زمانی که کارت گرافیک‌های جدید راهی بازار می‌شوند، بحث مصرف انرژی آن‌ها هم مورد توجه زیادی قرار می‌گیرد. این موضوع برای خریداران اهمیت زیادی دارد زیرا می‌خواهند بدانند که آیا پاور فعلی کامپیوتر آن‌ها از پس کارت گرافیک موردنظر برمی‌آید یا نه.

حداقل انرژی مصرفی در بین کارت گرافیک‌های مختلف تقریبا یکسان است

کارت گرافیک‌های پرچم‌دار

برخی کاربران بر این باور هستند که در صورت خرید از بین کارت گرافیک‌های پرچم‌دار، این قطعات در شرایط مختلف برق زیادی مصرف می‌کنند. اما خوشبختانه این موضوع صحت ندارد. با این حال وقتی که حداکثر توان آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در زمینه‌ی انرژی موردنیاز شاهد تفاوت گسترده‌ای بین آن‌ها هستیم.

به عنوان مثال بین حداکثر توان پردازشی و انرژی موردنیاز کارت گرافیک‌های GTX 1060 و RTX 3080 تفاوت زیادی وجود دارد اما زمانی که تحت فشار قرار ندارند، GTX 1060 حدود ۵ وات انرژی مصرف می‌کند و انرژی مصرفی RTX 3080 در این شرایط به حدود ۱۵ وات می‌رسد.

تفاوت زیاد مصرف انرژی حین فشار سنگین

کارت گرافیک‌های پرچم‌دار

کارت گرافیک‌های جدید برای ارائه‌ی توان سخت‌افزاری بیشتر، معمولا انرژی بیشتری را مصرف می‌کنند و به همین خاطر عمدتا برای استفاده از گرافیک‌های تازه‌نفس، باید پاور بهتری را خریداری کنید. به عنوان مثال GTX 1060 حین اجرای بازی‌های سنگین تا ۱۲۵ وات هم انرژی مصرف می‌کند ولی مصرف انرژی  RTX 3080 در این شرایط به ۳۴۵ وات می‌رسد. این یعنی شاهد تفاوت ۲۲۰ واتی هستیم که اصلا مقدار کمی محسوب نمی‌شود.

با این حال واقعیت این است که اگر هر شب ۴ ساعت را برای اجرای بازی‌های سنگین صرف کنید، در نهایت تفاوت قیمت قبض برق مربوط به این دو کارت گرافیک چندان قابل توجه نخواهد بود. بنابراین هنگام خرید کارت گرافیک‌های قدرتمند، لازم نیست نگران افزایش قابل توجه قیمت قبض برق باشید.

  • آیا کارت گرافیک در اثر فشار زیاد از کار می‌افتد؟

منبع: How To Geek

نوشته آیا کارت گرافیک‌های پرچم‌دار در تمام شرایط برق زیادی مصرف می‌کنند؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala