اپل در آپدیت کردن گوشی‌هایش بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تولید گوشی دارد و معمولا آن‌ها را به مدت ۵ سال چه از لحاظ نرم‌افزاری و چه از لحاظ امنیتی آپدیت می‌کند تا بدین ترتیب امسال، حتی گوشی‌هایی که در سال ۲۰۱۷ راهی بازار شدند هم واجد شرایط دریافت iOS 16 باشند.

اما مثل تمام شرکت‌های دیگر، اپل هم اگرچه آپدیتی را برای تعداد زیادی از گوشی‌هایش منتشر می‌کند اما تمام قابلیت‌های جذاب را برای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد. برای مثال اگر آیفون ۱۴ و مدل‌های مختلف آن قرار است به لطف iOS 16، یک ویژگی جذاب داشته باشند، آن ویژگی دیگر برای آیفون ۸ که آخرین مدلی است که آپدیت یادشده را دریافت می‌کند عرضه نمی‌شود تا بدین ترتیب کاربران یک وجه تمایزی بین مدل جدید و قدیم حس کنند.

همچنین گاهی اوقات گوشی‌های جدید سخت‌افزار خاصی دارند که آن‌ها را از گوشی‌های یک سال قبل هم شاید متمایز کند. برای مثال اگر به خاطر داشته باشید زمانی که اپل تصمیم گرفت با ارائه‌ی یک آپدیت، مشکل عدم شناسایی صورت کاربران در صورت پوشیدن ماسک را حل کند، فقط سری آیفون ۱۳ آن هم به لطف وجود سنسور تشخیص چهره‌ی پیشرفته‌اش توانست از این قابلیت بهره ببرد و حتی آیفون ۱۲ که یک سال قبل از آن رونمایی شده بود چنین قابلیتی نداشت.

در حال حاضر از آیفون ۸ گرفته تا ۱۳، واجد شرایط دریافت آپدیت iOS 16 هستند. این یعنی اپل باید سیستم‌عامل جدید خود را برای تعداد زیادی گوشی با سخت‌افزار مختلف بهینه کند. طبیعتا در این بین یک سری از گوشی‌ها نمی‌توانند یک سری از قابلیت‌های خوب را دریافت کنند که شما می‌توانید لیست این قابلیت‌ها را در زیر مشاهده کنید.

قابلیت‌هایی که آیفون‌های جدید می‌توانند از آن بهره ببرند

Live Text در ویدیوها: اکنون متن ویدیوها تعاملی‌تر شده‌اند به گونه‌ای که به کاربران اجازه داده می‌شود آن‌ها را کپی و پیست کنند، به دنبال معنای آن بگردند یا آن را ترجمه کنند. این قابلیت همچنین در اپ‌هایی نظیر Photos، سافاری، Quick Look و… هم در دسترس قرار دارد.

  • تعامل سریع در Live Text: اکنون داده‌های شناسایی شده در تصاویر یا ویدیوها فقط با لمس یک گزینه اطلاعاتی را برای کاربران به نمایش می‌گذارند نظیر، رهگیری پرواز یا ارسال بسته، ترجمه به زبان خارجی یا تبدیل واحد پولی.
  • زبان جدید برای Live Text: در iOS 16، قابلیت Live Textمی‌تواند از زبان‌های ژاپنی، کره‌ای و اوکراینی هم پشتیبانی کند.
  • ایموجی در متن: پیش‌نمایش iOS 16 در رویداد WWDC 2022 اپل نشان داد شما می‌توانید حتی هنگام ارسال پیام توسط سیری هم ایموجی ارسال کنید. این قابلیت فعلا از زبان‌های انگلیسی (استرالیا، کانادا، هند و آمریکا)، فرانسوی، آلمانی، ژاپنی، چینی ماندارین و اسپانیایی (مکزیک و اسپانیا) پشتیبانی می‌کند.
  • کشف قابلیت‌های یک اپلیکیشن به کمک سیری: یک قابلیت جذاب، کشف قابلیت‌های یک اپلیکیشن به کمک سیری است. به این صورت که شما وارد یک اپلیکیشن می‌شوید و شاید ندانید چطور می‌شود از آن استفاده کرد. کافی است سیری را فرا بخوانید و به او بگویید: «?Hey Siri, what can I do here» به این معنا که «سلام سیری، اینجا چه کاری می‌توانم انجام دهم؟» یا مثلا می‌توانید نام اپلیکیشن را هم بیاورید و بگویید: «?Hey Siri, what can I do with iMessage». سیری هم به شما اطلاعات کافی از این اپلیکیشن را می‌دهد. این قابلیت فعلا در همان زبان‌های یادشده در بالا فعال است.

  • تجربه‌ی جدید و لذت‌بخش گفتار به متن: قابلیت گفتار به متن یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های یک گوشی هوشمند است که اگر به درستی و به خوبی تعبیه شود، می‌تواند فوق‌العاده نقش مهمی در زندگی دیجیتالی کاربران ایفا کند. خصوصا در این دوره که ارتباطات بیشتر از هر زمان دیگری شده است. اپل اکنون امکان سوییچ سری و روان از متن به ویس و برعکس را فراهم کرده است. حتی می‌توانید بدون اینکه اصلا فرایند گفتار را متوقف کنید، متن نوشته شده را ویرایش کنید تا سرعت شما در تایپ کردن فوق‌العاده بیشتر شود.
  • مشخصات دارو: این قابلیت به شما اجازه می‌دهد با اسکن کردن لیبل دارو با دوربین آیفون XS/XR خود، اطلاعاتی راجع به نام، میزان اثر بخشی و فرم آن را مشاهده کنید.

  • جست‌و‌جو در تصویر: جست‌و‌جو در تصویر که بخشی از قابلیت Spotlight به حساب می‌آید اکنون قادر است از تصاویر موجود در اپلیکیشن Messages، نوت و Files، برای یافتن موقعیت مکانی، صحنه‌ها و به طور کلی هرچه که درون یک تصویر هست استفاده کند.
  • بهبود جست‌و‌جوی تصویری: اکنون کاربران می‌توانند یک شی خاص را از تصویر جدا کنند یا پس‌زمینه‌ی آن را حذف کنند. این قابلیت در اپ‌هایی نظیر Photos، سافاری، Quick Look و… قابل دسترسی است. همچنین قابلیت جست‌و‌جوی تصویری یا همان Visual Look Up اکنون می‌تواند پرنده‌ها، حشرات و مجسمه‌ها را هم شناسایی کند.
  • تصاویر زمینه‌ی فضایی: در بتای دوم iOS 16، دیدیم که اپل تصاویر زمینه‌ی فضایی را برای آیفون‌های XR و XS در دسترس قرار داد. در حالی که پیش‌تر فقط با گوشی‌هایی که از تراشه‌ی A13 به بالا استفاده می‌کردند فعال بود (آیفون ۱۱).

قابلیت‌های iOS 16 که برای آیفون ۱۱ به بالا عرضه می‌شوند

  • Live Captions: این قابلیت به خصوص برای کسانی که مشکل شنوایی دارند می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد. به لطف این قابلیت کاربران می‌توانند هر صدایی که درون گوشی آن‌ها پخش می‌شود را به صورت متن مشاهده کنند. به عبارتی دیگر، Live Captions برای آن‌ها زیرنویسی از صداهای درون گوشی را منتشر می‌کند. متأسفانه این قابلیت فقط برای کاربرانی که از آیفون ۱۱ به بالا استفاده می‌کنند در دسترس قرار دارد.

قابلیت‌های iOS 16 که منحصرا برای آیفون ۱۳ در دسترس قرار می‌گیرد

قابلیت‌های iOS 16

از آن‌جایی که سری آیفون ۱۳ در حال حاضر جدیدترین گوشی‌های اپل را شامل می‌شود، بدیهی است یک سری قابلیت انحصاری داشته باشد که از جمله این موارد می‌توان به قابلیت‌های زیر اشاره کرد:

  • تاری پیش‌زمینه در تصاویر پرتره: اکنون حین ثبت تصاویر پرتره، فقط پس‌زمینه حذف نمی‌شود بلکه می‌توان پیش‌زمینه را هم حذف کرد تا یک جلوه‌ی بسیار جذاب به تصاویر بخشید.
  • بهبود کیفیت ضبط فیلم در حالت سینماتیک: حالت سینماتیک یکی از حالت‌های حرفه‌ای و جذاب فیلم‌برداری در آیفون‌های سری ۱۳ است که گفته می‌شود در iOS 16 قرار است شاهد بهبود کیفیت آن باشیم. ظاهرا افکت‌های عمق میدان در گوشه‌های تصاویر اندکی بهتر و واقعی‌تر شده‌اند که این خبر خوبی است.

چه آیفون‌هایی از آیکن جدید باتری پشتیبانی می‌کنند؟

قابلیت‌های iOS 16

اگرچه یک سری از قابلیت‌ها به قدرت پردازشی بستگی دارد و در نتیجه برای همه‌ی گوشی‌ها منتشر نمی‌شود، ولی قابلیت ساده‌ای مثل آیکن باتری چیزی نیست که اصلا به این موارد ربطی داشته باشد. با این حال اپل تصمیم گرفت دارندگان آیفون ۸، SE، و آیفون‌های مینی و در برخی از سری‌ها مدل استاندارد را از داشتن این قابلیت محروم کند. گوشی‌هایی هم که از آن پشتیبانی می‌کنند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آیفون ۱۳، ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس
  • آیفون ۱۲، ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس
  • آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس
  • آیفون XS و XS مکس
  • آیفون X

جمع‌بندی

این تمام اطلاعاتی بود که از آپدیت جدید سیستم‌عامل iOS و قابلیت‌های مختلف آن می‌دانستیم. خوشبختانه بسیاری از قابلیت‌های خوب برای آیفون‌های سری X که برای حدودا ۴ سال پیش هستند در دسترس قرار دارد. انتظار دیگری هم از اپل نداشتیم چون تا همین حد پشتیبانی و ارائه‌ی قابلیت‌های نرم‌افزاری هم کاملا عالی ارزیابی می‌شود. iOS 16 قرار است پاییز امسال رسما عرضه شود. احتمالا این اتفاق ماه آینده رخ خواهد داد اما باز هم چیزی در این رابطه قطعی نشده و باید منتظر انتشار خبرهای بیشتر و موثق‌تر بمانیم.

  • طرح مفهومی جذاب آیفون ۱۴ پرو با سیستم‌عامل iOS 16 را ببینید
  • ۸ قابلیت کاربردی آیفون که باید از آن‌ها استفاده کنید
  • گوشی آیفون شما شاید به‌زودی تبلیغات نشان دهد

منبع: ۹to5Mac

نوشته این قابلیت‌های iOS 16 برای آیفون‌های قدیمی عرضه نمی‌شود اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala