اپل ظاهرا قصد دارد سال آینده برای مدل پرو و احتمالا اولترا از سری آیفون ۱۵ کلیدهای غیر فیزیکی در نظر بگیرد. به این صورت که گفته می‌شود به جای این کلیدها یک موتور تاپتیک که عملکرد کلید پاور و کنترل صدا را شبیه‌سازی می‌کند جایگزین خواهد شد. تاپتیک ترکیبی است از دو کلمه‌ی تپ (Tap=ضربه) و هپتیک (Haptic = بازخورد لمسی) که بازخورد لمسی را به صورت لرزش برای کاربران دستگاه‌های اپل فراهم می‌کند.

مدت‌هاست که گفته می‌شود گوشی‌های هوشمند در آینده بدون هیچگونه کلید فیزیکی یا هیچگونه پورتی راهی بازار می‌شوند. ظاهرا اپل قرار است قبل از عرضه‌ی محصولی بدون پورت، ابتدا گوشی‌هایش را بدون کلید فیزیکی راهی بازار کند. نخستین محصول این شرکت بدون کلید فیزیکی هم احتمالا آیفون ۱۵ پرو خواهد بود که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود باید در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ رسما رونمایی شود.

این اطلاعات از سوی یکی از تأمین‌کنندگان قطعات آیفون‌ها منتشر شده و با توجه به اینکه مینگ‌چی کو، از تحلیلگران نام‌آشنای اپل هم ماه گذشته ادعای مشابهی را مطرح کرده بود، می‌توان انتظار داشت در نهایت این اتفاق رخ دهد. طبق گفته‌های این تأمین‌کننده، ظاهرا اپل در تلاش است تا قطعه‌ی HPMS را به گوشی‌های آینده‌ خود اضافه کند.

HPMS مخفف عبارت High-Performance Mixed-Signal و تراشه‌ای است که درون موتور لرزشی گوشی‌های آیفون قرار می‌گیرد. طبق اطلاعات منتشر شده، این تراشه در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ رسما در دسترس اپل قرار خواهد گرفت. به کمک این تراشه، موتور لرزشی می‌تواند عملکرد کلیدهای فیزیکی را شبیه‌سازی کند.

البته اپل از سال ۲۰۱۵ تاکنون بارها برای پیاده‌سازی چنین ایده‌ای به مشکل برخورده است. موتورهای تاپتیک درون مک‌بوک‌ها هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا عملکرد تاچ‌پد را شبیه‌سازی کنند. درون اپل واچ‌ها هم برای ارائه‌ی تجربه‌ی لرزشی واقعی از چنین موتورهایی استفاده شده و از سال ۲۰۲۰ حتی برای آیفون SE هم چنین موتوری برای شبیه‌سازی عملکرد کلید دایره‌ای هوم در نظر گرفته شده است. اما اگر آیفون ۱۵ پرو تماما با چنین قابلیتی راهی بازار شود، به نخستین گوشی تبدیل خواهد شد که هیچ یک از کلیدهای آن فیزیکی نیستند.

عدم وجود کلیدهای فیزیکی به گوشی‌ها در عملکرد بهتر در برابر نفوذ آب کمک خواهد کرد و احتمالا هم فقط برای دو مدل آیفون ۱۵ پرو و اولترا در نظر گرفته خواهد شد.

  • سری آیفون ۱۵ احتمالاً با فریم کناری خمیده تیتانیومی عرضه می‌شود

منبع: Gizchina

نوشته آیفون ۱۵ پرو احتمالا کلید فیزیکی نخواهد داشت اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala