یکی از افشاگران معروف حوزه‌ی سخت‌افزار یعنی Raichu به‌تازگی اطلاعاتی را در توییتر در رابطه با پردازنده‌های سری Raptor Lake HX جدید اینتل مخصوص لپ‌تاپ منتشر کرده است. گفته می‌شود قدرتمندترین پردازنده از این سری Core i9-13900HX خواهد بود که از ۸ هسته‌ی قدرتمند و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف بهره خواهد برد؛ فرکانس این پردازنده هم در حالت پایه ۳٫۹ و در حالت بوست به ۵٫۴ گیگاهرتز خواهد رسید.

دومین پردازنده، Core i7-13700HX خواهد بود که گفته می‌شود از ۸ هسته‌ی قدرتمند و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف بهره خواهد برد. فرکانس بوست این پردازنده طبق اطلاعات منتشر شده ۵ گیگاهرتز و فرکانس پایه‌ی آن هم ۳٫۷ گیگاهرتز خواهد بود. در همین دسته، Core i7-13650HX هم قرار دارد. پردازنده‌ای که از ۶ هسته‌ی قدرتمند و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف بهره می‌برد. فرکانس این پردازنده در حالت بوست و پایه به ۴٫۹ و ۳٫۶ گیگاهرتز می‌رسد.

Core i5-13500HX و Core i5-13450HX هم آخرین پردازنده‌های این سری به حساب می‌آیند که البته مورد نخست از لحاظ تعداد هسته کاملا برابر با Core i7-13650HX است با این تفاوت که فرکانس پایه‌ی آن ۳٫۵ گیگاهرتز و فرکانس بوست آن ۴٫۷ گیگاهرتز است در حالی که مدل آخر از ۶ هسته قدرتمند و ۴ هسته کم‌مصرف بهره می‌برد و فرکانس آن در حالت پایه و بوست به ۳٫۴ و ۴٫۶ گیگاهرتز می‌رسد.

  • چگونه از لپ تاپ استفاده کنیم تا کمر و گردنمان آسیب نبیند؟

سری Raptor Lake HX اینتل توانایی بسیار بالایی را به لپ‌تاپ می‌آورد

نام پردازنده Core i9-13900HX Core i7-13700HX Core 13650HX Core 13500HX Core i5-13450HX
تعداد هسته‌ی قدرتمند ۱۶ ۸ ۶ ۶ ۶
تعداد هسته‌ی کم‌مصرف ۸ ۸ ۸ ۸ ۴
فرکانس پایه / بوست ۵.۴/۳.۹ گیگاهرتز ۵.۰/۳.۷ گیگاهرتز ۴.۹/۳.۶ گیگاهرتز ۴.۷/۳.۵ گیگاهرتز ۴.۶/۳.۴ گیگاهرتز

سری Raptor Lake HX پردازنده‌های واقعا قدرتمندی به حساب می‌آیند. اینکه یک لپ‌تاپ در مجموع از ۲۴ هسته بهره ببرد (۱۶ هسته قدرتمند و ۸ هسته کم‌مصرف) آن هم با فرکانس بیشتر از ۵ گیگاهرتز، اتفاق نسبتا جدیدی است که در دنیای لپ‌تاپ‌ها قرار است به وقوع بپیوندد چون در مقایسه با نسل قبل که به پردازنده‌های Alder Lake مجهز شده بودند، پیشرفت قابل توجهی را هم از لحاظ فرکانس و هم تعداد هسته نشان می‌دهند. علاوه بر این‌ها، انتظار می‌رود حافظه‌ی کش سطح سوم این پردازنده‌ها هم به مراتب بیشتر از قبل باشد.

همچنین اینتل قول داده پتانسیل اورکلاک پردازنده‌های نسل ۱۳ بسیار بهتر از قبل باشد. حال پرسش اینجاست که چه زمانی قرار است اینتل از پردازنده‌های سری Raptor Lake HX رونمایی کند. طبق گفته‌های اینتل، این اتفاق باید تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ رخ دهد. یعنی نخستین لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های جدید این شرکت باید طی یک ماه آتی راهی بازار شوند اما با این حال در سال ۲۰۲۳ تعداد این لپ‌تاپ‌ها طبیعتا بسیار بیشتر خواهد بود.

اینطور که به نظر می‌رسد، قرار است این تراشه‌ها را در کنار پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 40 در لپ‌تاپ‌های گیمینگ و قدرتمند سال ۲۰۲۳ شاهد باشیم. هنوز جزئیات زیادی از نسخه لپ‌تاپ سری RTX 40 در اختیار نداریم اما کیفیت آن‌ها در نسخه دسکتاپ نمایانگر آینده‌ای روشن است.

تنها نکته‌ای که شاید کاربران لپ‌تاپ را بیش از پیش نگران کرده، مصرف انرژی پردازنده‌های جدید باشد. از لحاظ توان پردازشی و گرافیکی که هیچ جای نگرانی وجود ندارد اما این پردازنده‌ها با توان بالایی که دارند، قطعا انرژی زیادی را می‌طلبند. این دقیقا جایی است که AMD می‌تواند با پردازنده‌های بسیار کم‌مصرف خود با معماری ذن ۴ دست بالاتر را داشته باشد. اما AMD فعلا مشخص نکرده چه زمانی قرار است از این تراشه‌ها رونمایی کند. هرچند تا این اتفاق رخ دهد، قطعا اینتل پردازنده‌های خود را راهی بازار خواهد کرد.

  • نتیجه بنچمارک پردازنده Core i9-13900KF و رایزن ۹ ۷۹۵۰X منتشر شد

منبع: Tom’s Hardware

نوشته اطلاعاتی از پردازنده‌های Raptor Lake منتشر شد؛ آینده لپ‌تاپ‌ها دگرگون می‌شود؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala