چند وقتی هست که خبرهایی در رابطه با امکان نمایش تبلیغات در گوشی‌های هوشمند منتشر می‌شود اما ظاهرا خیلی زود، فراتر از فقط خبر می‌رویم و آن را در واقعیت هم شاهد خواهیم بود. نخستین شرکتی هم که می‌خواهد این کار را انجام دهد، اپل است که گفته می‌شود به احتمال خیلی زیاد قصد دارد در یک سری از اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده، تبلیغات به نمایش در بیاورد.

اگر خبری که شنیدیم حقیقت داشته باشد، به احتمال زیاد نقشه، کتاب‌ها و پادکست‌ها، از جمله اپلیکیشن‌هایی هستند که به احتمال زیاد در گوشی‌های آیفون تبلیغات نمایش خواهند داد. اما تصورتان از تبلیغات‌های آزاردهنده را دور بیندازید. اپل آنقدرها هم ساده نیست که با این کار، کاربران خود را از دست بدهد.

وقتی می‌گوییم تبلیغات، منظورمان این است که شرکت آمریکایی می‌خواهد در یک سری از اپلیکیشن‌های خود که در بالا هم به آن‌ها اشاره کردیم، به توصیه‌ی یک سری از شرکت‌ها، محل، کتاب، پادکست و… مورد نظر را به نمایش در بیاورد. این سیاست هم اکنون در اپ استور وجود دارد. مثلا وقتی شما برای یک اپلیکیشن پازل جست‌و‌جو کنید، یک سری از پازل‌ها در همان ابتدا به نمایش در می‌آیند که شاید اصلا مطابق خواسته‌ی شما نباشند اما این همان تبلیغاتی است که راجع به آن حرف می‌زنیم. اپل از توسعه‌دهندگان پول دریافت می‌کند تا این کار را برایشان انجام دهد.

حالا همین اتفاق دقیقا در اپ‌های مربوط به کتاب، پادکست و نقشه هم رخ می‌دهد. مثلا وقتی به دنبال رستوران می‌گردید، یک رستوران بزرگ با پرداخت مبلغی به اپل، از شرکت درخواست می‌کند نام رستورانش در نخستین صفحه‌ی جست‌و‌جوها به نمایش در بیاید. مشابه همین موضوع را در اپلیکیشن‌های کتاب و پادکست هم شاهد خواهیم بود. البته شاید هم این تبلیغات تا حدودی آزاردهنده شود. مثلا اپل اجازه دهد این شرکت‌ها در یک گوشه‌ی کوچک از اپلیکیشن‌های یادشده، بنر تبلیغاتی خود را به نمایش در بیاورند. در هر صورت، اپلیکیشن‌های پادکست، نقشه و کتاب از حالت بدون تبلیغ خارج کنونی خارج می‌شوند.

گورمن، از نویسندگان ارشد وب‌سایت معتبر بلومبرگ هم معتقد است اپل در اپ استور که همین حالا هم به نوعی تبلیغات به نمایش در می‌آورد، احتمال دارد که این تبلیغات را از بخش فقط جست‌و‌جو به بخش‌های دیگری نظیر سربرگ Today و صفحه‌ی دانلود اپلیکیشن‌ها هم ببرد. این پیش‌بینی گورمن با خبرهای اخیری که در وب‌سایت‌های معتبر دیگر نظیر ۹to5Mac و Apple Insider و MacRumors منتشر شده بود مطابقت دارد. ۹to5Google حتی به این موضوع هم اشاره کرد که در سربرگ Today، شاید این تبلیغات به صورت بنری بزرگ با عنوان «Ad» به نمایش در بیایند در حالی که در صفحات فردی، با رنگی متفاوت یا در بخشی با عنوان «You Might Also Like» (شاید خوشتان بیاید) به نمایش گذاشته شوند.

گورمن حتی پیش‌بینی کرده تبلیغات شاید در سرویس اپل تی‌وی پلاس هم به نمایش در بیایند با این تفاوت که هزینه‌ی اشتراک آن‌ها هم کاهش پیدا می‌کند. این دقیقا مشابه کاری است که نتفلیکس و دیزنی پلاس می‌خواهند اواخر امسال انجام دهند. در حال حاضر سرویس اشتراکی اپل برای تی‌وی پلاس فقط ۵ دلار در طول یک ماه است در حالی که تبلیغاتی هم ندارد (البته اپل یک‌بار به صورت نامحسوس در این سرویس تبلیغ منتشر کرد). شرکت آمریکایی نخستین بار در سال ۲۰۱۶ بود که تبلیغات را به اپ استور آورد. حتی در اپلیکیشن خبر خود هم تبلیغات به نمایش در می آورد. حالا می‌بینیم که قرار است این تبلیغات در گوشی‌های آیفون به شکلی گوناگون در اپ‌های دیگر هم به نمایش در بیایند.

  • ۸ قابلیت کاربردی آیفون که باید از آن‌ها استفاده کنید
  • آیفون ۱۴ پرو و ۴ قابلیت جذابی که آن را ارزشمندتر از مدل استاندارد می‌کند

منبع: The Verge

نوشته گوشی آیفون شما شاید به‌زودی تبلیغات نشان دهد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala