AMD ظاهرا می‌خواهد نسخه‌ی غیر X پردازنده‌های سری رایزن ۷۰۰۰ را هم با قیمتی پایین‌تر، فرکانس کمتر و توان مصرفی ۶۵ وات به‌زودی رونمایی و راهی بازار کند. به‌تازگی خبرهای زیادی هم پیرامون این محصولات منتشر می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به حضور مدل رایزن ۵ ۷۶۰۰ و رایزن ۷ ۷۷۰۰ در بنچمارک‌های مختلف اشاره کرد. برای مثال در بنچمارک گیک‌بنچ بود که فهمیدیم رایزن ۷ ۷۷۰۰ در مقایسه با مدل X خود در بخش تک و چند هسته‌ای به ترتیب ۵ و ۱۱٪ کندتر است.

حالا اما وب‌سایت NotebookCheck اطلاعات بیشتری را در رابطه با فرکانس، تاریخ عرضه و قیمت پردازنده‌های سری رایزن ۷۰۰۰ را منتشر کرده است. طبق اطلاعات موجود، ظاهرا رایزن ۵ ۷۶۰۰ قرار است از فرکانس ۵٫۱ گیگاهرتز بهره ببرد در حالی که این میزان در مدل X آن به ۵٫۳ گیگاهرتز می‌رسد. هرچند به نظر می‌رسد تفاوت فقط به همین مورد محدود شود چرا که در سایر بخش‌ها نظیر تعداد و چینش هسته‌ها وضعیت مشابهی را شاهد هستیم. البته توان مصرفی این پردازنده هم اندکی کمتر از قبل خواهد بود (۶۵ وات).

  • نتیجه بنچمارک پردازنده Core i9-13900KF و رایزن ۹ ۷۹۵۰X منتشر شد

اما پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای و ۱۶ رشته‌ای رایزن ۷ ۷۷۰۰ به احتمال زیاد با فرکانس ۵٫۳ گیگاهرتز راهی بازار خواهد شد. توان مصرفی این پردازنده هم طبق اطلاعات موجود ۶۵ وات خواهد بود. اگر این اطلاعات درست باشند، یعنی فرکانس این محصول در مقایسه با مدل X با کاهش ۱۰۰ مگاهرتزی مواجه خواهد شد. در این پردازنده هم تعداد هسته‌ها و چینش آن‌ها با مدل X برابر خواهد بود.

در نهایت هم می‌رسیم به پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای و ۲۴ رشته‌ای رایزن ۹ ۷۹۰۰ که قدرتمندترین تراشه از سری رایزن ۷۰۰۰ غیر X خواهد بود. این پردازنده با فرکانس ۵٫۴ گیگاهرتز در دسترس قرار خواهد گرفت که در این صورت ۲۰۰ مگاهرتز در مقایسه با مدل X فرکانس کمتری خواهد داشت. اما نکته‌ی جالب اینجاست که این پردازنده هم توان مصرفی ۶۵ وات دارد در حالی که برای مدل X آن این میزان به ۱۷۰ وات می‌رسد.

طبق اطلاعات موجود، رایزن ۹ ۷۹۰۰، رایزن ۷ ۷۷۰۰ و رایزن ۵ ۷۶۰۰ باید در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ رسما راهی بازار شوند و قیمت آن‌ها هم به ترتیب ۴۲۹، ۳۲۹ و ۲۲۹ دلار خواهد بود. اگر این قیمت‌ها درست باشند، باید انتظار داشته باشیم در مقایسه با مدل X، رایزن ۷ و ۵ با کاهش قیمت ۷۰ دلاری و رایزن ۹ هم با کاهش قیمت ۱۲۰ دلاری راهی بازار شوند.

  • اطلاعاتی از پردازنده‌های رایزن ۷ ۷۸۰۰X و رایزن ۳ ۷۳۰۰X منتشر شد

منبع: NotebookCheck

نوشته رایزن ۹ ۷۹۰۰، ۷ ۷۷۰۰ و ۵ ۷۶۰۰ اوایل ۲۰۲۳ عرضه می‌شوند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala