سال‌ها ادامه دهند. ظاهرا نوآوری فقط به گوشی‌های تاشو محدود نخواهد شد.

اگر خبرهای مربوطه را دنبال کرده باشید، می‌دانید سامسونگ و LG دو شرکتی هستند (در رابطه با LG باید بگوییم «بود») که روی یک فناوری جذاب دیگر هم کار می‌کنند. البته LG از بازار موبایل خارج شده و فقط مانده سامسونگ که اخیرا هم دیدیم از نمایشگرهایی با شکل انعطافی مختلف رونمایی کرد. LG نزدیک‌ترین شرکت به این فناوری بود اما متأسفانه خروج آن از بازار موبایل همانا و فراموش شدن گوشی جذاب آن همانا.

در ماه نوامبر سال گذشته اما سامسونگ تیزری از دو نوع نمایشگر منعطف OLED را رونمایی کرد. یکی از آن‌ها رول‌شدنی و دیگری هم اسلایدی بود. هر دو نمایشگر هم یک هدف مشابه با گوشی‌های تاشو دارند و آن هم این است که یک گوشی کوچک‌تر را به گوشی بزرگ‌تری تبدیل کنند. سامسونگ حتی یک وب‌سایت هم برای گوشی‌هایی تحت عنوان Flex OLED راه‌اندازی کرده که نشان می‌دهد تصمیم شرکت روی این مسأله کاملا جدی است.

افشاگر معروف حوزه‌ی فناوری یعنی Ice Universe هم اخیرا یک ویدیو (بالا) در توییتر منتشر کرد که در آن، می‌توانید سه نوع نمایشگر از سری Flex OLED را مشاهده کنید. تنها حدسی که می‌شود در این رابطه زد و تنها پیش‌بینی هم که می‌توان داشت این است که شرکت کره‌ای می‌خواهد از این نمایشگرها در گوشی یا محصولات دیگری استفاده کند. یکی از آن‌ها تاشوی سه‌گانه، یکی دیگر اسلایدی و دیگری هم ظاهرا یک کنسول گیمینگ است.

شرکت سامسونگ دیسپلی هم در آخر ویدیو یک نکته اضافه کرده مبنی بر اینکه طراحی گوشی‌های آینده به گونه‌ای خواهد بود که به شکل S یا دو بار به داخل تا شوند و این کار را هم به کمک دو لولای قدرتمند انجام خواهند داد. همچنین لپ‌تاپ‌های تاشو و محصولاتی که امکان باز شدن از دو طرف را دارند هم (اسلایدی) به مجموعه اضافه خواهند شد.

مشخص نیست چه زمانی این ویدیو ضبط شده و اصلا نمی‌دانیم برنامه‌ی سامسونگ برای عرضه‌ی محصولی متفاوت از گوشی‌های تاشو چیست. اینکه از آن‌ها به عنوان محصولات «نسل آینده» یاد شده خود گویای این موضوع هست که قرار نیست به این زودی‌ها شاهد رونمایی از آن‌ها باشیم. سامسونگ فعلا برای گوشی‌های تاشوی خود برنامه دارد و اخیرا هم گفته که تا سال ۲۰۲۵، فروش آن‌ها از فروش گوشی‌های سری گلکسی S بیشتر خواهد شد. این یعنی ما تا سال ۲۰۲۵ هم شاهد تولید و عرضه‌ی گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی S خواهیم بود.

با وجود دو سری محصول، امکان عرضه‌ی گوشی‌های دیگر تقریبا سخت می‌شود چون سامسونگ باید فضای خالی برای معرفی آن‌ها داشته باشد. خودتان می‌بینید که شرکت کره‌ای برای رونمایی از نخستین گوشی‌های تاشوی خود، سری گلکسی نوت را علی‌رغم محبوبیت بسیار بالا از خط تولید خود حرف کرد. بنابراین به نظر می‌رسد خبری از گوشی‌های جدید نخواهد بود تا زمانی که ۱، گوشی‌های تاشو به محبوبیت و بلوغ کامل برسند، ۲، بشود یک گوشی را از خطوط تولید حذف کرد.

  • نخستین تبلت تاشوی سامسونگ شاید شش ماه دیگر عرضه شود

منبع: PhoneArena

نوشته در این ویدیو جانشین گوشی‌های تاشوی سامسونگ را ببینید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala