«تیم کوک»، مدیرعامل اپل این برنامه‌ها را در جلسه‌ای با مهندسان و کارمندان اپل در آلمان که در سفر اخیر او در سرتاسر اروپا نیز برگزار شد، فاش کرد. مدیرعامل اپل توضیح داد که حدوداً در سال ۲۰۲۴، بخشی از تراشه‌های مورد نیاز محصولات خود را در کارخانه‌ی آریزونا تولید خواهند کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که برخی از تولیدات این شرکت در اروپا نیز انجام شود، زیرا در حال‌ حاضر کارخانه‌های بیشتری در آن منطقه در حال احداث هستند.

مدیرعامل اپل در این رابطه گفت: «ما قبلاً تصمیم گرفته‌ایم از یک کارخانه در آریزونا خرید کنیم و این کارخانه سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی خواهد شد، بنابراین حدود دو سال یا شاید کم‌تر تا آن زمان فاصله داریم. اطمینان دارم در اروپا و با آشکارتر شدن این برنامه، بخشی از تراشه‌های خود را از کارخانه‌های آینده‌ی در این منطقه تأمین خواهیم کرد.»

تراشه‌های اپل

در این جلسه «ادی کیو»، مدیر خدمات اپل و «دیر اوبراین» رئیس خرده‌فروشی و منابع انسانی این شرکت نیز حضور داشته‌اند. اگرچه کوک جزئیات بیشتری درمورد انتقال تولید تراشه به ایالات‌ متحده آمریکا و اروپا ارائه نکرد، اما احتمالاً به کارخانه‌ای اشاره می‌کند که شرکت TSMC اکنون مشغول به ساخت‌وساز آن در آریزونا است.

شرکت تراشه‌سازی تایوانی TSMC تأمین‌کننده‌ی انحصاری پردازنده‌های اپل است و غول فناوری آمریکایی در همه‌ی محصولات خود از تراشه‌های پرچم‌دار سری A و تراشه‌های سری M بهره می‌برد. همان‌ طور که در گزارش بلومبرگ آمده، کارخانه‌ی TSMC چین قرار است سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی شود. شرکت تراشه‌سازی تایوانی اعلام کرده که کارخانه‌ی مذکور فعالیت خود را با تولید پردازنده‌های مبتنی‌ بر لیتوگرافی ۵ نانومتری آغاز خواهد کرد که حداقل یک‌ نسل نسب به فناوری استفاده‌ شده در محصولات اپل، عقب‌تر است.

این اقدام اپل در حالی انجام می‌شود که کوپرتینویی‌ها همچنان به تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خود در نقاط مختلف جهان ادامه می‌دهند. علاوه بر این، آمریکا از طریق قانون موسوم به «CHIPS» و «SCIENCE» بیش‌ از ۵۰ میلیارد دلار مشوق مالی برای شرکت‌های تراشه‌سازی که در این کشور فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته است.

  • اپل برای رقابت با گوگل حدودا ۴ سال زمان نیاز دارد

منبع: ۹To5mac

نوشته اپل بخشی از تراشه‌های خود را در ایالات‌ متحده آمریکا تولید خواهد کرد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala