در این مقاله‌ی آموزشی، نحوه عکاسی از غذا با استفاده از گوشی‌های آیفون را به شما آموزش خواهیم داد. این آموزش شامل استفاده از بهترین لنزها، بهترین تنظیمات عکاسی،‌ بهترین بهینه‌سازی و ویرایش‌ها، معرفی بهترین اپلیکیشن‌های ویرایش عکس و البته معرفی مهم‌ترین نکات برای عکاسی از غذا و خوراکی می‌شود.

خرید آیفون از دیجی‌کالا

آموزش عکاسی از غذا با استفاده از آیفون

فرقی نمی‌کند که خودتان آشپز باشید و یا اینکه در یک کافه و رستوران بوده و بخواهید از غذای خود عکاسی کنید. چند نکته اساسی و بسیار مهم در این میان وجود دارد که می‌تواند کمک زیادی به پیشرفت و حرفه‌ای شدن عکس‌های شما داشته باشد.

انتخاب لنز دوربین آیفون

ممکن است فکر کنید که لنزها بیشتر مربوط به با دوربین های DSLR حرفه ای هستند، اما این روزها، تعداد زیادی لنز عکاسی گیره‌دار مخصوص گوشی‌های آیفون (با قیمت های بسیار مناسب) در بازار وجود دارد که از آنها می توانید برای بهتر کردن تصاویر خود استفاده کنید.

لنزهای واید برای لنزهای مسطح عالی هستند، زیرا سطح و فضایی را که آیفون شما می تواند در عکس ثبت کند را گسترش می دهند. یا اگر بیشتر به نماهای نزدیک علاقه دارید، یک لنز ماکرو به شما امکان می دهد عکسی با فوکوس بالا و جزئیات بگیرید. لنزهای ماکرو برای ثبت عکس‌هایی با افکت بوکه قوی‌تر نیز عالی هستند. در عکس‌های بوکه، فوکوس روی سوژه جلویی قرار دارد و پس‌زمینه‌ی عکس تار و محو می‌شود. این کار به شما کمک می‌کند تا تاکید و تمرکز بیشتری روی سوژه اصلی عکس داشته باشید. از آنجایی که در مورد عکاسی از غذا با آیفون صحبت می‌کنیم، استفاده از تصاویر بوکه می‌تواند جزئیات غذا را بیشتر نمایش دهد.

  • با این ۲۰ ایده عکس‌هایی فوق‌العاده از خودتان بگیرید

عکاسی از غذا با آیفون

اپلیکیشن‌های عکاسی برای آیفون

وقتی صحبت از برنامه‌های عکاسی به میان می‌آید، باید در نظر داشته باشید بیشتر برنامه‌های آیفون به جای عکاسی به ویرایش عکس‌ها می‌پردازند (که کمی بعد به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت). اما برخی اپلیکیشن‌ها نیز در این میان وجود دارند که تمرکز خود را روی بحث عکاسی معطوف کرده‌اند. این با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌تواند تنظیمات دوربین (مثل نوردهی و فوکوس) را انتخاب کنید تا عکس‌هایی حرفه‌ای‌تر بگیرید.

اپلیکیشن Gemini Photos انتخابی عالی برای مدیریت عکس‌های دوربین گوشی آیفون شما است. در این اپلیکیشن می‌توانید عکس‌های تار یا تکراری را مدیریت و حذف کنید تا کمتر فضای ذخیره‌سازی آیفون شما اشغال ‌کنند. این اپلیکیشن به شما کمک می‌کند بین عکس‌های مشابه و تکراری را پیدا کرده و آن‌ها را حذف کنید.

  • ۱۰ ترفند ساده و کاربردی برای عکاسی با گوشی موبایل

اگر واقعاً در مورد عکاسی جدی هستید، اپلیکیشن Camera+2 را حتماً باید در نظر داشته باشید. این اپلیکیشن یک انتخاب عالی برای افرادی است که نگاهی حرفه‌ای تر به مقوله عکاسی با آیفون دارند زیرا اساساً آیفون شما را به یک دوربین DSLR کوچک تبدیل می کند. شما می‌توانید سرعت شاتر، نوردهی و فوکوس روی تصاویر خود را تغییر دهید و همچنین اینکه با فرمت RAW عکاسی کنید! تمام این موارد برای افراد حرفه‌ای که قصد استفاده از دوربین تلفن همراه را برای عکاسی دارند ضروری است.

همانطور که همه عکاسان خوب می دانند، نور طبیعی بهترین دوست شما در زمینه عکاسی است. پس هر چه سریعتر اپلیکیشن Lumos را دانلود کنید. با استفاده از این اپلیکیشن به تمام داده‌های مورد نیاز در مورد مکان خورشید و ماه در زمان‌های مختلف روز در هر مکانی دسترسی خواهید داشت تا بتوانید عکس‌های خود را برای شرایط نور مطلوب برنامه‌ریزی کنید. حتی تنظیماتی برای ارسال اعلان‌هایی درباره طلوع و غروب خورشید، مراحل مختلف ماه یا ساعت طلایی برای شما نیز وجود دارد.

نوردهی دوربین گوشی آیفون

تا جایی که می‌توانید، همیشه سعی کنید با تنظیمات نور طبیعی عکس بگیرید. استفاده از نورهای مصنوعی می تواند نوردهی و رنگ تصاویر شما را عجیب کرده و به هم بریزد، در نتیجه،‌ فرآیند ویرایش خسته کننده خواهد شد.

اما این بدان معنا نیست که هنگام عکاسی از غذا، باید غذای خود را در وسط روز زیر نور خورشید قرار دهید. در واقع، عکاسی در یک روز ابری نیز واقعاً ایده آل است. اگر حس می‌کنید که نور موجود هنگام عکاسی بسیار شدید است، می توانید یک تکه کاغذ یا یک پرده سفید نازک را روی منبع نور نگه دارید (مثل پنجره‌ای که در نزدیکی آن عکس می گیرید) تا آن را پخش کرده و از شدت آن بکاهید.

عکاسی از غذا با آیفون

اگر در تاریکی عکاسی می‌کنید تا به عکس‌های غذای خود حسی خاص و عجیب‌تر بدهید، به جای استفاده از نور فلاش آیفون خود، از یک چراغ قوه کوچک و قابل‌حمل استفاده کنید. نور این چراغ‌‌قوه‌ها معمولاً خیلی شدید نیست. در عین حال، منبع نور را به اطراف حرکت دهید تا زاویه مناسبی را برای عکاسی پیدا کنید.

  • ۵ ترفند عکاسی با موبایل برای گرفتن عکس‌های بی‌نظیر

کسانی که آیفون های جدیدتری دارند، (یعنی از آیفون ۱۱ و به بعد) می‌توانند حالت عکاسی اختصاصی در شب را امتحان کنند. در این حالت همه‌چیز به صورت اختصاصی برای عکاسی در شرایط نوری کم طراحی شده است و تمام تنظیمات دوربین بر همین اساس انجام می‌شوند. بنابراین، نتایج بهتری را تجربه خواهید کرد.

ویرایش عکس در گوشی آیفون

وقتی صحبت از ویرایش عکس در گوشی‌های آیفون به میان می‌آید، راه‌های مختلفی برای بهبود و ویرایش عکس‌های شما وجود دارد.

اگر در عکاسی تازه کار هستید، ویرایش مستقیم در اپلیکیشن عکس آیفون ممکن است کمی سخت و پیچیده باشد، زیرا باید با ویژگی هایی مانند نوردهی، هایلایت ها، سایه ها، کنتراست و اشباع آشنایی داشته باشید.

اگر دنبال روش ساده‌تری برای اضافه کردن فیلترهای آماده به عکس خودتان هستید، بهت است از برنامه‌های جانبی مخصوص این کار استفاده کنید. بعد از اینکه آشنایی بیشتری با مقوله ویرایش عکس با گوشی آیفون پیدا کردید، حالا می‌توانید از ویژگی Edit (همان ویرایش)‌ که در گوشی‌های آیفون تعبیه شده استفاده کرده و کنترل کاملی روی عکس خود داشته باشید.

بهترین اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر برای آیفون

اپلیکیشن Adobe Lightroom

اپلیکیشن ادوبی لایت‌روم یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌رو شما برای ویرایش عکس‌ها در آیفون است. اگر قصد عکاسی از غذا را داشته باشید، این اپلیکیشن پاسخگو تمام نیازهای شما برای ویرایش عکس خواهد بود. یکی از جالب‌ترین ویژگی این اپلیکیشن، امکان استفاده از تنظیمات پیش‌فرض (Preset) مختلف است. عکاسان حرفه‌ای در سراسر دنیا این Presetها را طراحی کرده و می‌فروشند. برخی از آن‌ها به صورت رایگان نیز برای دانلود در دسترس هستند. این Presetها به صورت مستقیم وارد لایت‌روم شده و با استفاده از آن‌ها تنها کافی است تا یک دکمه را فشار دهید تا تمام تغییرات روی عکس اعمال شوند. انجام تمامی این تنظیمات ممکن است ساعت‌ها به درازا بیجامد. هرکدام از این Presetها برای مقاصد مختلفی مناسب است.

عکاسی از غذا با آیفون

اپلیکیشن VSCO

این برنامه هنوز هم یکی از بهترین گزینه‌ها برای ویرایش عکس‌ها با استفاده از گوشی‌های آیفون است. اپلیکیشن VSCO بیش از ۲۰۰ نوع تنظیمات پیش‌فرض (Preset) و فیلتر است که کاربران می‌توانند آن‌ها ر برای ویرایش عکس‌های خود انتخاب کنند. این اپلیکیشن تنها محدود به ویرایش تصاویر نمی‌شود، بلکه می‌توانید ویدیوها را نیز در برنامه ویرایش کنید. بنابراین، به‌جای عکاسی از غذا با آیفون، می‌توانید فیلم‌های کوتاه زیبا و یا فایل‌های GIF خود را نیز ویرایش کنید.

اپلیکیشن Snapseed

اپلیکیشن Snapseed که توسط شرکت گوگول توسعه داده و منتشر شده است، یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای ویرایش تصاویر با استفاده از تلفن همراه است. این اپلیکیشن از فایل‌های JPEG و RAW پشتیبانی می‌کند. بنابراین، فرقی نمی‌کند که با کدام‌یک از این فرمت‌ها عکاسی می‌گیرید. طیف ابزارهای ویرایشی ارائه شده در snapseed بسیار متنوع است. در این اپلیکیشن نیز می‌توانید همانند لایت‌روم از تنظیمات پیش‌فرض (preset) مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، زمانی که تنظیمات خاصی خوشتان آمد،‌ می‌توانید آن را ذخیره کرده و به راحتی روی سایر عکس‌ها نیز اعمال کنید. به این ترتیب، تمامی عکس‌های شما ظاهر و احساسی ثابت خواهند داشت.

اپلیکیشن A Color Story

A Color Story که توسط شرکت Blogger برای بلاگرها ایجاد شده است. این اپلیکیشن بیشتر تلاش دارد تا طراوت و شادابی رنگ‌ها را در تصاویر بهبود ببخشد. بنابراین، استفاده از آن برای ویرایش عکس از غذا نیز می‌تواند انتخاب جالب و هوشمندانه‌ای باشد. در این اپلیکیشن بیش از ۵۰۰ فیلتر وجود دارد که کاربران می‌توانند بین آن‌ها انتخاب کنند. البته، تمام ابزارهای مورد نیاز برای ویرایش دستی تصاویر نیز در این اپلیکیشن تهیه شده است. ویژگی‌های اپلیکیشن A Color Story همین‌جا به پایان نمی‌رسد شما حتی می‌توانید تصاویر را به صورت دسته‌ای نیز ویرایش کنید.

اپلیکیشن Foodie

همه‌چیز از اسم این اپلیکیشن مشخص است! این برنامه مخصوص ویرایش عکس‌های مربوط به غذا و خوراکی است. بر همین اساس، بهترین و بهینه‌ترین فیلترها برای زیباتر کردن عکس‌ از غذا و خوراکی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر به عکاسی از غذا با آیفون خود علاقه‌مند هستید، می‌توانید فیلترهایی مثل Chewy، Yum و یا BBQ را در این اپلیکیشن امتحان کنید. تمام این فیلترها ظاهری واضح‌، هیجان‌انگیز و خوشمزه به تصاویر غذاهای شما می‌دهند. مجموعه‌ای را نکات و راهنمایی‌ها نیز در اپلیکیشن قرار دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بهترین و کم‌نقص‌ترین عکس‌ها را بگیرید.

 نکات ضروری در مورد عکاسی از غذا با گوشی آیفون

در بخش های قبل در مورد اهمیت استفاده از لنز مناسب، نوردهی، اپلیکیشن و ویرایش تصاویر صحبت شد. ولی یک موضوع بسیار مهم دیگر هم وجود دارد که شاید اهمیت آن از تمام موارد قبل بیشتر باشد: اینکه چطور عکس‌های زیبایی از غذا بگیرید و اینکه چه نکاتی بیشترین تاثیر را روی عکس‌های شما از غذاهای و خوراکی‌ها دارند.

۱. پس‌زمینه خنثی انتخاب کنید

منظور از انتخاب پس‌زمینه خنثی لزوماً به معنای سفید ساده نیست. اما پس‌زمینه‌هایی را انتخاب کنید که حواس‌تان را پرت نمی‌کنند یا سوژه‌ غذایی شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. رنگ های متضاد اغلب می‌توانند نتایج خوبی به همراه داشته باشند. بنابراین اگر از یک سوپ نارنجی روشن عکاسی می کنید، یک پیشخوان خاکستری کم رنگ یا میز چوبی تیره را به عنوان پس‌زمینه عکس خود امتحان کنید تا رنگ غذا روشن تر به نظر برسد.

  • چگونه با آیفون ویدیوی اسلوموشن ضبط و ویرایش کنید

۲. از فضای منفی استفاده کنید

فضای منفی بخش مهمی از خلق هنری چشم نواز و به یاد ماندنی را شامل می‌شود. بنابراین سعی کنید همین اصل را در عکاسی از غذا خود نیز به کار ببرید. وقتی عکستان را کادربندی می‌کنید، به این فکر کنید که چطور می‌توانید در اطراف غذا فاصله بگذارید تا چشم بیننده را به سمت سوژه کلیدی عکس و کادر هدایت کنید.

آموزش عکاسی از غذا با گوشی

۳. کادربندی و دکور خود را تغییر دهید

دوربین‌های DSLR اگرچه قابلیت‌های زیادی دارند، ولی دسترسی آن‌ها نسبت به دوربین گوشی محدودتر است. بهترین چیز در مورد دسترسی ۲۴ ساعته شبانه‌روز و ۷ روز هفته به دوربین این است که می توانیم در هر زمان و هر کجا که هستیم عکس بگیریم. اگر وقت دارید، سعی کنید غذای خود را در اطراف قاب و کادر دوربین جابجا کنید. وسایل اضافی مختلف مانند دستمال یا کارد و چنگال را اضافه کرده و یا بردارید. عمق زوم یا زوایای مختلف عکس را امتحان کنید. با انجام این کارها متوجه خواهید شد که حتی کوچکترین تغییرات نیز می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کنند.

۴. عناصر انسانی را هم به کار بگیرید

اگرچه که یک غذای زیبا و به‌خوبی طراحی شده به خودی خود می‌تواند باعث ترشح بزاق بیننده شود. ولی هیچ چیز مانند افزودن یک حس انسانی به عکس‌های شما تاثیرگذار نیست. از چند دوست بخواهید که دست‌های خود را در کادر و در کنار غذا قرار دهند و یا دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید تا از دستان خود استفاده کنید. از اینکه همین ژست‌های ساده چطور می تواند حس‌وحال عکس شما را تا این اندازه تغییر دهد شگفت زده خواهید شد.

خرید آیفون از دیجی‌کالا

منبع: Skillshare

نوشته همه‌چیز درباره عکاسی از غذا با گوشی‌های آیفون اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala