اگرچه رویداد ProjectBeyond سه‌شنبه شب انویدیا بیشتر روی RTX 4080 (دو مدل ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی) و RTX 4090 متمرکز بود، اما این شرکت از کارت گرافیک RTX A6000 Ada Generation هم رونمایی کرد. محصولی که در واقع از آن به عنوان انقلابی در زمینه‌ی پردازش گرافیکی عصبی یاد می‌شود.

این کارت گرافیک از لحاظ ظاهری همچنان زبان طراحی مدل نسل گذشته‌ی خود را حفظ کرده اما از جدیدترین و پیشرفته‌ترین معماری انویدیا یعنی Ada Lovelace بهره می‌برد. اگرچه خود انویدیا در رابطه با مشخصات این محصول خیلی اطلاعات زیادی منتشر نکرده اما به لطف شرکت PNY توانسته‌ایم به بخش بزرگی از جزئیات این گرافیک دسترسی پیدا کنیم.

RTX A6000 Ada Generation از یک تراشه‌ی سیلیکونی ۶۰۸٫۴ میلی‌متری با ۷۶٫۳ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد و به ۱۸٫۱۷۶ هسته‌ی پردازشی کودا هم مجهز شده است. در نتیجه هم از لحاظ تعداد ترانزیستور و هم تعداد هسته‌های پردازشی وضعیت بهتری از قدرتمندترین کارت گرافیک سری RTX 40 یعنی RTX 4090 دارد. علاوه بر این‌ها، RTX A6000 Ada Generation از ۵۶۷ هسته‌ی تنسور نسل ۴، ۱۴۲ هسته‌ی رهگیری پرتو (Ray Tracing) نسل ۳ و ۴۸ گیگابایت حافظه‌ی پرسرعت از نوع GDDR6 با رابط ۳۸۴ بیتی بهره می‌برد. (RTX 4090 از ۱۶٫۳۸۴ هسته‌ی کودا و ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع GDDR6X بهره می‌برد).

این کارت گرافیک که در حالت عادی دو اسلات را اشغال می‌کند، از ۴ پورت DisplayPort 1.4، توان ۳۰۰ واتی و کانکتور برق ۱۶ پینی بهره می‌برد. مثل تمام کارت‌های سری Ada Lovelace، گرافیک RTX A6000 Ada Generation هم از فناوری‌های NVENC و NVDEC به همراه انکودینگ و دیکودینگ (رمزگشایی و رمزگذاری) AV1 با سه برابر عملکرد بهتر در مقایسه با قبل پشتیبانی می‌کند. از لحاظ قدرت پردازشی هم طبق ادعای انویدیا، این کارت گرافیک به لطف پشتیبانی از PCI Express نسل ۴ که پهنای باند بیشتری را برای آن فراهم می‌کند، حدودا ۲ الی ۴ برابر قدرتمندتر از کارت نسل قبل خود است.

در حال حاضر تنها چیزی که انویدیا اعلام کرده این است که RTX A6000 Ada Generation در ماه دسامبر امسال در اختیار شرکای تجاری این شرکت قرار خواهد گرفت تا آن‌ها نسخه‌ی سفارشی این کارت را برای بازار جهانی عرضه کنند. هنوز مشخص نشده این شرکت چه قیمتی را برای کارت گرافیک جدید خود در نظر گرفته اما انتظار می‌رود طی روزهای آتی خبرهای بیشتری در رابطه با آن منتشر شود.

برای مقایسه باید بگوییم RTX A6000 مبتنی بر معماری امپر با قیمت ۵۰۰۰ دلار در دسترس قرار دارد و از آن جایی هم که انویدیا قیمت RTX 4090 و RTX 4080 را هم در مقایسه با قبل افزایش داده، می‌توان پیش‌بینی کرد که این کارت هم با قیمت بیشتری از ۵۰۰۰ دلار راهی بازار شود.

  • فناوری DLSS 3 می‌تواند به گرافیک‌های قدیمی انویدیا هم اضافه شود

منبع: The Verge

نوشته انویدیا از گرافیک RTX A6000 Ada Generation با ۴۸ گیگابایت حافظه رونمایی کرد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala