نوکیا پیش از این که در سال ۲۰۱۳ میلادی خود را در دام مایکروسافت گرفتار کند، برای رقابت با آیفون و گوشی‌های اندرویدی تلاش‌های زیادی کرد. نوکیا ۸۰۸ به عنوان آخرین گوشی سیمبین شکست خورد و نوکیا N9 به عنوان اولین و آخرین گوشی «می‌گو» (MeeGo) به نفع ویندوزفون کنار گذاشته شد. ولی نوکیا خیلی پیش از معرفی این دو گوشی، روی پلتفرم جالب دیگری هم کار می‌کرد. پلتفرمی به نام «مائمو» (Maemo) که در واقع نسخه‌ای سبک‌شده از سیستم‌عامل دسکتاپ لینوکس برای استفاده در گجت‌های موبایل بود. آخرین نسخه از این سیستم‌عامل به نام Maemo 5 در یکی از خاص‌ترین گوشی‌های هوشمند تاریخ به نام نوکیا N900 به کار رفت. این گوشی که در سال ۲۰۰۸ میلادی معرفی و در سال ۲۰۰۹ راهی بازار شد، ویژگی‌های داشت که آن را به یکی از محبوب‌ترین گجت‌ها نزد گیک‌های تکنولوژی تبدیل می‌کرد. با موزه گجت‌های رتروی دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با هم نگاهی به این گجت فراموش‌نشدنی بیندازیم.

نوکیا N900 - تبلیغ ۱ نوکیا N900 - تبلیغ ۲

نوکیا N900 با وجود این که به یک گوشی هوشمند شباهت داشت، ولی در واقع به خانواده‌ای از گجت‌ها متعلق بود که نوکیا از آن‌ها با نام «اینترنت تبلت» یاد می‌کرد. البته گجت‌های این خانواده که شامل نوکیا ۷۷۰، نوکیا N800 و نوکیا N810 بودند، هیچ شباهتی به تصور امروزی ما از تبلت نداشتند؛ صفحه‌نمایش آن‌ها تنها اندکی از ۴ اینچ بزرگ‌تر بود و برخی از آن‌ها از کیبورد کامل فیزیکی کشویی استفاده می‌کردند.

نوکیا کار روی پلتفرم مائمو را حتی پیش از معرفی iOS و اندروید شروع کرده بود. اولین نسخه از این سیستم‌عامل در سال ۲۰۰۵ میلادی همراه با نوکیا ۷۷۰ معرفی شد. نوکیا N900 به صورت پیش‌فرض از مائمو ۵ استفاده می‌کرد که رابط کاربری آن نسبت به نسخه‌های قبلی برای صفحه‌نمایش لمسی بهینه‌تر شده بود. مائمو ۵ قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی داشت و به عنوان یک سیستم‌عامل موبایل از نظر قابلیت‌های چندوظیفه‌گی یا Multitasking از زمان خود جلوتر بود.

نوکیا N900 همچنین اولین گجت مبتنی بر مائمو بود که امکان برقراری تماس تلفنی را هم داشت. نوکیا برای این که N900 را بیشتر به یک گوشی موبایل شبیه کند، صفحه‌نمایش آن را کوچک‌تر از اعضای سابق گروه و با اندازه‌ی ۳٫۵ اینچ ساخته بود تا ابعاد کلی گجت را کاهش دهد. البته چیزی که نوکیا فراموش کرده بود، این بود که ما معمولا گوشی موبایل را در حالت عمودی استفاده می‌کنیم. همان‌طور که در ویدیو تبلیغ نوکیا N900 هم می‌بینید، به جز اپلیکیشن تماس تلفنی، تمام بخش‌های سیستم‌عامل مائمو ۵ از رابط کاربری افقی استفاده می‌کردند.

علاوه بر این رابط کاربری نوکیا N900 اشکالات دیگری هم داشت. برای مثال هیچ دکمه‌ی هوم فیزیکی یا لمسی برای آن در نظر گرفته نشده بود تا کاربر بتواند مستقیما به صفحه‌ی اصلی برگردد. در مجموع استفاده از مائمو به شکل قابل توجهی با سایر سیستم‌عامل‌های موبایل تفاوت داشت. همین تفاوت‌ها و اشکالات استفاده از نوکیا N900 را به عنوان گوشی موبایل برای بسیاری دشوار می‌کرد. بنابراین خیلی عجیب نیست که این گوشی بیشتر در بین گیک‌ها محبوبیت پیدا کرد و کمتر در دست کاربران عادی دیده می‌شد.

البته علاقه‌ی گیک‌ها به نوکیا N900 دلایل دیگری هم داشت. بر خلاف بیشتر گوشی‌های هوشمند، روت کردن نوکیا N900 کار بسیار ساده‌ای بود و نصب اپلیکیشن‌های متفرقه هیچ محدودیتی نداشت. مائمو بر اساس لینوکس طراحی شده بود و ماهیت متن‌باز آن امکانات بسیار زیادی را در اختیار دولوپرها قرار می‌داد. برنامه‌نویس‌ها انواع و اقسام اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را از سایر پلتفرم‌ها مانند اندروید و webOS به مائمو پورت می‌کردند. حتی امکان نصب اندروید و سایر توزیع‌های لینوکس مانند «دبیان» (Debian) هم روی نوکیا N900 وجود داشت.

نوکیا در سال ۲۰۱۰ کار روی پروژه‌ی مائمو را متوقف و آن را با پروژه‌ی «موبلین» (Moblin) شرکت اینتل ترکیب کرد. حاصل ترکیب این دو پروژه سیستم‌عامل می‌گو بود. سیستم‌عامل می‌گو هم علی‌رغم جذابیت زیاد به سرعت کنار گذشته شد، تا امروز از میراث نوکیا N900 تنها خاطرات آن باقی مانده باشد.

ما در دیجی کالا مگ قصد داریم با کمک شما یک موزه‌ی گجت‌های رترو درست کنیم. اگر هنوز یکی از گوشی‌های نوکیا N900 را دارید از شما دعوت می‌کنیم از آن عکس گرفته و با هشتگ digikalamag_retro# روی اینستاگرام برای ما ارسال کنید. فراموش نکنید اکانت اینستاگرام دیجی‌کالا مگ digikalamag@ را هم روی عکس‌هایتان تگ کنید تا ما متوجه مشارکت شما بشویم. ما هم برای قدردانی از همراهی شما بهترین و خلاقانه‌ترین عکس‌ها را به اسم خودتان روی اینستاگرام دیجی‌کالا مگ منتشر خواهیم کرد.

مطلب نوکیا N900؛ گیکی‌ترین گوشی دنیا! برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala