طبیعتا هر نسل جدید از گوشی‌های پرچم‌دار، از نظر توان سخت‌افزاری با بهبود‌های قابل توجهی نسبت به نسل قبلی روبرو می‌شود. اما در این میان، امسال سامسونگ برای گوشی‌های سری گلکسی S23 رویکرد همیشگی خود را کنار گذاشته و در نتیجه در تمام بازارها همراه با چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به دست کاربران می‌رسند. البته این تراشه، همان تراشه‌ی استفاده شده در دیگر پرچم‌داران اندرویدی نیست و سامسونگ با همکاری کوالکام موفق شده سرعت هسته‌ی اصلی پردازنده را افزایش دهد.

  • مقایسه سری گلکسی S23 با S22؛ تفاوت‌های جزئی

دلایل برای خریدن

چیپست قدرتمند

گلکسی S23

طبق بررسی‌های اولیه، این تراشه نسبت به مدل معمولی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ می‌تواند در حوزه‌های مختلف به‌خوبی عرض اندام کند و در این میان حتی رقیب قدرتمندی برای چیپست A16 قرار گرفته در مدل‌های پرو آیفون ۱۴ محسوب می‌شود. بنابراین با خرید گلکسی S23 با توان سخت‌افزاری فوق‌العاده‌ای روبرو می‌شوید و تا سال‌ها نگران پایین بودن قدرت سخت‌افزاری برای اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف نخواهید بود.

نمایشگر روشن

گلکسی S23

سال گذشته گوشی‌های سری گلکسی S22 با نمایشگرهای فوق‌العاد‌ه‌ای معرفی شدند و طبیعتا امسال هم سامسونگ برای این گوشی‌ها توجه زیادی به نمایشگر نشان داده است. مهم‌ترین ارتقای صورت گرفته برای نمایشگر گلکسی S23، افزایش روشنایی آن است. نسل قبلی این گوشی از نمایشگر مبتنی بر حداکثر روشنایی ۱۳۰۰ نیت استفاده می‌کرد ولی حالا حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی S23 به ۱۷۵۰ نیت رسیده است. این یعنی از نظر حداکثر روشنایی تفاوتی با دو مدل دیگر این خانواده یعنی S23 پلاس و S23 اولترا ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد امسال هم سامسونگ در رده‌بندی نمایشگر گوشی‌های هوشمند می‌تواند بار دیگر در بالا جدول رده‌بندی قرار بگیرد.

دوام بالای بدنه

با توجه به اینکه گوشی‌های سری گلکسی S23 هنوز راهی بازار نشده‌اند، در این زمینه هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت صحبت کنیم. اما در هر صورت بر اساس ادعاهای مطرح شده از طرف سامسونگ، این گوشی‌ها به لطف استفاده از شیشه‌ی محافظ گوریلا گلس ویکتوس ۲ در پنل جلویی و پشتی، دوام بسیار بالاتری در برابر ضربات به ارمغان می‌آورند.

گلکسی S23

بنابراین اگر نگران ایجاد خط و خش روی بدنه و آسیب دیدن گوشی هستید، با خرید گلکسی S23 نسبت به نسل قبلی در این زمینه نگرانی کمتری خواهید داشت. همچنین مطابق معمول باید به پشتیبانی از گواهی IP68 هم اشاره کنیم که این یعنی کاملا ضدآب محسوب می‌شود. البته با وجود افزایش دوام بدنه، با توجه به اینکه این گوشی‌ها قیمت بالایی دارند، مطمئنا تقریبا تمام کاربران آن‌ها از کیس محافظ استفاده خواهند کرد.

بهبود دوربین سلفی

اگر کیفیت دوربین سلفی اهمیت زیادی برای شما دارد، در این مورد باید بگوییم که گلکسی S23 از دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد. این در حالی است که نسل قبلی آن با دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی راهی بازار شد. البته دوربین سلفی جدید صرفا از پیکسل‌های بیشتری بهره نمی‌برد بلکه حالا قابلیت فوکوس خودکار را هم دریافت کرده و در محیط‌های کم‌نور می‌تواند سلفی‌های جذاب‌تری ثبت کند. در ضمن قابلیت فیلمبرداری ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه را از قلم بیندازیم. بنابراین می‌توانید ویدیو‌های ۴K روان‌تری را ضبط کنید.

افزایش امکانات عکاسی در نور کم

سامسونگ مانند بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند، در چند سال اخیر توجه زیادی به بهبود کیفیت عکس‌های ثبت شده در محیط‌های کم‌نور نشان داده است. در این میان، گوشی‌های سری گلکسی S23 از الگوریتم‌های جدیدی برای پردازش تصاویر استفاده می‌کنند که می‌توانند جزئیات موجود در تصاویر را بهبود ببخشند و رنگ‌ها را با دقت بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهند. همچنین اگر طرفدار حالت پرتره هستید، با این گوشی حتی در محیط‌های کم‌نور هم می‌توانید افکت بوکه جذابی دریافت کنید.

حداقل بر روی کاغذ، تمام این ویژگی‌ها و امکانات جدید بسیار جذاب هستند اما طبیعتا بدون بررسی دوربین این گوشی‌ها، نمی‌توانیم نظر نهایی در مورد تغییرات صورت گرفته را صادر کنیم. اما به طور کلی اگر در محیط‌های کم‌نور عکس‌های زیادی را ثبت می‌کنید، به نظر می‌رسد گلکسی S23 در این زمینه نسبت به نسل قبلی بسیار بهتر ظاهر شده است.

طراحی جذاب

گلکسی S23

همانطور که انتظار داشتیم، سامسونگ برای گلکسی S23 و S23 پلاس ماژول دوربین را تغییر داده و حالا این دو گوشی از نظر ظاهری شباهت زیادی به مدل اولترا پیدا کرده‌اند. با وجود اینکه طراحی گوشی یک موضوع کاملا سلیقه‌ای است، اما در هر صورت باید اعتراف کنیم که این رویکرد جدید منجر به افزایش جذابیت ظاهری گلکسی S23 شده است.


دلایل برای نخریدن

تغییر نکردن دوربین‌ها

با وجود اینکه گلکسی S23 از نظر پردازش تصاویر امکانات جدیدی را دریافت کرده، اما از سوی دیگر باید خاطرنشان کنیم که تمام دوربین‌های اصلی هیچ تفاوتی با نسل قبلی ندارند. این یعنی با خرید این گوشی، بار دیگر با همان دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی روبرو می‌شوید. در بین گوشی‌های سری گلکسی S23، مهم‌ترین تغییر مربوط به دوربین فقط برای مدل اولترا عملی شده که از دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

واقعیت این است که احتمالا این موضوع برای بسیاری از کاربران اهمیتی ندارد. اما برای برخی کاربران، دوربین گوشی اهمیت بسیار زیادی دارد و برای این دسته از افراد، خرید گلکسی S23 در برابر نسل قبلی چندان منطقی نیست و احتمالا آن‌ها ترجیح می‌دهند همان S22 را خریداری کنند که در کشورهای مختلف با تخفیف فروخته می‌شود.

ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی مدل پایه

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار و انتقادات گسترده‌ی کاربران، سامسونگ امسال برای مدل پایه‌ی گلکسی S23 پلاس و S23 اولترا از حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی استفاده کرده که دو برابر نسل قبلی است. برای مقایسه باید بگوییم که مدل پایه‌ی گوشی‌های سری آیفون ۱۴ همچنان از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کنند. اما متاسفانه این مزیت به مدل استاندارد سری S23 راه پیدا نکرده و کاربران با خرید مدل پایه‌ی این گوشی، با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی روبرو می‌شوند.

ثابت ماندن سرعت شارژ

متاسفانه سامسونگ از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه‌ی سرعت شارژ گوشی‌های خود به‌شدت محافظه‌کارانه عمل می‌کند. به نظر می‌رسد بعد از اتفاقی که سال‌ها قبل برای گلکسی نوت رخ داد، مدیران این شرکت دیگر علاقه‌ی چندانی به افزایش قابل توجه سرعت شارژ گوشی‌های خود ندارند. با توجه به همین موضوع، امسال هم گلکسی S23 مانند نسل قبلی از شارژ ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند.

این در حالی است که گلکسی S23 پلاس و S23 اولترا با بهره‌گیری از شارژ ۴۵ واتی در این زمینه جذابیت بیشتری دارند. اما به نظر می‌رسد سامسونگ تصمیم گرفته با پایین نگه داشتن سرعت شارژ گلکسی S23، تمایز دو مدل دیگر را افزایش دهد تا جذابیت بیشتری برای کاربران داشته باشند.

سخن پایانی

همانطور که می‌توانید ببینید، این گوشی نسبت به نسل قبلی با ارتقا در برخی زمینه‌ها روبرو شده است و در کل یک پرچم‌دار جذاب محسوب می‌شود. اما از سوی دیگر، برخی بر این باور هستند که تغییرات صورت گرفته چندان هم مهم نیستند. بنابراین در نهایت باید تصمیم‌گیرید که آیا گلکسی S23 با این تغییرات ارزش خرید بالایی دارد یا نه.

منبع: Tom’s Guide

نوشته ۶ دلیل برای خریدن گلکسی S23 (و ۳ دلیل برای نخریدن) اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala