ویژگی‌های زیادی صحرای آریزونا را مشابه محیط ماه کرده است، از جمله سطوح چالش‌برانگیز، ساختار زمین‌شناسی جالب و زیرساخت‌های ارتباطی کم که فضانوردان مأموریت‌های آرتمیس در نزدیکی قطب جنوب ماه تجربه خواهند کرد.

دو مأموریت آنالوگ یا شبیه‌سازی شرایط حضور در دیگر اجرام فضایی، که برای اکتبر ۲۰۲۲ (مهر ۱۴۰۱) برنامه‌ریزی شده‌اند، شامل «تیم آزمایش میدانی برنامه‌ی فعالیت مشترک بیرون از وسیله‌ی نقلیه و جابه‌جایی انسانی سطحی» (JETT) و «مطالعات تحقیقات و فناوری بیابانی» (D-RATS) داده‌ها و درس‌های مهمی را به ناسا ارائه خواهند داد. این عملیات در یک محیط شبیه‌سازی شده از ماه برای تمرین برای رویدادهای واقعی صورت می‌گیرد.

JETT3: درک شرایط روشنایی قطب جنوب ماه برای پیاده‌روی

آزمایش «جت۳» (JETT3) شامل چهار راهپیمایی شبیه‌سازی شده است که برنامه‌ریزی آن مطابق با آرتمیس ۳، نخستین مأموریت فرود انسان روی ماه دنبال می‌شود. تمرکز اصلی این مأموریت کمک به ناسا برای درک شرایط لازم برای شرایط نوری منحصربه‌فرد در منطقه‌ی قطب جنوب ماه است.

این مأموریت ۴ تا ۹ اکتبر (۱۲ تا ۱۷ مهر) در نزدیکی دهانه‌ی SP، حدود ۶۰ کیلومتری شمال «فلگستف» (Flagstaff) برنامه‌ریزی شده است. JETT3 آخرین آزمایش از مجموعه‌ی JETT 2022 است که در مقیاس گسترده‌تر برای اطمینان از عملیات سطحی موفقیت‌آمیز و توسعه‌ی فناوری آرتمیس ۳ پیش می‌رود. برای ایجاد شرایط نوری مناسب، JETT3 در شب انجام می‌شود و یک خورشید شبیه‌سازی شده، نور و سایه‌های لازم را در میدان آزمایش فراهم می‌کند.

«اندرو فوستل» (Andrew Feustel) و «زنا کاردمن» (Zena Cardman) فضانوردان ناسا به‌عنوان خدمه‌ی هر یک از این چهار راهپیمایی شبیه‌سازی حضور خواهند داشت و با پوشیدن لباس‌های فضایی نمونه، در یک دایره با شعاع تقریبی ۱.۵ کیلومتر حرکت خواهند کرد.

این فضانوردان هنگام پوشیدن این لباس‌های ماکت که کاملا لباس‌های فضایی تحت فشار را شبیه‌سازی می‌کنند، از انواع ابزارها و تکنیک‌های ماه‌پیمایی برای جمع‌آوری نمونه‌ها از جمله چنگک، چکش و نمونه‌گیر استفاده می‌کنند.

یک تیم کنترل پرواز هم این فعالیت‌ها را از مرکز کنترل ماموریت در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون تگزاس هدایت می‌کند و یک تیم علمی هم این آزمایش‌ها را پیوسته تجزیه‌وتحلیل خواهد کرد.

در پایان هر روز و پایان مأموریت شبیه‌سازی شده، تیم علمی، تیم کنترل پرواز، خدمه و کارشناسان میدانی با یکدیگر درباره‌ی نتایج آزمایش‌ها تبادل نظر می‌کنند و در نهایت از این آموخته‌ها برای توسعه‌ی فناوری‌ها و برنامه‌ریزی عملیات مأموریت‌های آرتمیس استفاده می‌شود.

D-RATS: آزمایش سطح‌نوردهای تحت فشار

«دی-رتس» (D-RATS) عملیات مأموریت‌های پس از آرتمیس ۳ را تمرین می‌کند و شامل سه مأموریت برنامه‌ریزی شده برای ۱۱ تا ۲۲ اکتبر (۱۹ تا ۳۰ مهر) در منطقه‌ی «جریان گدازه‌ی نقطه سیاه» (Black Point Lava Flow) نزدیک دهانه‌ی SP خواهد بود.

این مأموریت در درجه‌ی اول بر انجام عملیات سطح‌نورد تحت فشار متمرکز است که یکی از عناصر کلیدی مأموریت‌های آتی آرتمیس با شروع از آرتمیس ۷ در سال ۲۰۳۰ متمرکز است.

سطح‌نوردهای تحت فشار مانند وسایل نقلیه‌ی تفریحی هستند که معمولا با نام RV شناخته می‌شوند و با داشتن هوای کافی، آب، غذا و تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز، امکان حضور ایمن فضانوردان را برای هفته‌ها فراهم می‌کنند. فضانوردان به آسانی می‌توانند داخل این سطح‌نورد زندگی و کار کنند و برای جمع‌آوری نمونه یا اجرای آزمایش از آن خارج شوند.

به‌عنوان بخشی از یک توافقنامه‌ی مطالعاتی برای ارائه‌ی یک سطح‌نورد تحت فشار در برنامه‌ی آرتمیس، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) هم در آزمایش D-RATS به ناسا می‌پیوندد و فضانوردان و مهندسان JAXA فرصت کار و زندگی در نمونه‌ی اولیه‌ی ماه‌نورد تحت فشار را خواهند داشت.

  • همکاری آژانس فضایی ژاپن و تویوتا برای ساخت ماه‌نورد

بدین ترتیب فضانوردان آژانس فضایی ژاپن «آکیهیکو هوشیده» (Akihiko Hoshide) و «نوریشیگه کانای» (Norishige Kanai)، و متخصص این آژانس «ناوفومی ایکدا» (Naofumi Ikeda) به فضانوردان ناسا «جسیکا میر» (Jessica Meir) و «استن لاو» (Stan Love) و مهندس ناسا «سارا شول» (Sarah Shull) می‌پیوندند تا طی سه روز یک سطح‌نورد تحت فشار را برانند. در این مدت گروه‌های دو نفره از خدمه، به فعالیت‌های بیرون از سطح‌نورد، از جمله پیاده‌روی‌های شبیه‌سازی شده هم می‌پردازند.

در سراسر آزمایش D-RATS، ناسا و جاکسا داده‌هایی را درباره‌ی طراحی ماه‌نورد تحت فشار، پیکربندی کابین، حالت‌های رانندگی، محدودیت‌های برنامه‌ریزی و عملیات مأموریت جمع‌آوری می‌کنند تا در طراحی کاوشگرهای تحت فشار آینده به‌کار ببرند.

تیمی از کنترل‌کننده‌های پرواز، فضانوردان و دانشمندان ناسا و جاکسا هم این مأموریت آنالوگ را از مرکز کنترل مأموریت هدایت و برای ثبت داده‌ها با خدمه و کارشناسان میدانی همکاری می‌کنند.

طی برنامه‌ی آرتمیس، قرار است ناسا نخستین زن و نخستین فرد رنگین‌پوست را بر ماه فرود بیاورد و راه را برای حضور طولانی‌مدت و پایدار انسان در تنها قمر زمین هموار سازد. این برنامه همچنین پله‌ای برای مأموریت‌های آینده به مریخ و اعماق فضا محسوب می‌شود.

عکس کاور: مأموریت‌های آزمایشی ناسا در صحرای آریزونا برای آمادگی برنامه‌ی آرتمیس
Credit: NASA/Regan Geeseman

منبع: NASA

نوشته ناسا پیاده‌روی و رانندگی روی ماه را در بیابان آریزونا تمرین می‌کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala