ویدیو پروژکتور

ویدیو پروژکتور چگونه کار می‌کند؟

همانطور که احتمالا می‌دانید، با سوراخ کردن یک تکه کاغذ و قرار دادن چراغ قوه پشت آن، می‌توانید تصویر بزرگی از حفره‌ی موردنظر را بر روی دیوار ایجاد کنید. ویدئو پروژکتور هم به زبان ساده به همین شکل کار می‌کند با این تفاوت که به جای عبور نور از حفره، نور از یک لنز رد می‌شود و تصویر بزرگی بر روی دیوار به نمایش درمی‌آید. اما پروژکتورها برای این کار از فناوری‌های مختلفی استفاده می‌کنند که در ادامه تفاوت‌های بین آن‌ها را مطرح می‌کنیم.

پروژکتور CRT

ویدیو پروژکتور

فناوری استفاده شده برای این نوع پروژکتورها مشابه همان فناوری مانیتورهای قدیمی CRT است. پروژکتورهای CRT از لامپ پرتو کاتدی استفاده می‌کردند و با استفاده از سه لنز رنگی بزرگ به رنگ‌های قرمز، سبز و آبی تصاویر موردنظر را نمایش می‌دادند.

پروژکتور LCD

ویدیو پروژکتور

پروژکتورهای LCD از سه پنل مبتنی بر شیشه و کریستال مایع بهره می‌برند. این دستگاه‌ها همچنین مجهز به سه آینه‌ی معمولی و دو آینده دو رنگ هستند. بنابراین وقتی که می‌خواهید فیلمی را با پروژکتور LCD تماشا کنید، نور سفید از میان آینه‌های دو رنگ عبور می‌کند و به سه رنگ قرمز، سبز و آبی تقسیم می‌شود.

این نورهای قرمز و سبز و آبی در سه پنل LCD مجزا منعکس می‌شوند و در نهایت یک تصویر واحد متحرک را بر روی پرده‌ی بزرگ نمایش می‌دهند.

پروژکتور DLP

ویدیو پروژکتور

پروژکتورهای DLP می‌توانند تصاویری با حداکثر ۳۵ میلیون رنگ پردازش کنند که بیشتر از توانایی چشم انسان است. به همین خاطر این نوع پروژکتورها با چیپ‌های DMD راهی بازار می‌شوند که این چیپ‌ها از میلیون‌ها میکرو‌آینه بهره می‌برند. به طور کلی هرچقدر تعداد این میکروآینه‌ها در تراشه بیشتر باشد، رزولوشن تصویر نهایی هم بالاتر خواهد بود.

پروژکتور LCOS

ویدیو پروژکتور

ویدئو پروژکتور های LCOS جدیدترین نوع پروژکتورها محسوب می‌شوند که عملا ترکیبی از پروژکتورهای LCD و DLP به حساب می‌آیند. اما برخلاف پروژکتورهای DLP که از آینه‌های کوچکی استفاده می‌کنند، مدل‌های LCOS مبتنی بر سیلیکون هستند.

در این دستگاه‌ها یک پرتو نور با استفاده از آینه‌های دو رنگ به قرمز، آبی و سبز تقسیم می‌شود و قبل از رسیدن به یک میکرودستگاه، از فیلترهای مختلفی عبور می‌کند. سپس نورهای فیلتر شده از طریق یک منشور ادغام می‌شوند و با استفاده از یک لنز روی پرده به نمایش درمی‌آیند.

پروژکتور LED

از نظر فنی، پروژکتور LED می‌تواند نوعی از پروژکتور LCD یا DLP باشد. این نوع پروژکتورها برای تولید نور از LED استفاده می‌کنند اما از سوی دیگر برای نمایش تصویر در نهایت تکنولوژی LCD یا DLP مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروژکتور لیزری

مانند پروژکتورهای LED، این نوع دستگاه‌ها هم از فناوری لیزر برای ایجاد نور استفاده می‌کنند. اما در نهایت برای ایجاد تصویر باید یکی از فناوری‌های DLP، LCD یا LCOS مورد استفاده قرار بگیرد.

کدام فناوری بهتر است؟

با توجه به اینکه فناوری LCOS ترکیبی از LCD و DLP است، این نوع پروژکتورها در حال حاضر بهترین مدل محسوب می‌شوند. به طور کلی، ویدئو پروژکتورهای LCOS نسبت به رقبا تصویر شفاف‌تری ارائه می‌دهند. علاوه بر این مدل‌های لیزری LCOS در کل عمر بیشتری دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

البته این مدل‌ها طبیعتا قیمت بالاتری دارند. از سوی دیگر، بسیاری از مدل‌های DLP کیفیتی در حد مدل‌های LCOS به ارمغان می‌آورند. بنابراین اگر دنبال پروژکتور مناسبی برای سینمای خانگی هستید، مدل‌های DLP هم می‌توانند توجه شما را جلب کنند و این نوع مدل‌ها معمولا کوچک‌تر و سبک‌تر هستند.

اما بزرگ‌ترین نقطه ضعف پروژکتورهای DLP پدیده‌ای موسوم به «اثر رنگین‌کمان» است. به زبان ساده، حین تماشای ویدیو‌های در حال پخش توسط این نوع پروژکتورها، ممکن است با بارقه‌هایی از رنگ‌های تقسیم شده روبرو شوید. طبق بررسی‌های صورت گرفته، حدود ۴۰ درصد از کاربران متوجه این پدیده می‌شوند. اما از آنجایی که این مشکل به بنیان و اساس این تکنولوژی برمی‌گردد، هیچ راهکاری برای جلوگیری کامل از بروز این مشکل وجود ندارد. اما با خرید نمونه‌های باکیفیت، این مشکل توجه کمتری را جلب می‌کند.

اگر هم غلظت رنگ برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است از بین پروژکتورهای LCD دست به انتخاب بزنید. این نوع پروژکتورها قیمت مناسب‌تری دارند ولی از طرف دیگر باید به اندازه‌ی بزرگ و وزن زیاد آن‌ها اشاره کنیم.نمونه‌های CRT هم دیگر از رده خارج شده‌اند و معمولا نمونه‌های تازه‌ساخت آن‌ها را نمی‌توانید پیدا کنید.

سخن آخر

جدیدترین پروژکتورهای موجود در بازار از ویژگی‌هایی مانند رزولوشن ۴K، HDR و رفرش ریت بالا بهره می‌برند. بنابراین اگر فیلم‌بین حرفه‌ای هستید، توصیه می‌کنیم برای شبیه‌سازی محیط سینما در خانه به فکر خرید چنین محصولی باشید.

  • ۶ فاکتور مهم که برای خرید انواع ویدئو پروژکتور خانگی و تجاری باید بدانید

منبع: MakeUseOf

نوشته ویدیو پروژکتور چگونه کار می‌کند؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala